به گزارش ایرنا، پیش از فعالیت دولت یازدهم شرایط مناسبی برای ارتباط میان تجار و تولیدکنندگان خراسان رضوی با بازارهای سرمایه جهانی وجود نداشت ولی بعد از استقرار دولت تدبیر و امید شرایط برای جذب سرمایه خارجی کاملا تغییر کرد و روندها مثبت شد.
خراسان رضوی نه تنها دارای ظرفیتهای فراوان برای حضور سرمایه گذاران خارجی است بلکه وقعیت خاص استان در امر ترانزیت کالا نیز سرمایه گذاریهای شاخصی را در بحث صادرات به آسیای میانه موجب شده است.
فراتر از همه اینها وجود مضجع شریف امام هشتم(ع) و علاقه‌ مندی مسلمانان از اقصی نقاط جهان به حضور در مشهد شرایط مناسبی را برای گردشگری مذهبی در این شهر فراهم کرده است.

* افزایش 9 برابری سرمایه گذاری خارجی
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی می گوید در چارچوب فعالیت دولت یازدهم میزان سرمایه گذاری خارجی در این استان 9 برابر افزایش یافت که در نوع خود کم نظیر است.
سید جواد حسینی ادامه داد: خدمات دولت یازدهم در موضوع اشتغال در خراسان رضوی در هیچ دوره ای سابقه نداشته چنانکه تاکنون 120 هزار فرصت شغلی ایجاد شده و با بهره برداری از طرحهای در دست اجرا تا پایان فعالیت دولت 150 هزار فرصت شغلی دیگر در استان ایجاد می شود.
وی افزود: اقتصاد مقاومتی نیاز به سرمایه گذاری و رشد صادرات دارد و از این رو یکی از عوامل تحقق آن غلبه صادرات غیرنفتی بر صادرات نفتی است.
معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: جدا شدن از اقتصاد تک محصولی نفتی باید راهبرد اساسی مسئولان باشد تا کشور در برابر فشار اقتصادی و تحریم دشمن بدون آسیب روی پای خود بایستد.
وی گفت: غلبه بر مشکلات جامعه، آسیبهای اجتماعی و ایجاد جامعه سالم با رونق کسب و کار، تولید و اشتغال فراهم می شود و حرکت و مسیر دولت تحقق اقتصاد مقاومتی است.
حسینی عملکرد استان در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی را مهم توصیف و بیان کرد: مجموع سرمایه گذاری خارجی جذب شده در خراسان رضوی طی سالهای 1381 تا 1392حدود 904 میلیون دلار بود در حالی که این رقم طی سه سال فعالیت دولت یازدهم 783 میلیون دلار بوده است.

* رشد طرحهای مصوب سرمایه گذاری خارجی
مدیرکل سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی نیز گفت: شمار طرحهای مصوب سرمایه گذاری خارجی در این استان طی سال 1395 در مقایسه با سال قبل از آن 69 درصد رشد داشت.
سیدمهدی رمضانی افزود: مجموع طرحهای سرمایه گذاری خارجی استان در سال گذشته 22 طرح با رقم مصوب 162 میلیون دلار ثبت شده است.
وی ادامه داد: از سال 1381 تا پایان سال 1395 در مجموع 167 طرح سرمایه گذاری در خراسان رضوی مصوب شده که 62 مورد آن معادل 37 درصد از سال 1392 تاکنون در دوران تصدی دولت یازدهم محقق شده است.
او با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی از نظر تعداد طرح سرمایه گذاری خارجی در کل کشور در سال گذشته مقام نخست را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: این شمار طرح مصوب به لحاظ تعداد 69 درصد و به لحاظ رقم اعتبار بیش از هشت برابر نسبت به سال قبل از آن افزایش نشان می دهد.
وی به رقم 558 میلیون دلاری سرمایه گذاری خارجی مصوب در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: 40 درصد از حجم سرمایه گذاری خارجی معادل 227 میلیون دلار از سال 1392 به بعد تصویب شده است.
مدیرکل سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: میزان سرمایه وارده طرحهای پوششی سرمایه گذاری خارجی استان در سال گذشته 69 میلیون دلار ثبت شده است.
وی بیان کرد: سال گذشته 704 شرکت با مالکیت 100 درصد فعالان اقتصادی خارجی در استان به ثبت رسیده که نسبت به ساخت کارخانه و هتل، خرید ملک، صادرات کالا، ساخت رستوران، شرکت حمل و نقل بین المللی، ساخت و ساز، سپرده گذاری در بانکها بدون دریافت تضمین وزارت اقتصاد و دارایی اقدام کرده اند که به عنوان سرمایه های خارجی غیر پوشش ضمانت دولت محسوب می شوند.
رمضانی افزود: بر اساس برآوردها 232 میلیون دلار نیز از طریق این تعداد شرکت خارجی ثبت شده وارد خراسان رضوی شده است.
وی ادامه داد: بیش از 46 درصد کل سرمایه گذاری خارجی انجام شده در این استان از ابتدای استقرار خراسان رضوی تاکنون در دولت تدبیر و امید محقق شده است.
او گفت: مشوقهای عمومی منظور شده برای حمایت از سرمایه گذاری خارجی شامل 'نبود محدودیت در حجم و درصد مشارکت سرمایه گذاری خارجی، امکان ثبت شرکت ایرانی با 100درصد سرمایه خارجی، امکان انتقال اصل و سود سرمایه و منافع حاصل از بکارگیری آن به‌ صورت ارز یا کالا به خارج کشور، برخورداری سرمایه گذاران خارجی از رفتار مشابه و برابر با سرمایه گذاران داخلی، امکان سرمایه گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی و ایرانیهای مقیم خارج از کشور' است.

* عزم دولت برای افزایش سرمایه گذاری خارجی جدی است
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: در شرایط فعلی رشد سرمایه گذاری خارجی در استان فراهم شده و باید از این رویکرد دولت یازدهم تقدیر کرد.
مجتبی بهاروند افزود: حضور هیاتهای متعدد خارجی در این استان طی استقرار دولت باعث شده شرایط مناسبی برای افزایش سرمایه گذاری خارجی فراهم گردد.
عضو اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به اینکه عزم دولت برای افزایش سرمایه گذاری خارجی در خراسان رضوی جدی بوده است اظهار کرد: فراهم کردن زمینه مناسب برای حضور و فعالیت سرمایه گذار خارجی از راههای اصلی تحقق شعار سال با عنوان 'اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال' است.
رئیس هیات مدیره انجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی مشهد گفت: منابع مالی کافی برای ساخت برخی پروژه های بزرگ در کشور به ویژه در حوزه نفت و گاز وجود ندارد لذا باید شرایط مناسب برای حضور سرمایه گذار خارجی در این زمینه فراهم شود.
از سال 1381 تا پایان سال گذشته 545 میلیون دلار حجم سرمایه وارده به استان بوده که 145 میلیون دلار آن معادل 26 درصد در دولت یازدهم محقق و وارد شد. از سال 1392 تاکنون همچنین هزار و 853 شرکت متعلق به اتباع خارجی در خراسان رضوی به ثبت رسیده که 83 درصد کل شرکتهای ثبت شده از سال 1381 می باشد.
خبرنگار: توحید آرش نیا **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7498/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.