علیرضا رشیدیان روز چهارشنبه در جمع اعضای شوراهای شهرها و روستاهای استان خراسان رضوی افزود: آفت جناح زدگی برای بهره گیری از ظرفیتهای اجرایی شهر و روستا به شدت تاثیرگذاری منفی در نظام شورایی و شهرها و رستاها دارد.
وی ادامه داد: اعضای شوراهای شهر و روستا باید از هر گونه قوم زدگی پرهیز کنند زیرا هر شورایی که درگیر مسائل قومی و جناحی شود ظرفیت های جامعه را از دست می دهد.
استاندار خراسان رضوی گفت: اعضای شوراها پس از انتخاب توسط مردم دیگر نماینده تمام جامعه هستند نه جناح خاصی لذا باید به حق رای مردم و این انتخاب بها داده و آن را فدای علائق سیاسی نکنند.

* توجه به آسیبهای اجتماعی از اولویتهای نظام شورایی باشد
استاندار خراسان رضوی در ادامه تاکید کرد: آسیبهای اجتماعی نظیر طلاق، حاشیه نشینی و برخی فسادهای اخلاقی در هر جامعه ای وجود دارد ولی این آسیبها زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست لذا باید همه در راستای رفع و کاهش آن تلاش کنند.
وی افزود: باید به مقوله آسیب اجتماعی به عنوان مساله اصلی جامعه توجه شود و اعضای شوراها تنها دغدغه ساخت و ساز در شهرها را نداشته باشند بلکه به مسائل انسانها و آسیبهای اجتماعی نیز توجه جدی مبذول کنند.
رشیدیان ادامه داد: شوراهای شهر و روستا انتظارات جامعه را با نظام اجرایی مرتبط می کنند. شوراها و دستگاههای اجرایی مکمل یکدیگر هستند و باید در تمام مراحل کاری و اجرایی متوجه یکدیگر باشند.
وی گفت: تقابل بین شوراها و بخشهای اجرایی جامعه نیز آفت است و باید دستگاه اجرایی در کنار شوراها در راستای رشد و پیشرفت اهداف نظام جمهوری نقش آفرینی کنند.
استاندار خراسان رضوی افزود: همچنین با توجه به رویکرد رهبر معظم انقلاب اسلامی شوراها با ایجاد ظرفیت در حوزه تولیدی در کنار دستگاههای اجرایی به توسعه اشتغال و تولید توجه جدی داشته باشند.
وی ادامه داد: در روستاها و شهرستانها مزیتهای بالقوه ای وجود دارد که اگر منطبق با نیاز بازار به آن پرداخته شود نقش مهمی در اشتغالزایی خواهد داشت و این امر نیز مستلزم توجه شوراها به ظرفیتهای موجود است.
رشیدیان گفت: پارسال با توجه به سیاست اجرایی کشور در خصوص اقتصاد مقاومتی جهش خوبی در حوزه های مختلف و اشتغال خراسان رضوی رخ داد و در زمینه اشتغال از یک میلیون و 240 هزار نفر عبور کردیم اما هنوز 290 هزار نفر در استان نیروی بیکار وجود دارد.
وی افزود: این تعداد در سال جاری به 396 هزار نفر خواهند رسید که 48 درصد آنها شامل نیروهای تحصیل کرده می باشد. خراسان رضوی می تواند نقطه کانونی برای جذب سرمایه گذران باشد. شوراها در جذب سرمایه گذاران خارجی نقش موثری دارند.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: روز ملی شوراها نمادی از مردمسالاری دینی است و مساله شورا از لحاظ نگاه دینی و ارزشی جایگاهی است که خداوند به آن امر کرده است.
وی گفت: رویکرد مشورتی از مهمترین رویکردهای هر نظام سیاسی است و در تمامی نظامها توجه به شورا و مشورت در اداره جامعه وجود دارد. جامعترین، کاملترین و متعالی ترین نوع نگاه مشورتی در نظام مردمسالاری دینی است و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایرن در بندهای مختلف این نگاه دینی را در نظام اجرایی و قانونی کشور وارد کرده است.
رشیدیان افزود: تا کنون چهار دوره از شوراهای اسلامی شهر و روستا را تجریه کرده ایم و هر دوره تکمیل کننده نقش جایگاه شوراها در دوره قبل بوده است.

* ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات
استاندار خراسان رضوی در ادامه با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر روستا از اهمیت ویژه ای در مشورعیت نظام برخوردارند و مشارکت حداکثری در این انتخابات دشمنان نظام را ناکام می سازد.
وی با تاکید بر دعوت مردم برای حضور حداکثری در انتخابات افزود: همچنین رعایت قانون و اخلاق مداری از الزامات برگزاری انتخابات سالم است.
رشیدیان ادامه داد: در رقابتهای انتخاباتی باید همه نامزدها، ستادها و جناحهایی که برای نامزدهای مختلف فعالیت می کنند توجه داشته باشند جمهوری اسلامی نظام ارزشی لذا توجه به اخلاق انتخاباتی ضروری است.

* توجه به مقاومسازی و مناسب سازی در توسعه شهری و روستایی
وی همچنین به زلزله اخیر در شهرستان فریمان اشاره و بیان کرد: این زمین لرزه تلنگری برای مسئولان بود.
استاندار خراسان رضوی افزود: این استان و کشور روی گسلهای زلزله خیز قرار داردند و 35 درصد روستاها و شهرها نیز در مناطق سیل خیز واقع هستند لذا مقاومسازی و مناسب سازی در توسعه شهری و روستایی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی ادامه داد: زمین لرزه دیشب در این منطقه تاکنون هیچ صدمه جانی نداشته است باید با استفاده از تسهیلات و ظرفیتهای بالقوه سریعتر خانه های امن و مستحکم و پایدار بنا شوند.
نهم اردیبهشت ماه 'روز ملی شوراها' نامگذاری شده است.
خبرنگار: ندا جواهرفر **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.