علی اکبر مویدی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: از حدود 40 سال پیش تعداد چاههای در حال بهره برداری در سطح کشور 10 برابر و میزان برداشت آب از این چاهها چهار برابر شده است.
وی ادامه داد: براساس طبقه بندی اقلیمی 35.5 درصد زمینهای کشور در اقلیم فراخشک و 29.2 درصد در اقلیم خشک قرار گرفته اند.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: زمینهای شور و نیمه شور در اکثر نقاط این استان به صورت نقطه ای وجود دارد و به نوعی 35 درصد زمینهای کشاورزی خراسان در درجات مختلف شوری قرار گرفته اند.
وی افزود: در مجموع 25 درصد زمینهای خراسان رضوی شور هستند که 10 درصد از شوری آنها بالاتر از حد نرمال است.
مویدی ادامه داد: پنج شهرستان خراسان رضوی شامل تربت حیدریه، طرقبه شاندیز، فریمان، قوچان و کلات در اقلیم نیمه خشک، چهار شهرستان بردسکن، تایباد، خواف و گناباد در اقلیم فراخشک یا خیلی خشک و 19 شهرستان نیز در اقلیم خشک قرار گرفته اند.
وی گفت: حدود 11 میلیون هکتار از زمینهای خراسان رضوی بیابانی، 950 هزار هکتار شنزار و 1.6 میلیون هکتار کویری است. سالانه میانگین بارندگی در کل خراسان رضوی 200 میلیمتر و در مقابل سالانه میزان تبخیر آب در این استان 2 هزار میلیمتر است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی افزود: این استان 6.4 درصد از آبهای تجدیدشونده و 18 درصد از میزان بهره برداری منابع آبی کشور را دارد. از سوی دیگر 32 درصد معادل یک سوم از کسری مخازن آب زیرزمینی در کل کشور متعلق به خراسان رضوی است.
وی ادامه داد: سهم وابستگی آب کشاورزی به آب زیرزمینی و چاهها در جهان 20 درصد، در ایران 50 درصد و در خراسان رضوی 85 درصد است.
مویدی همچنین گفت: تاکنون 40 طرح پژوهشی در حوزه بیابان توسط پژوهشگران این مرکز با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی انجام شده که شامل طرح بهره وری آب در محصولات زراعی و باغی، طرح جامع زعفران و طرح تغییر اقلیم هستند.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.