حسین زارع صفت روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ در این مدت 39 اثر تاریخی و ناملموس خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
وی 18 اثر از این تعداد را ثبت در فهرست آثار ناملموس ملی ذکر و بیان کرد: مهارت ساخت علم نیشابوری، ‌فرهنگ عشایر در ابعاد مختلف، مهارت پخت شیشلیک شاندیز، مراسم چادرپوشان حسینه قنادیهای سبزوار ، مراسم آیینی چشمارو و تنگلو سوری سبزوار و نیشابور، مراسم حیدری در خلیل آباد، دسته عزاداری بنی اسد خلیل آباد، مراسم کف زنی بایگ تربت حیدریه و شبیه خوانی شهر کندر خلیل آباد از مهمترین این آثار ثبت شده هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: همچنین 21 اثر غیرمنقول استان ظرف یک سال اخیر در فهرست آثار ملی ثبت شد که شامل بنا و محوطه تاریخی است.
وی گفت: ثبت ایستگاه راه آهن مشهد و بخشی از مسیر این راه آهن قدیمی در خراسان رضوی نیز از مهمترین ثبتهای ملی این استان محسوب می شود.
زارع صفت افزود: بر اساس بررسیهای انجام شده ثبت آثار تاریخی و معنوی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران ظرف یک سال اخیر رشد 70 درصدی داشته است.
وی ادامه داد: ثبت آثار تاریخی در فهرست آثار ملی می تواند موجب حفاظت بیشتر، تخصیص اعتبار برای حفاظت، مرمت، بازسازی و نگهداری بهتر آثار شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: سیاست سازمان میراث فرهنگی و توجه دولت یازدهم به حفاظت و صیانت از آثار تاریخی بسیار بالاست.
تاکنون هزار و 541 اثر تاریخی شامل بنا، محوطه ،آثار منقول و میراث معنوی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.