حجت الاسلام سید جلال حسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اولین دوره از اجلاسیه اعتاب مقدس جهان اسلام با هدف توسعه دیپلماسی زیارت در جهان اسلام و همگرایی اعتاب مقدسه به ابتکار آستان قدس رضوی همزمان با سالروز میلاد امام رضا (ع) در دهه کرامت سال گذشته در مشهد برگزار شد.
وی بیان کرد: در دومین اجلاس اعتاب مقدس جهان اسلام که همزمان با سالروز بعثت نبی مکرم اسلام (ع) پنجم اردیبهشت ماه، در کربلای معلی آغاز شد و عصر دیروز به پایان رسید، منشور حقوق زائر در اعتاب مقدسه تدوین و به تصویب رسید.
وی اظهار کرد: هدف اصلی برگزاری اجلاس اعتاب مقدسه همگرایی، اتحاد، وحدت و یکپارچگی کشورهای جهان اسلام با توجه به شرایط کنونی جهان و همچنین خدمات رسانی شایسته به زائران و بهره مندی آنان از حقوق به حق خود می باشد.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: زیارت قدرت نرم فکری و فرهنگی جهان اسلام است و با بهره گیری از مقوله عشق و محبت اهل بیت (ع) و دیپلماسی زیارت می توان به نزدیکی بیشتر کشورهای اسلامی کمک کرد.
حجت الاسلام حسینی بیان کرد: امروزه زیارت نقطه راهبردی و رمز ائتلاف امت اسلامی است و تواضع همه مذاهب اسلامی در پیشگاه زیارت می تواند دسیسه های استکبار را خنثی کند و اعتاب مقدسه به عنوان یک مرکز تابناک می توانند محل شکل گیری ائتلاف امت اسلامی باشند.
وی با اشاره به ثمرات برگزاری نخستین اجلاس اعتاب مقدسه جهان اسلام در مشهد گفت: با برگزاری این نشست و ایجاد همگرایی و وحدت میان اعتاب مقدسه، لرزه بر جان دشمنان اسلام افتاد و تداوم این نشست در کربلای معلی اتخاذ سیاست های واحد در راستای تحقق اهداف مشترک اعتاب مقدسه را باعث گردید.
دبیر دومین اجلاسیه اعتاب مقدس جهان اسلام گفت: در اجلاس دوم رئوس و جهت گیری های کلی منشور حقوق زائر در 18 بند مشخص و توسط تولیت های جهان اسلام مورد بررسی قرار گرفت.
وی رشد و تعالی معنوی زایران، آگاهی از معارف ناب اسلامی و مکتب اهل بیت (ع)، برخورداری از خدمات باکیفیت و تسهیل زیارت را از مهمترین بندهای منشور حقوق زائر برشمرد.
حجت الاسلام حسینی گفت: دسترسی آسان به خدمات بهداشتی و درمانی، فراهم آوردن زمینه رشد و تعالی معنوی و حل مشکلات روادید زایران، فراهم کردن زمینه های تامین امنیت جانی زایر و پوسش بیمه خدمات درمانی از رئوس منشور حقوق زائر است که به تصویب تولیت های اعتاب مقدسه در دومین اجلاس رسید.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: در این اجلاس پیشرفت خوبی حاصل شد که تدوین آیین نامه های داخلی و کمیته های فنی، تخصصی و فرعی برای تحقق همکاری های جامع میان اعتاب مقدسه به انجام رسید.
حجت الاسلام حسینی افزود: با تاکید تولیت های اعتاب مقدسه بر توسعه و تعمیق همکاری ها در این اجلاس، امید است در سال آینده و در پایان سومین اجلاس اعتاب مقدسه در کاظمین اقدامات عملیاتی مشترک بین اعتاب انجام گیرد.
وی اظهار امیدواری کرد با طراحی چارچوب های قانونی، اعضای دیگری از سایر کشور های اسلامی در دوره های بعدی این اجلاس شرکت کنند.
7489/ 6012 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.