مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت در این نشست گفت: هدف همایش بزرگداشت علامه میرحامد حسین و بازخوانی و بازآوری اندیشه های مکتب تشیع که مورد غفلت قرار گرفته می باشد زیرا بسیاری از میراث علمی تشیع در گذشته به دلیل نبودن حاکمیت شیعی و امکانات مناسب ناشناخته مانده است.
حجت الاسلام محمدتقی سبحانی نیا افزود: تلاش شده که همایش بزرگداشت علامه میرحامد حسین آغازی بر انجام مجموعه ای از فعالیتهای علمی در خصوص مکتب تشیع و امامت باشد. این همایش زمانی برگزار خواهد شد که همه فعالیتهای علمی و پژوهش در باب میرحامد حسین انجام شده باشد تا به یک مجموعه ای ارزشمندی در این خصوص دست یابیم.
وی ادامه داد: میرحامد حسین و آثار گرانقدرش آغاز یک نقطه درخشان در تاریخ مکتب شیعی و امامی است. بنا به گفته امام راحل این علامه حجت شیعه در قرن حاضر است و از هر نظر می تواند الگوی دانشجویان و محققان مسلمان در خصوص تشیع باشد.
او گفت: میرحامد حسین نقطه اوج مکتب تشیع و الگوی تفکر و فرهنگ شیعی است لذا با الهام گرفتن از آثار این علامه و ویژگیهای شخصیتی وی می توان در دنیا از هویت فکری تشیع و مساله امامت دفاع کرد.
وی افزود: در مجموع در همایش بزرگداشت علامه میرحامد حسین دو هدف روزآمدسازی امامت و معرفی شخصیت و احیا آثار علامه میرحامد حسین به عنوان الگوی مکتب تشیع دنبال می شود.
مدیرعامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در این نشست گفت: کتاب 'عبقات الانوار فی مناقب الائمة الاطهار (ع)' از شاهکارهای علمی و اعتقادی شیعه و بهترین اثر علامه میرحامد حسین لکهنوی است که در نقد کتاب ضد شیعی 'تحفه اثنی عشریه' اثر شاه عبدالعزیز دهلوی نوشته شده و مباحث آن را رد کرده است.
حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار افزود: علامه میرحامد حسین از سادات و علمای شیعی قرن 13 در هند است که علم کلام و عقاید را در شهر لکهنو نزد پدرش 'محمدقلی' که خود از عالمان برجسته بود فراگرفت و برای فراگیری سایر علوم از محضر دیگر عالمان بهره برد.
وی درباره اهداف برگزاری پیش نشست همایش بزرگداشت علامه میرحامد حسین نیز گفت: معرفی شخصیت و ویژگیهای فردی و زندگی میرحامد حسین، ارائه الگویی مناسب از این علامه برای جوانان، معرفی کتاب 'عبقات الانوار فی مناقب الائمة الاطهار (ع)' به عنوان مهمترین اثر علامه از جمله اهداف است.
شخصیت شناسی، سبک شناسی منهج کلامی علامه میرحامد حسین، عبقات، کلام، تعامل 3 حوزه هند، نجف و ایران درعصر علامه (مکاتبات محدث نوری و میرحامد) از محورهای همایش بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی می باشد. بر اساس اعلام دبیرخانه این کنگره مهلت ارسال مقالات تا ابتدای خرداد ماه آتی تمدید شده است.
7489/1858
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.