آیت الله حسین نوری همدانی روز پنجشنبه در نشستی با عنوان 'پرچمداران بصیرت' با حضور طلاب مدارس علمیه مشهد در محل حسینیه امام خمینی(ره) نیروی مقاومت بسیج این شهر افزود: مردم با کرامت و عظمت هستند و ما در هر سمتی که هستیم باید با ایشان با مهربانی و کریمانه روبرو شویم.
وی گفت: فقها هرگز مردم را در مقاطع مختلف تاریخ ایران در مسیر رهایی از استبداد و استکبار تنها نگذاشته اند.
این مرجع تقلید افزود: فقه شورآفرین است و انقلاب به پا می کند. موجی که در ایران و جهان به واسطه انقلاب اسلامی بپا شده از فقه است.
وی ادامه داد: فقه باید در حوزه های علمیه به صورت دقیق و عمیق در جریان باشد و به آن توجه شود. اگر رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند حوزه باید انقلابی باشد به همین دلیل است و درحوزه های علمیه و مراکز دینی باید تفقه به این معنا بوجود آید.
آیت الله نوری همدانی فقه را نخستین عرصه فعالیت علما ذکر و بیان کرد: فقه به معنی فهمیدن تمام معارف در حوزه های مختلف اعتقادی، اخلاقی، اقتصادی، مدنی، فرهنگی، سیاسی، حکومتی، قضایی و جهادی است و فقیه در تمامی این مباحث تخصص دارد.
وی گفت: دومین عرصه فعالیت علما و طلبه ها مردمی بودن و تلاش برای درک مردم و رفع مشکلات آنان است. پیامبران در گام نخست سراغ مردم رفتند تا آنان را به سلاح دین مجهز کنند نه اینکه ابتدا به سراغ فراعنه و حاکمان جور بروند.
این مرجع تقلید خطاب به روحانیون افزود: مردم لباس شما را لباس پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) می دانند و در حافظه تاریخی ملت اعمال انبیاء و اولیاء منعکس است در نتیجه از شما چنین رفتارهایی را انتظار دارند. این مردم به ندای شما به جبهه ها رفتند و امروز نیز باید به این مردم خدمت شود.
وی ادامه داد: در آن سوی مرزها دشمنان با سیاستها، فرهنگها و اقتصادهای شیطانی فعالیت می کنند لذا علمای شیعه نیز مرزبانان و سنگربانان امور فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جامعه اسلامی هستند.
آیت الله نوری همدانی گفت: البته مرزهای جغرافیایی در اسلام میزان نیست. در هر کجای دنیا مسلمان و محرومی وجود دارد با ما هم مرز است و در شناخت سیاستها، مرزها، مرزبندی و فتنه هاست که عقل و بصیرت نقش دارد.
وی افزود: تاریخ و مبارزات انبیاء باید به صورت یک پدیده پویا دیده شود و با این دید باید به ظهور امام زمان(عج ) نگریسته شود. امروز این جریان پویا در ایران و تشیع شکل گرفته است.
این مرجع تقلید ادامه داد: روز به روز بیدارگری انقلاب اسلامی قله های جهانی را در می نوردد. این انقلاب انتظار ظهور است و باید هر کس به سهم خود در مسیر انقلاب گام بردارد.
وی گفت: نخست وزیر انگلستان به بحرین می آید و با کشورهای منطقه مسائلی را مطرح می کند. باید اینقدر قدرت داشته باشیم که اینها بر علیه ما حرفهای فتنه انگیز نزنند.
آیت الله نوری همدانی همچنین طلاب را به مطالعه سه کتاب صحیفه نور، دفتر تبیان و وصیتنامه امام خمینی (ره) توصیه و بیان کرد: صحیفه نور باید کتاب بالینی ما باشد و وصیتنامه امام خمینی(ره) پیام ایشان نه تنها به ایران بلکه به کل جهان است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی نیز در این نشست خطاب به آیت لله نوری همدانی گفت: خطی که جنابعالی برای سازندگی مردم و جامعه در این دوران بحرانی مشخص می کنید به عنوان یک حجت خدایی برای ما مطرح است.
آیت الله سید احمد علم الهدی افزود: تاکنون مجموعه دولتهایی که در کشور حضور داشته اند به رغم انتخاب سالم آنها از سوی مردم اما در عرصه عمل و اجرا مسائلی پیش آمده که برای حفظ دین و قاطبه روحانیت دغدغه آفرین بوده اند. به رغم همه حرکتهای مثبتی که در دولتهای گذشته در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی صورت گرفته برای مراجع تقلید تولید نگرانی شده است.
وی ادامه داد: گفت: رهنمودهای حکیمانه ای که امروز از زبان مرجعیت می گیریم خط را به طلاب و سربازان حضرت حجت(عج) نشان می دهد تا بتوانند راهی را در روشن سازی جامعه پیش بگیرند که در دولت بعدی شاهد آن نگرانیها از نظر سرنوشت اسلام و مکتب نباشیم.
امام جمعه مشهد هدف اصلی نظام اسلامی را توسعه دین ذکر و بیان کرد: ان شاءالله ملت بتوانند با بصیرتی که بزرگان در اقشار جامعه بوجود می آورند دولتی بوجود آورند که درسایه امکانات و برنامه ریزیهای آن حرکت انقلابی نظام اسلامی سریعتر و پویاتر پیش رود و در پایان دولت آینده با یک اوجی از اقتدار شریعت و اسلام مواجه باشیم.
خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
3221/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.