سید هاشم نقیبی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اینک 520 هکتار زمین در خراسان رضوی به پرورش گل محمدی اختصاص دارد که از این سطح 350 هکتار بارور است.
وی ادامه داد: فصل برداشت گل محمدی حدود یک ماه ادامه دارد و در این مدت بطور متوسط از هر هکتار هزار و 250 کیلوگرم گل برداشت می شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی شهرستانهای عمده کشت گل محمدی را در این استان مشهد، تایباد و تربت حیدریه با بیشترین سطح زیرکشت برشمرد.
وی با اشاره به کم آب طلب بودن این گل و تناسب آن با خشکی و کمبود منابع آبی گفت: 70 درصد سطح زیر کشت موجود معادل دو سوم باغهای گل محمدی خراسان رضوی طی چهار سال اخیر در این استان توسعه یافته است. همچنان برنامه توسعه این باغها در سطح استان دنبال می شود زیرا گل محمدی گیاهی مقاوم به گرما و خشکی و کم آبی است.
نقیبی افزود: بر این مبنا طی برنامه 5 ساله، توسعه باغهای گل محمدی تا سطح بیش از دو هزار هکتار برنامه ریزی شده لذا بدین منظور هم اکنون مجوز احداث دو نهالستان گل محمدی برای تامین نهالهای مورد نیاز به منظور توسعه کشت صادر شده که بر اساس دستورالعمل جدید احداث و فعال شده است.
وی ادامه داد: همچنین برای احداث دو باغ مادری به منظور تهیه و تامین قلمه های دارای شناسنامه مشخص هم دو باغ مادری احداث می شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این گیاه در کل سطح استان قابل کشت است. در این میان هر چه در مناطق کوهپایه و یا ارتفاعات کشت شود کیفیت گلاب و عطر محصول نهایی آن بیشتر است ضمن آنکه آبیاری چندانی نیز نیاز نخواهد داشت
وی افزود: هم اکنون در خراسان رضوی پنج واحد فرآوری گل محمدی رسمی و دارای مجوز فعال هستند که ظرفیت کنونی آنها بیش از تولید استان است.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
1906/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.