محمد کافی روز سه شنبه در کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری ادر مشهد افزود: 20 سال گذشته مشهد را بیشتر صاحبنظران یک روستای بزرگ می نامیدند و به بنا به دلایل بسیار زیادی توسعه یافتگی مسیر خود را آغاز نکرده بود.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی مشهد مسیر توسعه یافتگی را آغاز کرده و در بسیاری از ابعاد به عنوان شهری زیبا و توسعه یافته یاد می شود.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد دلیل اصلی توسعه یافتگی مشهد را واگذاری مدیریت و تصمیم گیری شهری به مردم ذکر و بیان کرد: برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا تاکنون توانسته دستاوردهای بسیار ارزشمندی به همراه داشته باشد.
وی گفت: همکاری بسیار مناسبی بین نهادهای دانشگاهی و مدیریت شهری مشهد در شرایط فعلی برقرار است و این موضوع زمینه توسعه پایدار را در ابعاد مختلف فراهم کرده است.
دکتر فانی افزود: دانشگاه فردوسی به عنوان یک نهاد مشورتی تاکنون توانسته نقش بسیار مهم و اساسی در مدیریت شهری ایفا کند. باید موضوعات مدیریت شهری به صورت دقیق مد نظر قرار گیرد تا بتوانیم شرایط مناسبی را برای توسعه شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام فراهم کنیم.
وی ادامه داد: محیط زیست و چالشهای طبیعی از جمله موضوعاتی است که باید به صورت دقیق به آن پرداخته شود زیرا قطعا آینده فرزندان این شهر به چنین موضوعاتی گره خورده است.

* فعالیتهای پژوهشی مهمترین رکن تحقق دانایی و توسعه پایدار
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این همایش گفت: پژوهش مهمترین رکن تحقق دانایی جامعه و زمینه ساز توسعه پایدار در ابعاد مختلف مدیریت شهری است.
سیدکمال سرویها افزود: در گذشته از بین هر هشت نفر یک نفر در مناطق شهری زندگی می کردند اما در شرایط فعلی نیمی از مردم در شهرها زندگی می کنند.
وی ادامه داد: در سال 2050 از بین هر 10 نفر هفت نفر در شهرها زندگی می کنند در آینده از مجموع 9.5 میلیارد جمعیت بیش از 6 میلیارد ساکن شهرها خواهند شد هرچند که در شرایط فعلی اکنون بیش از سه میلیارد نفر ساکن شهرها هستند.
رئیس شورای شهر مشهد گفت: ایران دارای سابقه دیرین در حوزه شهرنشینی است. طی 60 سال گذشته شهرنشینی در ایران روند صعودی داشته و اکنون جمعیت بسیار زیادی را تشکیل می دهد.
وی افزود: توسعه کالبدی شهرها و افزایش جمعیت آنها مشکلات متعددی را به وجود آورده است. کندی ضعف تمرکززدایی اداری با توجه به نقش مهم و اساسی دولت زمینه ساز بروز مشکلات بسیار زیادی در حوزه مدیریت شهری شده است.
سرویها ادامه داد: دولت محلی و شهرداریهای قدرتمند یکی از اجزای ساختاری مدیریت در دوره مدرن هستند که می توانند نقش بسیار مهمی را در توسعه جوامع ایفا کنند.
وی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی شوراهای محلی مطرح شدند و از قانون برنامه دوم توسعه موضوع یکپارچه سازی موضوع برررسی شد.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: توجه ویژه به موضوع پژوهش از جمله موضوعاتی است که باید بطور جدی مدنظر مسئولان شهری قرار گیرد. در شرایط فعلی پژوهش مهمترین رکن تحقق دانایی جامعه است که می تواند دستاوردهای پژوهشی بسیار زیادی را به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد: تنوع فعالیتهای مدیریت شهری تا سطح عملیاتی لزوم توجه به پژوهش محوری را در شرایط فعلی دو چندان کرده است.
سرویها گفت: توجه موضوع پژوهش در اندیشه مقام معظم رهبری مشهود است. از برنامه سوم توسعه تلاش شده تا سه درصد تولید ناخالص داخلی به امر پژوهش اختصاص یابد هرچند تاکنون این موضوع محقق نشده است.
وی افزود: فعالیتهای پژوهش می تواند چالشهای فراروی مدیریت شهری را از بین ببرد و در خصوص بسایری از مشکلات راهکارهای مناسبی ارائه گردد.
او ادامه داد: باید ویژگیهای یک شهر اسلامی به صورت دقیق بررسی و تبیین شوند و سبک زندگی اسلامی در ابعاد مختلف گسترش یابد تا بتوانیم شرایط مناسبی را برای مردم در ابعاد مختلف فراهم کنیم.
رئیس شورای شهر مشهد گفت: قطعا انتخاب یکی از شهرهای اسلامی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام فرصتی مناسب برای رشد و توسعه فعالیتهای فرهنگی در میان کشورهای مختلف جهان اسلام است.
هشتمین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری توسط شورای اسلامی شهر مشهد، شهرداری مشهد و دانشگاه فردوسی مشهد تا ششم اردیبهشت جاری ادامه دارد.
خبرنگار: توحید آرش نیا **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7498/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.