مهرشاد مدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرداری مشهد با توسعه فضای سبز شهر و گل آرایی در آغاز فصل بهار عمده نیاز خود را از تولیدکنندگان بومی تامین کرد که این بخش رشد خوبی داشت.
وی ادامه داد: با توجه به معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 با برنامه ریزیهای انجام گرفته تولیدکنندگان سطح زیر کشت خود را افزایش دادند و در پی رشد کیفی و کمی تولیدات خود در این عرصه بازار خوبی داشتند.
عامل توسعه خوشه صنعتی گل و گیاه خراسان رضوی گفت: 45 تولیدکننده گل و گیاه در مشهد فعال هستند که سطح زیر کشت آنها از 2 هزار تا 30 هزار مترمربع است و خریدار عمده محصولات آنها شهرداری مشهد می باشد.
وی افزود: فعالان این صنعت انواع نهالهای پیوندی مثمر و غیرمثمر، انواع گلهای زینتی، آپارتمانی و بیرونی، گل و گیاه فصلی و پوششی و گیاهان دارویی را تولید می کنند.
رئیس انجمن صنفی گل و گیاه خراسان رضوی ادامه داد: رونق تولید گل و گیاه در مشهد از سال 1385 و با انعقاد قراردادهای بزرگ با شهرداری آغاز شد و از سال 1389 با همت این انجمن شاهد رشد فزاینده تولیدات داخلی گل و گیاه، بذر و نهال و کاربرد آنها در فضای سبز بوده ایم.
وی گفت: اکنون مشهد قادر به تامین همه گلهای بهاری و تابستانی مورد نیاز شهروندان است که شامل شمعدانی، شاه پسند، اطلسی، جعفری، داوودی، اسدی، میمون، حسن یوسف، گل سنگ، بنفشه، مینا چمنی، رز و بنفشه می باشد.
مدی افزود: دولت یازدهم با توسعه کشت گلخانه ای کمک زیادی به رشد صنعت گل و گیاه در کشور کرد. امسال نیز وضعیت بازار گل در خراسان رضوی بهتر از سالهای گذشته بود و اقبال مردم به خرید گل و گیاه به نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش یافته است.
وی به مشکلات تولیدکنندگان گل و گیاه نیز اشاره و بیان کرد: دیوانسالاری اداری در اخذ پروانه ها، عدم تخصیص تسهیلات مناسب، فشار مالیاتی و عوارض را می توان از مهمترین موانع در مسیر تولید در صنعت گل و گیاه برشمرد.
رئیس انجمن صنفی گل و گیاه خراسان رضوی ادامه داد: قاچاق پیاز گل را می توان از دیگر مشکلات این صنعت برشمرد که عمدتا از کشورهای آسیای جنوب شرقی وارد می شود.
وی گفت: واردات گل به خراسان رضوی بسیار محدود و در حد پیاز و بذر گل و قاچاق آن نیز عمدتا مربوط به بخش پیاز و بذرهای اصلاح شده است.
مدی افزود: نخستین نمایشگاه دائمی گل و گیاه شرق کشور با عنوان دهکده گل ایرانیان در جاده شاندیز از سال 1394 آغاز بکار کرد و اکنون تولیدکنندگان و عرضه کنندگان گل و گیاه در مشهد 80 درصد غرفه های این نمایشگاه را به خود اختصاص داده اند.
وی ادامه داد: بخشی از این غرفه ها به تولیدکنندگان گل و گیاه اختصاص دارد که عمدتا گلهای فصلی، کاکتوس و گلهای آپارتمانی را تولید و عرضه می کنند.
رئیس انجمن صنفی گل و گیاه خراسان رضوی گفت: این نمایشگاه چهار هزار مترمربع مساحت با 130 واحد گلخانه دارد و استقبال مردم از آن نیز بیشتر شده است.
وی همچنین به برپایی شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گل و گیاه از 18 تا 22 اردیبهشت جاری در مشهد اشاره و بیان کرد: مشهد بیشترین نمایشگاه گل و گیاه را در کشور برگزار کرده و در این زمینه رکوردار است.
انجمن صنفی گل و گیاه خراسان رضوی دارای 250 عضو در سطح استان دارد.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.