این آیین سنتی که از آن به عنوان جاذبه بهاری خراسان رضوی یاد می شود، در ماه اردیبهشت و در زمان رویش گلهای محمدی برگزار می شود.
در این آیین چند تن از زنان فامیل، نوزاد را برای چیدن گل به باغ و صحرا می برند و با ذکر صلوات و خواندن ابیاتی چون «همه کوه و کمر بوی تو داره یا محمد- کدوم گل قامت روی تو داره یا محمد ؛‌ همون ماهی که از کوه می زنه سر- نشان طاق ابروی تو داره یا محمد» به جمع آوری گل های عطرآگین محمدی برای اجرای مراسم گل غلتان نوزاد اقدام می پردازند..
این مراسم در نخستین ساعات صبح و در خنکی هوا برگزار می شود و بیشتر توسط زنان فامیل از جمله خاله، عمه، مادر، مادر بزرگ انجام شده و پس از جمع آوری گلها اقدام به پرپر کردن آنها می نمایند و هم زمان صلوات فرستاده و حضرت محمد(ص) را با احترام خاصی یاد می کنند.
در حین پرپر شدن گل ها، نوزادان یکساله که تازه حمام شده اند، خشک می شوند و میان پارچه ای سفید و بزرگ گذاشته شده و با ریختن گلبرگ های گل محمدی، نوزاد در میان گلبرگ های معطر و خوش بوی محمدی قرار می گیرد .
در این مرحله چهار نفر ، چهار گوشه پارچه پرگل را می گیرند و با صلوات و شعرخوانی نوزاد را در برگ گل های معطر می غلتانند.
باور بر این است که چرخاندن و غلتاندن نوزاد در میان گل های معطر محمدی موجب طراوت ، شادابی و دور ماندن او از زشتی ها و بیماری های مختلف می شود.
علاوه بر این طراوت گل برگ ها از پوست بدن نوزاد محافظت کرده و نوزاد را خوش رو و سرزنده نگاه می دارد.
مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه این استان مراسم سنتی فراوانی دارد که برای گردشگران داخلی و خارجی بسیار جذاب و تماشایی است، اظهار کرد: از جمله این مراسم آئین سنتی گل غلتان است که در روستاها و شهرستانهایی که کشت گل محمدی دارند، انجام می شود.
حسین زارع صفت با بیان اینکه این مراسم در برخی دیگر از شهرهای کشور نیز انجام می شود، افزود: زیبایی ، جذابیت و شادابی در این مراسم موج می زند و سال به سال با آشنا شدن خانواده ها با این سنت زیبای کهن، تقاضا و مراجعه از شهرهای دیگر برای شرکت در این مراسم افزایش می یابد.
وی اظهار کرد: مراسم گل غلتان نوزاد از نسل های پیشین به یادگار مانده و جزو میراث معنوی محسوب می شود و برگزاری آن هنوز در شهرستانهای گل پرور ادامه دارد.
این مسئول با اشاره به اینکه امسال نیز برای سومین سال متوالی مراسم گل غلتان به صورت نمادین در شهر کاخک در گناباد برگزار می شود، اظهار کرد: این مراسم از جاذبه هایی است که باید بیش از پیش برای اطلاع رسانی به مردم و آشنایی آنان در مورد آن معرفی صورت گیرد.
مدیر کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی گفت: مراسم گل غلتان در شهرستانهای مختلف استان از جمله گناباد، کلات، مشهد،تربت جام و تربت حیدریه برگزار می شود و گردشگران می توانند با حضور در این شهرستانها و کسب اطلاع از تاریخ برگزاری در این مراسم شاد و روح افزا شرکت کنند.
وی با بیان اینکه روستای فرخد یکی از مراکز تولید گل محمدی در شهرستان مشهد است، افزود:این منطقه نیز با بیش 100 هزار هکتار اراضی گل محمدی به قمصر مشهد معروف است.
هاشم نقیبی مدیر امور باغداری سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز با اشاره به برداشت سالانه 650 تن گل محمدی در سطح استان ، اظهار کرد:این میزان برداشت و تولید گل محمدی از 350 هکتار سطح زیر کشت صورت می گیرد.
گل محمدی 2.5 درصد از سطح زیر کشت گیاهان دارویی در خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.
6012/7496 خبرنگار:آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.