آیت الله سید احمد علم الهدی روز شنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی افزود: فدوسی فیلسوف، عالم و حکیم بافضیلت بود اما سخنان و کلمات حکیمانه او مغفول واقع شده است.
وی ادامه داد: شاهنامه نیز یک کتاب تاریخ سلطنت و نظام شاهنشاهی نیست. این کتاب حماسی آموزشی است که فردوسی در آن افرادی را که چه بسا وجود خارجی نداشته اند به عنوان حماسه ساز و حماسه آفرین معرفی می کند.
امام جمعه مشهد به ماموریت رضاخان مبنی بر تحریف این ذخیره فرهنگی اشاره و بیان کرد: رضاخان قصد داشت فردوسی را به عنوان مروج نظام شاهنشاهی و سلطنت معرفی کند در حالی که شخصیت فردوسی او احیاگر شیعه است.
وی گفت: شاهنامه خوانی بدون تفسیر آن فسادآور است. اکنون همه فکرها به سوی جنگها و آدمهایی که فردوسی در شاهنامه ذکر کرده معطوف شده در حالی که چنین آدمهایی وجود نداشته اند و منظور فردوسی بخاطر علاقه به دین و کشور بوده و او به دنبال ساختن یک جریان در زمان خود بوده است.
آیت الله علم الهدی افزود: فردوسی در زمان زندگی اش مظلوم و غریب بود و بعد از مرگش این مظلومیت بیشتر شد. شخصیت و شاهنامه فردوسی باید به خوبی بازخوانی شود و تمامی ابعاد زندگی این حکیم مد نظر قرار گیرد.
وی ادامه داد: باید کنگره های این حکیم بزرگ با حضور افراد متشخص و دانشمند از حوزه و دانشگاه برگزار شود. نباید بزرگداشت حکیم فردوسی به نقالی محدود شود و یا اینکه هر فسق و فجوری را با نام جشنواره فردوسی انجام داد.
استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: بزرگداشت فردوسی موضوع کوچکی نیست. روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی فرصت بزرگی برای کشور به منظور نشر و گسترش فرهنگ فارسی می باشد.
علیرضا رشیدیان افزود: باید توجه ویژه به موضوع فردوسی شود. با توجه به اینکه مشهد امسال به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزیده شده باید از این فرصت در خصوص ارتباط بیشتر با کشورهای فارسی زبان استفاده شود.
وی ادامه داد: همه مسئولان باید اقدامات جدی و جامع الاطرافی برای بزرگداشت این حکیم انجام دهند. متاسفانه برخی قصد دارند روز بزرگداشت فردوسی را یک مساله امنیتی برای کشور جلوه دهند در حالی که بزرگداشت فردوسی تهدید نیست بلکه یک فرصت است.
25 اردیبهشت روز حکیم ابولقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی است.
خبرنگار: مصطفی نخعی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7507/7495/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.