قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی و انتخاب شهرداران مصوب خرداد 1۳۷۵ و اصلاحات آن، هدف تشکیل شوراهای اسلامی را پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی، پرورشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم و نظارت بر امور روستا، بخش، شهر و شهرک دانسته است.
با اینکه در قانون حتی اشاره ای به فعالیتهای سیاسی شوراها نشده ولی این نهاد به عنوان یکی از مجامع تصمیم ساز در مدیریت شهری همواره مد نظر تشکلها و احزاب سیاسی کشور بوده و به وی‍ژه در انتخابات و مراحل شکلگیری این نهادهای مردمی، نقش آفرینی احزاب سیاسی مشهود است.
شوراها هم اینک در جمهوری اسلامی ایران تجربه چهار دوره را پشت سرگذاشته و خود را برای انتخابات دوره پنجم آماده می کنند. به همین دلیل با حضور نمایندگانی از احزاب اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدالی فعال در خراسان رضوی که از سوی خانه احزاب این استان به ایرنا معرفی شدند عملکرد شوراهای اسلامی و چشم انداز این نهاد به ویژه در شهر مشهد مورد واکاوی قرار گرفت.
با توجه به طرح مطالبی در خصوص عملکرد شهرداری و شورای چهارم مشهد در این میزگرد، نظرات محمدکمال سرویها رئیس شورای اسلامی کلانشهر مشهد نیز بطور جداگانه آورده شده است.

* ضرورت توجه به منافع ملی در زمان انتخابات
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت خراسان رضوی در میزگرد ایرنا در مشهد پیرامون برنامه جریانهای سیاسی برای پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی گفت: در زمان انتخابات باید منافع ملی مد نظر باشد و از بحثهایی مثل تقابل تعهد و تخصص که سرانجامی هم ندارد پرهیز شود.
مهدی عبایی افزود: باید وفاق و منافع ملی در کشور تعریف شود. برای مثال آیا منفعت ملی ما این است که نزدیک انتخابات ریاست جمهوری به دولت مستقر ناسزا گفته شود؟ یا برای رفع فقر فرهنگی در حاشیه شهر برنامه های غیرکارشناسی اجرا شود؟
وی ادامه داد: باید منافع ملی و شهر برای مردم تبیین شود و به آنان گفته شود چه کسانی بهتر می توانند این منافع را تامین کنند تا هر دولتی که بر سرکار آمد بدون دلیل از آن حمایت نکنند و یا بدون دلیل به مخالفت با آن بر نخیزند.
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت خراسان رضوی گفت: باید تخصصهای مختلف را شناخت و به مردم گفت تا ناشناخته رای ندهند و لازم است که با آگاهی رای دهند زیرا رای آنان اثرگذار است.
وی افزود: حزب اتحاد ملت خراسان رضوی با اعتدالیون اشتراک مشی و رفتار دارد و سعی می کند در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد مردم را با نگاه ملی آشنا کند زیرا بد و بیراه گفتن جناحهای سیاسی به یکدیگر نگاهی قبیله ای بوده و دیدگاهی ملی نیست در حالی که مبنا باید نگاه ملی باشد.
عبایی تاکید کرد: از دیدگاه جریان سیاسی اصلاح طلب کسی که وارد عرصه انتخابات شوراها می شود باید یک تکنوکرات با ایمان باشد. با ایمان در این تعبیر هم کسی است که با اخلاق، وجدان و پایبند به اعتقادات باشد و دروغ نگوید.
وی افزود: عضو تکنوکرات و با ایمان شورا،‌ فردی را برای سمت شهردار انتخاب می کند که تخصص لازم را دارد و در این صورت دیگر با تمام ادعایی که برای تعهد داریم فردی را که دانش آموخته یک رشته اخلاقی است به عنوان شهردار یک شهری که پر از آسیب است ‌معرفی نمی کنیم.

* ویژگیهای نامزدهای انتخابات شورا از دیدگاه اصولگرایان
نماینده جریان سیاسی اصولگرایی هم در میزگرد ایرنا در مشهد گفت: 30 ویژگی برای معرفی داوطلبان شوراها در جبهه پیروان خط امام و رهبری خراسان رضوی تعیین شده که از این تعداد 15 ویژگی به توانمندی و تخصص گرایی و کارآمدی اختصاص یافته است.
سیدجواد رضویان راد افزود: اگر به این امر توجه می شد بطور مثال الان پس از گذشت چهار دهه از انقلاب کماکان مثل سال 1357 نباید از فضای مسجد و مدرسه برای رای دادن استفاده می شد بلکه باید کانونهایی در بوستانها به عنوان اماکن عمومی درست می شد که شهروندان از آنها به عنوان جایی برای رای دادن استفاده می کردند.
وی ادامه داد: افرادی که می خواهند به عنوان عضو در شورای شهر پنجم مشهد از سوی مردم انتخاب شوند باید تخصص جامع و لازم را داشته باشند و این برای اصولگرایان یک اصل است.
این فعال سیاسی اصولگرا گفت: شورای شهر مشهد تاکنون نسبت به عملکرد تخصصی برای حل معضل حاشیه نشینی، بلندمرتبه سازی، ایمنی و مسائل رفاهی و اجتماعی مردم نمره قابل قبولی کسب نکرده است.
وی اضافه کرد: باید شورایی انتخاب شود که نگاهش بحث تخصصی، رفاهی و اجتماعی مردم باشد. باید فراتر از مباحث جناحی با رویکردی تخصصی، عملگرا و فهم منطقی از مسئولیتهای شورای شهر و شهرداری افراد را به مردم معرفی کرد تا در صورت برگزیده شدن بتوانند در پنجمین شورای اسلامی شهر مشهد به مردم خدمت صادقانه کنند.

* ‌ضرورت کاهش هزینه های جاری شهرداری
یکی از نمایندگان جریان اعتدالی نیز در میزگرد ایرنا در مشهد گفت: شهرداری مشهد از نظر نیروی انسانی خیلی فربه شده که این امر هزینه های جاری این نهاد را بسیار زیاد کرده در حالی که باید هزینه های جاری شهرداری به زیر 10 درصد برسد تا 90 درصد هزینه ها در پروژه های زیربنایی و عمرانی هزینه شود که اکنون اینگونه نیست.
محمدرضا فرهادی افزود: نیروهای انسانی را باید تخصصی کرد تا با کمترین افراد بیشترین کارآمدی حاصل شود و کسی که از جریان اعتدال در مشهد نامزد می شود باید شناخت کافی نسبت به شهر مشهد و مشکلات آن و تخصص و درک صحیح از مولفه های مدیریت شهری اعم از جنبه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشد و طرحهای جامع و تفصیلی را بشناسد.
وی ادامه داد: نامزد جریان اعتدالی باید به ایجاد درآمد پایدار شهری آشنایی داشته باشد و با کمک نیروهای تخصصی اشتیاق به سرمایه گذاری در شهر مشهد را افزایش دهد.
این فعال سیاسی اعتدالی گفت: نگاه نخست بیشتر زائران و مسافران مشهد به حرم مطهر امام علی بن موسی الرضا(ع) است. اما در کنار این مضجع شریف باید مکانهای گردشگری و فرهنگی دیگری هم در شهر باشد که زائر بتواند پس از زیارت رغبتی برای ماندگاری بیشتر در مشهد داشته باشد و در پی این افزایش اقامت درآمدی عاید هتلها و مسافرخانه ها و کسانی شود که در این بخش و سایر بخشهای اقتصادی کار می کنند.
وی افزود: هم اکنون در شهر توس و آرامگاه فردوسی که از مکانهای گردشگری مشهد محسوب می شود هیچ گردشگری بیش از نیم ساعت دوام نمی آورد و مناطق ییلاقی اطراف شهر مشهد هم موقعیت مناسبی ندارند در حالی که افزایش مراکز رفاهی و تفریحی می تواند باعث ماندگاری زائر و مسافر شود.
فرهادی همچنین بر پرهیز از سیاسیکاری و عدم دخالت انگیزه های قومی طایفه ای در اداره شهر تاکید و بیان کرد: باید متخصصانی را برای حضور در شوراهای شهرها دعوت کنیم که تخصصشان منطبق با کمیسیونهای شوراها باشد.

* شورای شهر باید همه سلائق را نمایندگی کند
عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه خراسان رضوی نیز در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد گفت: شورای یک شهر باید نماینده آحاد مردم و همه سلائق و جریانات باشد و حتی احتیاجات همه اقشار و طیفهای سنی اعم ازکودکان، میانسالان و کهنسالان را مد نظر قرار دهد.
رضا خاتم پور افزود: باید در نگاه مدیریت شهری برابری بین زنان و مردان وجود داشته باشد و همه مردم از شهرشان لذت ببرند. برای مثال بگونه ای نباشد که فقط غذاهایی در این شهر پخت شود که افراد خاصی از آن لذت می برند چون شاید فرزند من پیتزا را از دیزی بیشتر دوست داشته باشد لذا نباید حکم کرد که فقط و فقط در این شهر دیزی پخت شود.
وی ادامه داد: جریان اعتدالی اعتقادش این است که باید در شورای شهر مشهد نگاهی همه جانبه و توسعه ای در همه شئون و ابعاد شهر وجود داشته باشد و از طرف دیگر چون مشهد شهری بین المللی است باید آن را با 100 شهر بزرگ دنیا مقایسه کرد و با استانداردهای آن شهرها سنجید.
او گفت: آیا قطار شهری و ترافیک در مشهد به جایی رسیده که با 100 شهر بزرگ دنیا رقابت کند؟ یا شهر بازیهای ما بر اساس سرانه جمعیتی کودکان و نوجوانانمان هست و استانداردهای لازم در آنها رعایت شده است؟ شهرداری مشهد چقدر به دنبال آموزشهای شهروندی رفته است؟
وی افزود: اگر شهرداری برای بازیافت زباله هزینه زیادی کند اما کودکان و نوجوانان و شهروندان فرهنگ تفکیک زباله خشک از تر را نیاموخته باشند و معنای پسماند را نفهمند آیا این سرمایه گذاری سودمند خواهد بود؟
خاتم پور ادامه داد: شورای شهر و شهرداری مشهد در طول دوران تصدی امور چقدر برای آموزش وظایف و حقوق شهروندی وقت گذاشته اند؟
وی معتقد است: فقط شهر مشهد را بزک کرده ایم بدون اینکه ببینیم زیر پوست شهر چه خبر است بطوری که اگر فردی بیگانه از بلوارهای اصلی شهر عبور کند شهرداری را تحسین می کند در حالی که در کوچه پس کوچه ها و حاشیه شهر مشکلاتی ابتدایی همچون فاضلاب و ترافیک بسیار زیاد است.
او گفت: شهرداری مشهد اگر می خواهد از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب برسد باید برنامه جامعی داشته باشد. این کار را متخصصان فن و کسانی که نگاه توسعه ای داشته باشند می توانند انجام دهند.
وی افزود: در شورایی که اعضای کمیسیونهای آن تخصص کافی و لازم را در زمینه کاری خود ندارند نمی توان برای شهر مشهد و رفع مشکلات آن برنامه ریزی مطلوبی کرد.

* مهمترین مشکلات شهر مشهد
عضو شورای استانی حزب کارگزاران سازندگی خراسان رضوی نیز در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد پیرامون مهمترین مشکلات شهر و راهکار حل آنها گفت: مشهد با مشکلاتی در زمینه خدمات شهری مثل فاضلاب، ترافیک،‌ فضای سبز و نظیر آن مواجه است ولی فربه شدن چارت اداری شهرداری مهمترین مشکل است.
امیر اقتناعی افزود: شهردار و شورای شهر جدید مشهد هر کسی که باشد با این چارت فربه اداری و این همه نیروی مازاد و چینشهایی که در دوره اخیر انجام شده و بیشتر آنها سفارشی، غیرتخصصی و باندی بوده است به مشکل بر می خورد.
وی ادامه داد: سیاسیکاری و جناحگرایی یکی از مشکلات عمده و اصلی شهرداری و شورای شهر مشهد است که باید از آن پرهیز شود. این یک مساله خیلی مهم و سیاسی است و نمی توان گفت در مورد آن نباید حرف سیاسی زد چون مجموعه فعلی حاکم بر شهرداری مشهد سیاسی نگاه و عمل کرده اند ما هم باید سیاسی پاسخ دهیم.
او خواستار شفاف سازی و اعلام بودجه برنامه های مشهد 2017 و انتخاب این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام شد و گفت: باید برنامه های این رویداد که توسط شهرداری اجرا شده مورد واکاوی دقیق قرار گیرد.
اقتناعی با انتقاد از شهردار مشهد بخاطر ترک این شهر در شرایط پس از زلزله 16 فروردین در سفیدسنگ خراسان رضوی گفت: ‌ترک شهر در شرایطی که زلزله و پس لرزه های آن در مشهد هم احساس شد آن هم بخاطر شرکت در یک نشست سیاسی مورد انتقاد جدی است. به همین خاطر است که می گوئیم شورا و شهرداری نباید سیاسی باشد و در این خصوص و موارد دیگر شورا باید از شهردار مشهد پاسخ بخواهد.
وی توجه نکردن به تخصص گرایی را از مشکلات شهرداری مشهد ذکر و بیان کرد: شهردار مشهد باید با مسائل شهری،‌ فضای سبز و ارائه راهکارها آشنایی باشد و به جای بیان این که بر اساس قانون عمل کنید راهکار کارشناسی ارائه دهد.
او افزود: ناشادی شهر و افسردگی مردم آن یکی از مشکلات مشهد است که باید بودجه های فرهنگی شهرداری برای رفع این مشکل مهم هزینه شود تا شهری شاد با مردمی امیدوار و با روحیه داشته باشد.

* فرار سرمایه ها، مشکل بزرگ مشهد
عضو شورای استانی حزب اتحاد ملی خراسان رضوی نیز در میزگرد ایرنا در مشهدگفت: فرار سرمایه ها که خود علتهای مختلفی دارد از مهمترین مشکلات شهر مشهد است که باید با اقدامات مناسب از آن جلوگیری شود.
مهدی عبایی افزود: مردم صاحب نظرند لذا باید از آنان و سازمان های مردم نهاد برای کارهای مربوط و مرتبط با شهرداری و اداره شهر مدد گرفت و کمک خواست.
او گفت: همان گونه که از سراسر جهان به انگلستان می روند تا نمایشنامه 'اتللو' و سایر آثار شکسپیر را تماشا کنند یکی از کارهای دیگری که می شود در مشهد انجام داد این است که بخشی از کارهای ملی و جهانی که می شود به نام فردوسی، شاهنامه و نمادهای ملی در مشهد انجام داد را در یک تالار بزرگ به نمایش بگذاریم تا از سراسر دنیا برای دیدن آن به مشهد بیایند.
وی با بیان اینکه مساله دیگر توجه به جذب گردشگر ورزشی است افزود: این خجالت آور است که ما دو تیم فوتبال در لیگ برتر داریم که یکی از آنها مدام در حال سقوط است در حالی که شهری مثل بندرانزلی با تیمی مثل ملوان گردشگر ورزشی جذب می کند و همین طور رشت یا حتی برخی از شهرهای کوچک خوزستان نیز از این موقعیت استفاده مناسبی می کنند ولی مسئولان مشهد به این امر توجهی ندارند.

* مشهد 2017 فقط مربوط به شهرداری نیست
عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری خراسان رضوی نیز در میزگرد ایرنا در مشهد گفت: بحث مشهد 2017 فقط به شهرداری مربوط نیست و باید عملکرد دستگاههای اجرایی هم در این خصوص مورد بررسی قرار گیرد.
رضویان راد افزود: ما به عنوان جبهه پیروان خط امام و رهبری آمادگی داریم با تک تک جریانهای سیاسی در این نظام در چارچوب قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی بنشینیم و فهرست واحد ببندیم. به هیچوجه دنبال تمامیت خواهی نیستیم و به این دلیل که فردی اصلاح طلب است از فهرست ما حذف نمی شود بلکه اگر اصلاح طلبی معتقد به نظام جمهوری اسلامی بود و ولایت فقیه را قبول داشت و طرفدار خدمت صادقانه بود می تواند در فهرست جبهه پیروان خط امام و رهبری قرار گیرد.

* تدوین برنامه جامع برای همه حوزه های شهری
عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه خراسان رضوی نیز گفت: اگر فهرست جریان اعتدالی یا جریان اعتدالی و اصلاح طلب با هم در انتخابات شورای اسلامی شهر مشهد رای بیاورند در نخستین فرصت برای اصلاح امور و رسیدن به وضعیت مطلوب برنامه مدون و جامعی می دهند که به همه حوزه های شهر می پردازد.
رضا خاتم پور افزود: ما به تربیت زائریاران خواهیم پرداخت به این معنی که برنامه ای ایجاد کنیم که مردم مشهد به سطحی از دانسته های فرهنگی برسند که بتوانند خادمان خوبی برای زائران حرم امام رضا(ع) باشند.
وی گفت: بر اساس نص صریح قانون، شهرداریها موظفند پنج درصد از عوارض شهر را به آموزش و پرورش و درصدی دیگر را به کتابخانه های عمومی شهرها بپردازند که این نص صریح توسط شورا و شهرداری کنونی شهر مشهد نادیده گرفته شده اما در صورتی که همفکران ما در شورای جدید شهر مشهد رای بیاورند به این موضوع خواهند پرداخت و این قانون را به اجرا در می آورند و حقوق آموزش و پرورش و کتابخانه ها را ادا می کنند.

* شورای اول مشهد ‌ترکیبی از سلائق متفاوت
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت خراسان رضوی هم در میزگرد ایرنا در مشهد پیرامون عملکرد شوراهای اسلامی شهر مشهد تاکنون گفت: نخستین شورای شهر مشهد شورای ترکیبی و خوب بود بطوری که در آن شورا اصولگرایان و اصلاح طلبان و مستقلها حضور داشتند ولی ریاست آن را به یک شخصیت مستقل سپردند که به لحاظ اجرایی تجربه بیشتری داشت.
مهدی عبایی افزود: انتخابات شورای دوم و چهارم در شهر مشهد در عمل به سمتی رفت که برخی از نیروهای طرفدار نظام یا حذف شدند و یا نتوانستند جایگاهی پیدا کنند که بتوانند از حقوق مردم دفاع کنند.
او اظهار کرد: با عنایت به نظر کارشناسی افراد معتمد، شورای سوم شهر مشهد به نسبت شوراهای دوم و چهارم موفقتر بود و این تجربیات باید در مرحله عمل از نظر سیاسیون مغفول نماند.
وی گفت: اینکه یک جریان سیاسی بدون این که با شفافیت خودش را مطرح کند با یک فهرست که روزهای آخر انتخابات بیرون می آید بخواهد خودش را تحمیل کند و بعد هم مدعی باشد که بخش عظیمی از نظام را نمایندگی می کند، نه در انتخابات مجلس و نه در انتخابات شوراها کار درستی نیست. امیدوارم این چهار دوره شوراها باعث شود نیروهایی برای دوره پنجم مطرح شوند که از منظر منافع ملی کار کنند چون می خواهیم شهر آباد شده و مشکلات از روی دوش کشور برداشته شود بنابر این بهترین کسانی که می توانند آسیبها را بزدایند افرادی هستند که از دل مردم بیرون آمده و با مشکلات آشنایی دارند.

* نباید به شوراها نمره صفر یا 100 داد
عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه خراسان رضوی نیز در ادامه میزگرد ایرنا گفت: نمره صفر و صدی به اشخاص نمی دهیم اما شورای چهارم شهر مشهد عینک سیاسی زده و به همه چیز به شکل سیاسی نگاه می کند.
محمدرضا فرهادی افزود: شورای سوم شهر مشهد را موفقترین شورا می دانیم چون کارهای کارشناسی و زیربنایی بهتری انجام داد و افرادش کارشناستر بودند.
وی گفت: کارهای زیربنایی اساسی از شورای چهارم شهر مشهد ندیدیم و این شورا بیشتر به بحثهای سیاسی با هدف جمع آوری رای پرداخت و به کمک به مساجد، هیات امناهای مساجد و حاشیه شهر مشهد تمایل پیدا کرد.
او افزود: در حالی که ظرفیت هتلها، مسافرخانه ها و مهمانپذیرهای مشهد خالی است شورای چهارم به استانهای مختلف اعلام کرده زمین و امکانات رایگان برای ساخت زائرسرا به شهرها واگذار می کند که این امر اشتغال مشهد را با مشکل مواجه می کند.
وی ادامه داد: هر چند وضعیت فضای سبز شهر مشهد به نسبت بد نیست ولی نمی توان گفت که شورای چهارم و شهردار منتخبش فضای سبز کنونی را ایجاد کرده اند چون زیربناها از قبل گذاشته شده بود.
او افزود: هم اینک ظاهر شهر مشهد بد نیست اما در بحثهای حاشیه نشینی، زیربنایی، پل سازی، راهسازی و ساختمانی کار خوبی انجام نشده و آن یکی دو سال نخست که شورای چهارم روی کار آمد و این مباحث ادامه داشت هم بخاطر کارهایی باقیمانده از دوران شهردار قبل بود.
عضو دیگر شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه خراسان رضوی گفت: اگر شرایط موجود شهر مشهد را با وضعیت مطلوب بسنجیم در این صورت شاید مدیریت شهری اعم از شورا و شهرداری مشهد نمره 10 یا 12 کسب کنند.
رضا خاتم پور افزود: البته شورای چهارم و شهردار منتخبشان هم در یک جاهایی زحماتی کشیده اند و اینکه عملکردشان را منفی و بطور کامل سیاه ببینیم درست نیست.

* شوراها نمره قبولی نمی گیرند
نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری خراسان رضوی نیز در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد گفت: شوراها با توجه به عملکردی که داشته اند در کل کشور نمره قابل قبولی نمی گیرند. هرچند شوراها نباید رویکرد سیاسی و جناحی داشته باشند ولی در عمل آنقدر سیاسی شده اند که وظیفه اصلی خود را به فراموشی سپردند.
رضویان راد افزود: بزرگترین کار شوراهای اسلامی شهرها انتخاب مدیر اجرایی شهر یا همان شهردار است که وظیفه اش طبق قانون پرداختن به رفاه و آبادانی و مسائل عمومی شهر است.
وی گفت: اختیارات شهرداران حتی شهردار تهران و مشهد متناسب با آنچه در قانون اساسی برایشان دیده شده نیست. برای مثال در شورای ترافیک شهرستان مشهد شهردار تنها یک عضو است و نمی تواند تصمیم بگیرد که یک خیابان باز یا بسته شود و یا اینکه حکم شهرداران را باید وزارت کشور صادر کند که ممکن است این کار را نکند.
او افزود: در شورای شهر مشهد شهردارانی انتخاب شده اند که هر کدام یک سری اقدامات انجام داده اند که می تواند به عنوان کارنامه عملکرد آن شورا مورد ارزیابی قرار گیرد و در کل عملکرد یک شورای موفق یا ناموفق را می توان در ارزیابی عملکرد شهردارانی که انتخاب کرده اند ملاحظه کرد.
وی گفت: قانون به نحو جامع و کامل توسط شوراها و شهرداران منصوبشان اجرا نشده یعنی بخشی از قانون را طوری اجرا کرده اند که گویا اختیارات لازم را در شوراها ندیده اند و به کارهای مُسکنی، آنی و تصمیم گیریهای موردی پرداخته شده و مسایل اصلی شهر به فراموشی سپرده شده است.
او افزود: مردم در پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر مشهد باید افراد را بر اساس تخصص انتخاب کنند و کسانی را برگزینند که هدفشان عمران و آبادانی و رفاه بیشتر باشد.

*‌ لزوم پاسخگویی شورای چهارم
عضو شورای استانی حزب کارگزاران سازندگی در خراسان رضوی در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد بر لزوم پاسخگویی شورای چهارم این شهر تاکید و بیان کرد: از زمانی که شهرها به صورت شورایی اداره می شوند مشهد سه شهردار مشهور داشته که در دوره ای طرحهای زیربنایی خوبی اجرا شده است.
اقتناعی افزود: اکنون این پرسش مطرح می شود که شهردار فعلی مشهد که شورا و مجموعه ای از حاکمیت همراه با او بوده و کسی هم نبوده که چوب لای چرخش بگذارد چه پروژه اساسی و اصلی را در مشهد اجرا یا پایه گذاری کرده است؟ زیرا جمع کردن زباله و نگهداری فضای سبز وظیفه جاری شهرداری است.
وی ادامه داد: در شوراهای گذشته خیابان 100 متری مشهد پایه گذاری شد و قطار شهری به سرانجام و بهره برداری رسید و اکنون شورای چهارم که بعد از تثبیت این نهاد کار را در دست گرفته باید پاسخ دهد چه عملکردی داشته و چه طرح ویژه ای را به اجرا گذاشته است.
او گفت: مشهد جدای از مسائل شهری و اقتصادی از جمله بافت فرسوده با مسائل اجتماعی متعددی مثل طلاق یا حاشیه نشینی مواجه است و بطور مثال دارای بزرگترین حاشیه جمعیتی در سطح کشور است.

* پاسخ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در خصوص فربه شدن شهرداری و گزینشی بودن نیروهای آن در این دوره پاسخ داد: نیروی مازاد در شهرداری مشهد وجود دارد ولی این نیروها در دوره های شوراهای نخست و دوم استخدام شده اند.
محمدکمال سرویها افزود: در دوره فعالیت شوراهای سوم و چهارم هیچ نیرویی خارج از ضابطه و فراخوان جذب شهرداری نشده است.
وی در خصوص ادعای عدم توجه شهرداری به آموزش شهروندی نیز پاسخ داد: آموزشهای شهروندی در دوره فعلی ارتقاء یافته و به خوبی مورد توجه قرار گرفته است.
او ادامه داد: ردیف بودجه مربوط به آموزش شهروندی هر سال در شورای چهارم با روند افزایشی روبرو بود و هفت درصد از بودجه سازمان فرهنگی شهرداری مشهد به مقوله آموزش شهروندی تخصیص یافت و آموزشهای مرتبط به صورت منسجم انجام می شود.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در این خصوص که اعضای کمیسیونهای شورای چهارم تخصص ندارند نیز گفت: در این دوره نه تنها اعضای کمیسیونهای تخصصی شورای شهر از نزدیکترین تخصصها چینش شد بلکه برای اولین بار شش گروه پژوهشی متشکل از بهترین متخصصان در بخشهای مختلف حمل و نقل، برنامه و بودجه، خدمات شهری، اقتصادی و غیره در کنار کمیسیونهای تخصصی برای مشاوره دادن تشکیل شد.
سرویها در مورد بی توجهی شهرداری و شورای شهر فعلی به موضوع حاشیه شهر هم گفت: این امر ادعای بی اساسی است. شورای چهارم تنها شورایی است که گفتمان شورا و شهرداری را عوض کرد.
وی ادامه داد: در این شورا شیب خدمت به سمت مناطق حاشیه شهر تغییر یافت که نمونه بارز آن ساماندهی کشف رود است.
سرویها با بیان اینکه بیش از 20 سال است که شهر مشهد از معضل کشف رود و کشت و کارفاضلابی رنج می برد افزود: در این دوره شورا و شهرداری ورود جدی به این امر کردند و ساماندهی کشف رود از اولویتها بود که تاکنون حدود 90 هکتار از حریم کشف رود درختکاری شده و از کشت و کار فاضلابی جلوگیری شده است.
وی ادامه داد: همچنین در زمان روی کارآمدن شورای چهارم تنها 13 سالن ورزشی متعلق به شهرداری در این کلانشهر وجود داشت که این تعداد در دوره فعلی به 48 سالن ورزشی رسید که عمده آنها با مشارکت سپاه در مناطق حاشیه ای احداث شد.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص فرار سرمایه از مشهد در دوره فعلی نیز گفت: در این دوره رکود ساخت و ساز در کل کشور حاکم بود ولی نه تنها پروژه های شهرداری روی زمین نماند و همه با قوت اجرا شد بلکه بالغ بر 80 هزار میلیارد ریال نیز پروژه مشارکتی با سرمایه گذار بخش خصوصی اجرا شد که این امربه معنای فرار سرمایه گذار نیست و سرمایه گذاران بزرگی در این دوره جذب شدند.
وی در خصوص ادعای عدم پرداخت سهم کتابخانه ها توسط شهرداری مشهد نیز گفت: طبق قانون نیم درصد از درآمد شهرداریها باید به نهاد کتابخانه های عمومی پرداخت شود و یا در زمینه ارتقاء فرهنگ مطالع و کتابخوانی هزینه شود.
سرویها ادامه داد: شهرداری مشهد در زمینه ارتقاء فرهنگ مطالعه در بوستانها و نقاط مختلف شهر اقدامات خاصی انجام داده و سال گذشته شهرداری باید مبلغ 400 میلیارد ریال برای سهم کتابخانه ها پرداخت می کرد.
وی افزود: طبق رایزنیهای انجام شده شهردار مشهد با دولت و نهاد مرتبط مقرر شد حدود 114 میلیارد ریال از این مبلغ به نهاد کتابخانه ها پرداخت شود و بقیه نیز برای ترویج فرهنگ کتابخوانی توسط شهرداری هزینه شده است.
او در خصوص سیاسی بودن شورای چهارم شهر مشهد هم گفت: انجام فعالیت سیاسی در شورا ادعایی دور از ذهن است زیرا فعالیتهای شورا در صحن علنی مرتبط با امور شهر می باشد. چگونه می توان خدمات شهری و سایر اقدامات شهری را با سیاسی کاری پیش برد؟
سرویها افزود: در فضای شورای شهر مشهد هیچ اقدام سیاسی انجام نمی شود و لایحه ها کاملا کارشناسی شده به تصویب می رسند ولی اعضای شورا در خارج از ساعت اداری و فضای شورا می توانند برای حمایت از نامزدهای مورد نظر خود فعالیت کنند.
وی در مورد این ادعا که شورای چهارم برای جمع آوری آرا به مساجد و حاشیه شهر مشهد کمک کرده نیز گفت: طبق طرح مصوب شورای شهر سوم، شهرداری باید 110 مسجد در نقاط جدید و در مسیرهای توسعه شهر مشهد بنا می کرد.
سرویها افزود: شورای سوم در سال نخست برای اجرای این طرح 70 میلیارد ریال مصوب کرد اما تا پایان فعالیت آن تنها 2 مسجد بنا شد.
وی ادامه داد: این طرح با جدیت در شورای چهارم دنبال شد و این 110 مسجد در نقاط مختلف به خصوص مناطق حاشیه ای که نیاز شهر مشهد بود احداث شد.
سرویها با بیان اینکه یکصد میلیارد ریال برای این امر تخصیص یافت افزود: علاوه بر این تعداد یکصد مسجد نیز بازسازی و تجهیز شد.
وی تاکید کرد: احداث مسجد در مناطق فاقد مسجد نیاز ضروری بود و هیچ ارتباطی با تبلیغات و انتخابات ندارد.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص این ادعا که قانون بطور کامل در شهرداری و شورای شهر اجرا نمی شود نیز اظهار کرد: نمونه بارز اجرای قانون در این دوره شورا و مدیریت شهری اصلاح دفترچه درآمدی شهرداری و جلوگیری از کسب درآمد از محل تخلفات ساختمانی است.
سرویها ادامه داد: در دوره های گذشته به راحتی شهرداری از محل فروش تراکم و تخلفات ساختمانی کسب درآمد می کرد اما این امر در شورای چهارم متوقف شد.
وی گفت: در شورای فعلی تمامی مصوباتی که دست سازنده را برای تخلف باز می کرد تا از محل آن درآمدی برای شهرداری ایجاد شود ابطال شد.
سرویها افزود: دفترچه درآمدی سالم سازی و مقرر شد تمامی پرونده های دارای تخلف ساختمانی در کمیسیون ماده 100 بررسی شوند که این اقدام عین قانونمداری است و رعایت قانون در تمامی زمینه ها در سرلوحه فعالیت شورای چهارم بوده و می باشد.
کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد دارای 13 منطقه و 44 ناحیه شهرداری است. شهرداری مشهد افزون بر 10 هزار کارمند دارد. شهرداری مشهد علاوه بر مدیریت و نظارت عالی بر شهرداران مناطق 13 گانه این شهر هشت معاونت شامل حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری، فرهنگی و اجتماعی، فنی و عمرانی، شهرسازی و معماری، برنامه ریزی و توسعه، مالی و اداری، معاونت اقتصادی به اضافه تشکیلات مشاور و رییس حوزه شهردار را به عنوان زیرمجموعه خود دارد.
شورای اسلامی شهر مشهد 25 عضو دارد.
خبرنگاران: کامیار اسماعیل پور. ندا جواهر فر** انتشار دهنده: حسین کریم زاده
1922/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.