حمیدرضا پوریوسف روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: نخستین مستمری سال 1396 برای 35 هزار و 666 خانوار زیر پوشش بهزیستی خراسان رضوی شامل 59 هزار و 569 نفر به حسابهای اعلامی آنان واریز شده است.
وی ادامه داد: این موضوع در راستای اقدام دولت در آغاز برنامه ششم توسعه‌ انجام شده است. با افزایش مستمری مددجویان بهزیستی این نهاد در مجموع فروردین امسال 74 میلیارد ریال به عنوان مستمری به حساب مددجویان مستمری بگیر در استان واریز کرده است.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: از این میزان 53 میلیارد ریال از صندوق هدفمندی یارانه‌ها برای پوشش افزایشهای جدید و 21 میلیارد ریال از سوی سازمان بهزیستی به همان ‌حسابهایی که قبلا محل دریافت مستمری بوده واریز شد. بنابر این در مجموع میزان مستمری‌ مددجویان بهزیستی به میزان 3.5 برابر افزایش یافت.
وی افزود: افزایش اخیر در میزان مستمری مددجویان بهزیستی از محل صندوق هدفمندی یارانه ‌ها لحاظ و از همان محل بطور مستقیم به حساب افراد واریز شده است.
پوریوسف ادامه داد: مستمری قبلی مددجویان نیز بر اساس اطلاعاتی که در سامانه‌ اطلاعات مددجویان سازمان بهزیستی وارد شده به حساب آنها واریز گردید.
وی گفت: در خانواده‌هایی که بیش از یک فرد معلول دارند تعداد معلولان ملاک پرداخت مستمری است یعنی به ازا هر معلول یک مستمری یک نفره تعلق می‌گیرد. اما در خانواده ‌هایی که سرپرست معلول دارند به ازا تعداد عائله سرپرست مستمری خانوار پرداخت می‌شود.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: در برخی خانوارها حساب دریافت یارانه هدفمندی همان حساب دریافت مستمری بوده و در بعضی دیگر این دو حساب از سوی خانواده ‌ها با شماره‌ های متفاوتی اعلام شده است.به همین دلیل ممکن است برخی خانواده ‌ها در دو حساب جداگانه این افزایش‌ و مبالغ واریزی را دریافت کرده باشند.
وی ادامه داد: برخی تماسها از سوی مددجویان و خانواده‌هایشان در این خصوص با بهزیستی صورت گرفته است. پاسخ این است که چون حساب دریافت یارانه و مستمری آنها جداگانه بوده و مستمریها از طریق دو نهاد پرداخت شده این شبهه پیش آمده که مبالغ به صورت کامل واریز نشده است.
پوریوسف گفت: مصداق دریافت مستمری معلولان از سوی بهزیستی استان مشخص و در بانک جامع اطلاعات مددجویان ثبت می‌شود. پرداخت مستمریها بر اساس بانک اطلاعاتی است که در استان تدوین می‌شود اما واریز آن به صورت متمرکز و از طریق ستاد مرکزی سازمان بهزیستی صورت می‌گیرد و استان در واریز وجوه نقشی ندارد.
وی افزود: شرایط دریافت مستمری برای معلولان و دیگر مددجویان متفاوت است و شامل گزارش مددکاری، نتایج کمیسیونهای تشخیص معلولیت، پایش پرونده و تحقیقات کارشناسان حوزه‌های تخصصی می‌باشد و برقراری مستمری پس از این مراحل انجام می‌شود.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: اجازه ورود افراد تازه به طیف مستمری بگیران بهزیستی باید از سوی سازمان صادر شود. استان در این زمینه فقط وضعیت و تعداد مددجویان را به سازمان مرکزی گزارش می‌دهد و تصمیم افزایش سهمیه‌ استان و ورود یا خروج مددجویان از بخش مستمری به کلی در اختیارات ستاد سازمان بهزیستی کشور است.
وی گفت: مبلغ واریزی برای مددجویان به تناسب تعداد افراد تحت پوشش به صورت علی‌الحساب بین یک میلیون و 480 هزار ریال برای یک نفر تا چهار میلیون و 650 هزار ریال برای خانواده‌های پنج نفره و بیشتر است.
اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در مجموع 320 هزار مددجو را زیر پوشش دارد. بطور معمول چهار درصد جمعیت هر جامعه را معلولان تشکیل دهند که از این میزان تاکنون یک و نیم درصد معادل 97 هزار معلول در خراسان رضوی توسط سازمان بهزیستی شناسایی شده اند.
همچنین در مجموع هشت هزار معلول از 134 مرکز نگهداری معلولان در سطح خراسان رضوی خدمات دریافت می کنند که هفت هزار نفر آنان یارانه می گیرند. از این میان دو هزار معلول شامل سالمندان، معلولان ذهنی، جسمی حرکتی و بیمار روانی مزمن در 71 مرکز شبانه روزی نگهداری از معلولان اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نگهداری می شوند.
134 مرکز نگهداری از معلولان نیز در دو قالب روزانه، شبانه و ویزیت در منزل در سطح استان خراسان رضوی فعالیت دارند. 30 درصد معلولان در مراکز شبانه روزی 'بی سرپرست و مجهول الهویه' هستند.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.