دکتر محمود خدادوست روز پنجشنبه در حاشیه مراسم پایانی همایش نظام سلامت در اسلام در مشهد طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون بستر لازم برای توسعه طب سنتی در نظام سلامت آماده است.
وی ادامه داد: هم اکنون در محیطی ترین سطحها مانند شبکه های بهداشت و درمان در کنار خانه های بهداشت و همچنین 10 دانشگاه در سطح کشور طب سنتی به بهورزان، کارشناسان و پزشکان آموزش داده می شود.
مدیرکل دفتر طب سنتی ایرانی اسلامی وزارت بهداشت گفت: همچنین 400 ردیف سازمانی و تشکیلاتی با عنوان اداره فرآورده های طبیعی و سنتی طب سنتی طراحی شده است.
وی افزود: پیشرفتهایی که تاکنون در احیا طب سنتی در ایران صورت گرفته با توجه به اینکه عمر آن حداکثر 10 سال است قابل قبول می باشد. باید توجه کنیم که طب سنتی 150 سال را در دوران تکفیر و انکار را گذرانده است.
دکتر خدادوست ادامه داد: چین از سال 1951 میلادی در قانون اساسی خود مصوب کرد دولتش موظف است در کنار طب جدید، طب سنتی را توسعه دهد و هم اکنون 50 درصد خدمات طبی، بهداشت و درمان آن کشور در چارچوب طب سنتی انجام می شود.
وی گفت: دولت تدبیر و امید نیز با جدیت امور مربوط به طب سنتی را پیگیری می کند. یک سری ضوابط در هماهنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، دانشگاههای علوم پزشکی و صنف عطاران مشخص شده که هر کسی نتواند مدعی تجویز داروی گیاهی و یا باز کردن عطاری شود و این امور نیازمند گذراندن دوره های مشخص است.
مدیرکل دفتر طب سنتی ایرانی اسلامی وزارت بهداشت افزود: ورود خدمات تایید شده طب سنتی در نظام شبکه ای مراقبتهای اولیه بهداشت و درمان از دیگر برنامه هایی می باشد که توسط دولت یازدهم حال اجرا است.
همایش نظام سلامت در اسلام با تاکید بر آموزه های رضوی 30 فروردین جاری از سوی دانشکده طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با مشارکت جامعة المصطفی العالمیة، دانشگاه فردوسی و دفتر تبلیغات اسلامی مشهد آغاز شد و امروز به کار خود پایان داد.
خبرنگار: مصطفی نخعی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7507/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.