به گزارش ایرنا مجتبی مزروعی، چهارشنبه در همایش مدیریت در بخش کشاورزی با توسعه فناوری های مکانیزه، که با حضور مدیران جهاد کشاورزی، کارشناسان و کشاورزان شهرستان های جنوبی خراسان رضوی در شهرستان مه ولات برگزار شد، افزود: با حمایت دولت یازدهم، بخش کشاورزی پارسال، سال بسیرا موفقی را تجربه کرد.
وی گفت: ما سال گذشته در بحث تولید و خرید گندم و جو، محصولات دامی و لبنی و طیور توفیقات چشمگیری داشتیم که این توفیق نشان از یک برنامه ریزی منسجم و جامع در سطح کشور و وزارت جهاد کشاورزی و ناشی از رویکرد خوب دولت نسبت به بخش کشاورزی بود.
مزروعی با اشاره به رسیدن کشور به خودکفایی تولید گندم در سال گذشته، افزود: تولید گندم در خراسان رضوی نیز نسبت به سه سال پیش 4.1 برابر افزایش یافت و درآمد کشاورزان از این محل از هزار و 400 میلیارد ریال به هفت هزار و 800 میلیارد ریال رسید که تامین نهاده های باکیفیت و سیاست گذاری وزارتخانه نقش مهمی در آن داشت.
وی از کشاورزان مناطق جنوبی استان خراسان رضوی که به رغم همه کمبودهای کمی و کیفی آب و خاک، نقش مهمی در تولیدات کشاورزی دارند به عنوان نخبگان این حوزه یاد کرد و گفت: شهرهای جنوبی با وجود فقر آبی و خاکی نسبت به مناطق شمالی، درآمد و ارزش افزوده بیشتری داشته و با بهره وری از منابع، کمترین بیکاری را دارند.
مزروعی، تهیه نهاده های با کیفیت کشاورزی را وظیفه دولت دانست و گفت: این در حالی است که در گذشته در مقطعی برخی میوه ها و محصولات دامی بی کیفیت از خارج وارد می شد و حال آنکه کشاورزان ما حتی به برخی از نهاده های کشاورزی مانند کود دسترس نداشتند.
وی افزود: در همین بازه زمانی که قیمت محصولات ثابت مانده بود هزینه های تولید بسیار افزایش یافت و بخش تولید و کشاورزی زمین گیر شد و علاوه بر این واردات بی رویه شکر در سال 85 سبب شد کارخانجات قند داخلی تعطیل و کشاورزان گرفتار شوند و تولید چغندر قند کشور از 6 میلیون تن به 1.7 میلیون تن برسد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این در حالی است که با تغییر دولت و سیاست های این بخش، و رویکرد دولت در سال 95 تولید چغندر قند کشور از 1.7 میلیون تن به بیش از پنج میلیون تن رسید و میزان تولید این محصول در خراسان رضو نیز از 700 هزار تن به 1.5 میلیون تن رسید.
مزروعی، شاه کلید توسعه استان را توسعه کشت گلخانه ای دانست و افزود: طبق مصوبه دولت ایجاد گلخانه به هیچ نهادی، جز سازمان و وزارت جهاد کشاورزی ارتباط ندارد و برای احداث آن به جز مجوز جهاد کشاورزی نیازی نیست.
وی با تاکید بر لزوم مصرف بهینه آب، از فرمانداران شهرستان های جنوبی خراسان رضوی خواست به برنامه ها و تصمیمات شورای حفاظت آب وفادار بوده و از پذیرفتن تصمیمات خارج از این شورا در بحث آب امتناع کنند.

* بخش کشاورزی در دولت یازدهم علمی تر شد
فرماندار مه ولات نیز در این همایش گفت: علمی شدن بخش کشاورزی و استفاده از فناوری های جدید در دولت یازدهم موجب شد کشور در بخشهای تغذیه و تولید محصولات کشاورزی و دامی به جایگاه اصلی خود برسد.
مسعود رنجبر، میزان اعتبارات جذب شده در بخش کشاورزی مه ولات، به عنوان بزرگترین شهرستان باغی استان، را در دولت یازدهم 6 هزار و 700 میلیارد ریال عنوان کرد.
وی از تک محصولی بودن، خشکسالی و عدم تناسب سطح زیر کشت با آب در دسترس کشاورزان، به عنوان مهمترین مشکلات بخش کشاورزی این شهرستان یاد کرد.
این همایش یکروزه با حضور جمعی از مدیران جهاد کشاورزی خراسان رضوی و بیش از ۵۰۰ نفر از فعالان بخش کشاورزی و باغداری ۱۲ شهرستان جنوبی این استان برگزار شد.
شهرستان 50 هزار نفری مه ولات به مرکزیت شهر فیض آباد، در207 کیلومتری مشهد قرار دارد.
** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
ت/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.