پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

رئیس اداره صنعت و معدن قوچان:

کارخانه آساک دوچرخ 6 سال پیش غیرفعال شد

به گزارش جماران، علی حبیبی کیا شایعه تعطیلی این واحد در دورن فعالیت دولت یازدهم را کذب توصیف و بیان کرد: در طول همین مدت این واحد با کمترین تعداد کارگر ممکن فعالیت محدود و کمی داشته تا بتواند علاوه بر استفاده از امکانات و تسهیلات اقدام به فروش واحد به سرمایه گذار دیگری با ارزش افزوده کند حال آنکه هیچ اثر اقتصادی در این فعالیت وجود نداشته است.
وی افزود: ادعای تعطیلی آساک دوچرخ در زمان فعالیت دولت یازدهم صحیح نیست زیرا این واحد از سالها قبل دچارمشکلات اقتصادی بوده است.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت قوچان ادامه داد: حتی در سال 1394 با هدف حمایت از این واحد صنعتی حدود 12 میلیارد ریال تسهیلات ریالی و 48 میلیارد ریال تسهیلات ارزی به آن پرداخت شد اما همچنان شاهد ادامه روند گذشته در این واحد و عدم علاقمندی مالک آن به فعالیت موثر بوده ایم.
وی گفت: کارخانه آساک دوچرخ سال 1377 با ظرفیت تولید 300 هزار دستگاه دوچرخه در سال راه اندازی شد. این واحد در وسعت 20 هکتار و زیربنای چهار هکتار با اشتغال 192 نفر و سرمایه گذاری 5.5 میلیون دلار با مشارکت بانک صنعت و معدن فعال شده بود.
حبیبی کیا افزود: این کارخانه تا سال 1383 فعالیت خود را ادامه داد و در همین سال در دوران اوج فعالیت اشتغال 143 نفر و تولید 43 هزار و 500 دستگاه دوچرخه را در کارنامه خود ثبت کرد.
وی ادامه داد: از آذر سال 1383 که واحد به بخش خصوصی واگذار شد در حوزه تولید و نیروی دچار روند نزولی بود و با گذر زمان این وضعیت بدتر شد.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت قوچان گفت: طی سالهای 1390 تا 1395 هم این واحد عملا فعالیت اقتصادی موثر نداشت و تنها با هدف وانمود به فعالیت تولیدی به منظور ارزش افزوده پیدا کردن و واگذاری به سرمایه گذاری دیگر شاهد حضور و فعالیت نابسامان 40 کارگر در این مجموعه هستیم.
وی افزود: در این مدت عملیات مونتاژ دوچرخه در این واحد انجام می شد که در مجموع سالانه 700 دستگاه تولید داشت. علاوه بر این اعتراضات کارگری نیز طی سالهای 94 و 95 در این واحد صورت گرفت.
حبیبی کیا ادامه داد: سال 94 به میزان 12 میلیارد ریال تسهیلات ریالی و 48 میلیارد ریال تسهیلات ارزی به آساک دوچرخ پرداخت شد اما این تسهیلات راهگشا واقع نشد.
وی گفت: در همین مدت یک سری محموله های خریداری شده توسط این واحد در گمرگ ترخیص و بخشی از آنها در کارخانه تخلیه شد اما به دلیل بدهی مالیاتی این واحد که بالا هم بوده است بخشی از کالاها به عنوان بدهی مالیاتی در کارخانه توقیف گردید.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت قوچان افزود: میزان مطالبات کارگری این واحد طی دو سال گذشته حدود 11 میلیارد ریال تعیین شد. بخاطر عدم پیگیری مالک این واحد اسفند پارسال کمیته کارگری شهرستان قوچان آن را تعطیل اعلام کرد.
وی ادامه داد: با توجه به بروز مشکلات برای بیمه تامین اجتماعی 40 کارگر این واحد پیگیری مشکلات کارگران از طریق متولیان و احقاق حقوق آنان نیز انجام شد. همچنین پیگیری می شود تا از طریق جستجوی سرمایه گذار علاقه مند، سرمایه گذاری مجدد در کارخانه آساک دوچرخ صورت گیرد.
حبیبی کیا تاکید کرد: به این ترتیب روند کنونی را شروع دوباره ای برای حل مشکل این واحد صنعتی می دانیم زیرا مشکلات آن ریشه در 6 سال پیش داشت و تشدید شد.
قوچان در فاصله 125 کیلومتری شمال مشهد واقع است.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.