به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان مقتدرترین ارتش اسلام و جهان، پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی کشور را بر عهده دارد. ارتشیان در دوران‌ها و عرصه‌های مختلف دوشادوش مردم و دیگر ارگان‌های نظامی افتخارآفرین بودند و یکی از قرارگاه و یگان‌های موفق این ارگان نظامی در شمالشرق کشور است.

در آستانه بیست و نهم فروردین ماه (روز ارتش جمهوری اسلامی ایران) سراغ امیر سرتیپ دوم رضا آذریان ارشد نظامی آجا در منطقه شمال‌شرق کشور و فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمالشرق نزاجا رفتیم و گفت‌وگویی صمیمانه را با وی صورت دادیم که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: از نامگذاری روز 29 فروردین به نام روز ارتش جمهوری اسلامی ایران برایمان بگویید و اینکه چرا این روز به نام روز ارتش نامگذاری شده است؟

آذریان: به فرموده رهبر و بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی(ره) تضعیف ارتش به معنای تضعیف اسلام و ارزش‌ها است. ایشان با بصیرت و آگاهی بالای خود روز 29 فروردین را به نام روز ارتش جمهوری اسلامی ایران نامگذاری کردند و همه ساله در این روز رژه یگان‌های مختلف زمینی، هوایی و دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج مردمی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در سراسر کشور برگزار می‌شود.

امسال نیز همزمان با روز ارتش و در ساعت 8:30 روز سه‌شنبه 29 فروردین ماه رژه باشکوه نیروهای مسلح در سراسر کشور و استان برگزار می‌شود و مراسم مشهد که در همجواری حرم مطهر رضوی است در میدان 15خرداد برگزار و سخنرانان این مراسم نیز نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، استاندار خراسان رضوی و ارشد نظامی آجا در منطقه شمالشرق کشور خواهند بود.

تسنیم: از نقش ارتشیان خراسانی در عرصه‌های مختلف به‌ویژه دوران جنگ تحمیلی و همچنین پیروزی انقلاب اسلامی برایمان بگویید.

آذریان: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی شاهد ایجاد مشکلاتی در شمال، غرب و جنوب کشور بودیم و دشمنان یک جنگ نابرابری را به راه انداخته بودند و ملت قهرمان ایران با دست خالی آمدند، اما افتخارات بزرگی را رقم زدند و نیروهای لشکر 77 پیروز ثامن الائمه(ع) هم جزو نخستین گروه‌هایی بودند که در راستای اجرای فرمان امام خمینی(ره) در راه دفاع از این آب و خاک در مناطق جنگی حاضر شدند.

در یکی از اقداماتی که ارتشیان صورت دادند حضور در گنبدکاووس در سال 58 و در پاسخ اقدام گستاخانه منافقان کوردل بود و در این عملیات دلاورمردان ارتش به فرماندهی سپهبد شهید محمدولی قرنی که در آن ایام از سوی امام راحل(ره) به عنوان رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح منصوب شده بود پاسخ کوبنده و دندان‌شکنی را به دشمنان این نظام و انقلاب دادند و ثابت کردند که انقلاب اسلامی ایران انقلابی تا ابد پایدار است و هرگز در برابر دشمنان این سرزمین ناکام نخواهد بود.

نیروهای لشکر 77 پیروز ثامن الائمه(ع) هم در دوران 8 سال دفاع مقدس به جز عملیات ثامن الائمه(ع) در عملیات‌های مختلفی همچون بدر، طریق‌القدس، رمضان، فاتح، خیبر، والفجر و غیره نقش‌آفرین بودند و مقام معظم رهبری در وصف فرزندان این ملت در ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌فرمایند من ارتش را یک ارتش متدین، مکتبی و مؤمن اهل علم، تحقیق و پژوهش می‌دانم.

تسنیم: سطح آمادگی و امکانات ارتش جمهوری اسلامی ایران را در مقایسه با دیگر ارتش‌های دنیا چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آذریان: مقام معظم رهبری تأکید زیادی بر حفظ آمادگی یگان‌های ارتش علاوه بر آگاهی و بینش سیاسی‌شان داشته‌اند و به فرموده ایشان این آمادگی باید روزبه‌‍روز حفظ شده و حتی تقویت شود و نباید مشکلات مالی بر بالابردن توان نیروهای مسلح اثرگذار باشد و می‌فرمایند در دوران 8 سال دفاع مقدس که چیزی نداشتیم با ایمان و اعتقاد بالا یک وجب از این آب و خاک را به دشمنان ندادیم و امروز که از دانش علمی بالایی برخورداریم نباید چنین اجازه‌ای را بدهیم.

ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از دوران جنگ تحمیلی در بحث‌های خودکفایی و ساخت تجهیزات بومی گام‌های بلندی برداشت و هیچکس در این قسمت دخل تصرفی ندارد و تمامی ادوات و تجهیزات نظامی‌مان 100 درصد بومی بوده و تولید ملی است، همان مسئله‌ای که مدنظر مقام معظم رهبری بوده و هست و خوشبختانه نیازی به واردات این ادوات و تجهیزات به کشور نداریم.

گفت‌وگو از سیدمحمدشخص امامپور

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 619613
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.