به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، محمد حسین میردهقان ظهر امروز در نشست کشوری معاونان قطب علوم پزشکی سراسر کشور با موضوع گردشگری سلامت که در محل سالن شورای ریاست بیمارستان قائم مشهد برگزار شد، اظهار داشت: به امر توریسم سلامت تمام کشورها توجه دارند و در ایران نیز حدود 25 سال است که مراکز درمانی ما در عرصه خدمت و جذب بیمار فعالیت دارند اما کافی نیست چرا که این امر یک استراتژی ملی در راستای اقتصاد مقاومتی است.

مدیرکل نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: تقویت دیپلماسی عمومی و تعمیق نفوذ فرهنگی از دیگر مزایای گردشگری سلامت است که تا زمانی که همگرایی لازم وجود نداشته باشد به خیلی از موارد مذکور دست نمی‌یابیم.

میردهقان با بیان اینکه گردشگری سلامت را بدون توجه به میزان توسعه یافتگی در کشورها می‌توان پیاده کرد، گفت: صنعت توریسم دومین صنعت جهان از جهت درآمدزایی و حوزه سلامت سومین عرصه سرمایه‌گذاری در عرصه جهانی است که نشان از اهمیت این دو حوزه دارد.

وی با اشاره به اینکه گردشگری 9 درصد تولید ناخالص داخلی و 8 درصد اشتغال در جهان ایجاد می‌کند، ادامه داد: طبق سند چشم‌انداز 20 ساله و نقشه جامع علمی کشور قرار بود ظرفیت‌های فعلی را به هفت تا هشت برابر برسانیم که فکر می‌کنم اکنون از این برنامه بسیار عقب هستیم.

مدیرکل نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: قرار بود در پایان برنامه ششم توسعه 500 تا 600 هزار گردشگر سلامت وارد کشور کنیم و 2.5 میلیارد دلار درآمد از محل آن داشته باشبم اما  در حال حاضر نمی‌توانیم آمار دقیقی از تعداد آن ارائه دهیم و اینکه درآمد عائد شده وارد حوزه سلامت می‌شود یا دلالان این حوزه بخش عمده درآمد را واقعا می‌بلعند. 

میردهقان با بیام اینکه امیدوارم تصمیماتی بگیریم که این دو جهت را مدیریت کنیم گفت: قرار بود از درآمد نفتی به سمت دارایی مولد حرکت کنیم و 30 درصد مصارف ارزی از طریق راه گردشگری سلامت فراهم کنیم اما به نظر نمی‌رسد محقق شود.

وی با اشاره به افزایش عرصه و تقاضا در زمینه گردشگری سلامت گفت: توجه مردم به حرکت به کشورهای مختلف افزایش یافته و گردشگری سلامت به عنوان یک تجارت بین‌المللی شناخته می‌شود بنابراین در این راستا باید به طور جدی برنامه ریزی دقیق‌تر داشته باشیم.

مدیرکل نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: تعداد گردشگران به دنبال درمان سه تا چهار درصد جمعیت جهان است و این به معنای وجود یک بازار بزرگ در حوزه گردشگری سلامت است که باید به طور جدی روی آن فکر شود.

وی با بیان اینکه ما در جاذبه طبیعی پنجم جهان هستیم گفت:  در تولید علم پزشکی تقریبا رتبه هفدهم و در خاورمیانه اول هستیم اما در زمینه گردشگری سلامت در خاورمیانه چهاردهم هستیم که نشان می‌دهد از این ظرفیت استفاده نکردیم.

مدیرکل نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: از جمله رقبای اصلی ما هندوستان است که بازار افغانستان، عراق و عمان را می‌گیرد همچنین ترکیه که اگر به برنامه‌های جذب گردشگر سلامت شتاب ندهیم بازار عراق را بطور کلی از دست می‌دهیم.

میردهقان با بیان اینکه امارات، سنگاپور تایلند و چین دیگر رقبای ما در آسیا هستند گفت: اکنون 970 بیمارستان داریم که  به یمن طرح تحول سلامت، جهشی در حوزه هتلینگ و ارائه خدمات داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد:  به سرعت باید بازارهای هدف را شناسایی کنیم چون دارد از دست می‌رود و این امر در سال 96 به عنوان سیاست راهبردی در وزارت بهداشت دنبال می‌شود.

مدیرکل نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از ضعف‌های ما این است که قیمت‌ها معلوم نیست، گفت: امیدواریم به‌طور جدی پیگیری شود و در زمینه قیمت‌گذاری رقابتی خدمات اولویت‌دار اقدام شود.

میردهقان تصریح کرد: بالغ بر 400 بیمارستان در کشور در حوزه گردشگری سلامت در حال فعالیت هستند که استانداردهای ما را حدود 150 تا 170 بیمارستان توانستند تامین کنند و امیدوارم ارتقا یابد.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 616354
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.