حجتعلی شایانفر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به گستردگی پهنه حادثه این منازل عموما روستایی در شهرستانهای فریمان، مشهد، تربت جام و سرخس قرار دارند.
وی ادامه داد: با وجود آنکه خسارت انسانی این زلزله اندک بود اما با توجه به دورافتادگی عمده روستاها و دسترسی دشوارتر، وسعت خسارات بطور نسبی زیاد است و این شرایط حجم عملیات و خدمات رسانی را بالا برده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: از دو هزار و 934 واحد خسارت دیده که تاکنون مشخص شده 722 واحد بیش از 60 درصد، 795 واحد بین 30 تا 60 درصد و هزار و 417 واحد کمتر از 30 درصد دچار خسارت و تخریب شده اند.
وی ابراز امیدواری کرد ظرف امروز و یا حداکثر فردا ارزیابیهای بنیاد مسکن از میزان خسارات در مناطق آسیب دیده مشخص و به انجام برسد.
شایانفر افزود: همزمان با عملیات آواربرداری و ارزیابی وضعیت خسارت که در حال اجراست انجام مقدمات مربوط به بازسازی واحدها نیز در دستور کار گرفت. بدین منظور نشستی با مدیران بانکها و معاون بنیاد مسکن کشور برگزار و تصمیمات خوبی برای تامین کمک بلاعوض و تامین تسهیلات بازسازی اتخاذ شد.
وی ادامه داد: بر این مبنا مقرر شد بانک مسکن به ازاء هر واحد خسارت دیده به عنوان بانک عامل، تسهیلات بازسازی 200 میلیون ریالی با کارمزد 5 درصد در اختیار افراد خسارت دیده قرار دهد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: همچنین تامین 50 میلیون ریال کمک بلاعوض به ازاء هر واحد مصوب شد که تامین آن از محل اعتبارات مدیریت بحران کشور در دست پیگیری است.
وی به بازدید روزگذشته وزیر بهداشت به نمایندگی رئیس جمهوری از منطقه زلزله زده و تشکیل شورای مدیریت بحران خراسان رضوی با حضور دکتر هاشمی نیز اشاره و بیان کرد: تصمیمهای خوبی در این نشست اتخاذ و مقرر شد گزارش آن و بازدید میدانی از منطقه زلزله زده به رئیس جمهوری ارائه شود.
شایانفر افزود: اجرای طرحهای هادی مربوط به روستاهای خسارت دیده نیز برنامه ریزی و نشستهایی در این ارتباط با معاونان وزریر راه و شهرسازی برگزار شد.
وی ادامه داد: همچنین صندوق کارآفرینی تقبل کرده 50 میلیارد ریال در قالب تسهیلات ارزانقیمت به آن دسته از زلزله زدگان که اشتغال خود را از دست داده اند کمک کند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: هم اینک هزار و 77 خانوار زلزله زده شامل پنج هزار و 488 نفر در دو هزار و 312 تخته چادر تدارک اسکان داده شده اند.
وی افزود: بیش از چهار هزار تخته پتو توزیع شده است. کمکهایی هم از طریق سپاه امام رضا(ع) انجام شده و آستان قدس رضوی نیز از همان روز نخست حادقه اقدام به توزیع غذای گرم بین مردم در مناطق زلزله زده کرد که اقدامی بی سابقه است.
شایانفر ادامه داد: در این چارچوب تا صبح دیروز در مجموع 22 هزار پرس غذای گرم بین زلزله زدگان توزیع شد ضمن آنکه هزار و 200 بسته مواد مغذی خشک هم در اختیار این افراد قرار گرفت.
وی گفت: بسته غذایی کاملی نیز توسط جمعیت هلال احمر در دست تهیه است که به زودی در اختیار زلزله زدگان قرار می گیرد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی همچنین بسیاری از منازل مردم را مناطق زلزله زده غیرقابل سکونت اعلام و بیان کرد: حتی برای خروج لوازم منزل از زیر آوار باید دقت کنند زیرا شرایط واحدهای مسکونی خسارت دیده خطرناک است.

* 500 پس لرزه
وی افزود: همچنان پس لرزه ها ادامه دارد و حداقل تا دو هفته آتی بر اساس نظرات کارشناسی تداوم خواهد داشت.
شایانفر ادامه داد: هنوز پس لرزه هایی با شدت 4.1 به وقوع می پیوندد. تا ساعت 20 دیشب در مجموع 500 پس لرزه با مرکزیت سفیدسنگ در خراسان رضوی رخ داده که 96 مورد آن بیش از سه ریشتر شدت داشته است.
وی گفت: این پس لرزه ها طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد ضمن آنکه از شدت لرزشها به نسبت روزهای نخست کاسته شده است.

* پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده
مدیر صندوق کارآفرینی امید نیز به خبرنگار ایرنا گفت: 50 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه برای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده زلزله خراسان رضوی اختصاص خواهد یافت.
علی آبیلی افزود: این تسهیلات با کارمزد چهار درصد، بازپرداخت 48 و 60 ماهه و دوره تنفس چهار و 12 ماهه جهت خوداشتغالی و کارفرمایی در نظر گرفته شده و در اختیار افرادی قرار می گیرد که بطور مستقیم از زلزله اخیر آسیب دیده اند.
خبرنگاران: فاطمه یوسفی و حسین عباسی**انتشاردهنده: حسین کریم زاده
1906/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.