به گزارش ایرنا، این مسابقات با حضور کشتی گیران 35 شهرستان از استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، مازندران، تهران و کرمانشاه در حضور بیش از چهار هزار تماشاگر برگزار شد.
در این مسابقات کشتی گیران در پنج وزن 66 ، 74 ، 84 ، 96 و به اضافه 96 کیلو گرم به رقابت پرداختند و در وزن 66 کیلوگرم به ترتیب حمید سلمانیان از قوچان،سجاد نقیبی از اسفراین و اسدالله جاویدی از شیروان مقام های اول تا سوم را کسب کردند.
در وزن 74 کیلو گرم ابراهیم ولیان و امین قلی زاده هر 2 از اسفراین و علی رنگانگی از نیشابور به ترتیب به مقام های اول تا سوم رسیدند.
در وزن 84 کیلو گرم نیز الیاس علی اکبری از اسفراین، محمد رزم آرا از تربت جام و مهران مختاری از تایباد صاحب مقام های اول تا سوم شدند.
در وزن 96 کیلو گرم حامد میرزاپور از مشهد، وحید قاسمی از چناران و محمد تیموری از تربت جام به ترتیب اول تا سوم شدند.
در وزن به اضافه 96 کیلو گرم نیز جواد محجوب از مشهد، کامران رستمی از تربت جام و عباس نیک سرشت از مشهد به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب کردند.
به گفته هاشم یزدی رئیس اداره ورزش و جوانان جوین به نفرات اول هر وزن یک نفر شتر، نفرات دوم یک گوساله و نفرات سوم یک قوچ اهدا شد.
کشتی سنتی باچوخه از ورزش های پر طرفدار در استان های خراسان است که به عنوان میراث معنوی در فهرست آثار ملی ناملموس کشور ثبت شده است.
چوخه واژه ای کردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفید رنگ محکم می کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از قدیم بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی باچوخه معروف شده است.
مسابقات کشتی باچوخه هر سال در روستاهای بداغ آباد، کلاته عرب، عباس آباد، حکم آباد و برغمد این شهرستان برگزار می شود.
گود کشتی با چوخه برغمد ویترین ورزش شهرستان جوین است که همه ساله 11 فروردین مسابقات کشتی با چوخه در آن برگزار می شود .
هزار و 200 ورزشکار در 22 هیات ورزشی در حوزه ورزش های حرفه ای، قهرمانی، بومی، محلی و همگانی شهرستان جوین فعالیت دارند.
'نقاب' مرکز شهرستان جوین در 320 کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.
8145/7500/6012خبرنگار:حمید دلاوری هروی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.