حجت الاسلام علی اکبر نوایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نقل حدیث 'لاضرر و لاضرار فی الاسلام' از پیامبر اکرم (ص)؛ نشانگر این است که در اسلام ضرر رساندن وجود ندارد.
معاون فرهنگی و اجتماعی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: این موضوع به همه مسائل فردی و محیطی توسعه پیدا می کند به این معنا که خوشی و آسایش ما نباید به ناخوشی و تضییع حقوق دیگر انسانها و یا آفریده های خدا از جمله رودخانه ها، درختان و محیط زیست بینجامد.
نوایی با بیان اینکه اسلام دین گردشگری است، اظهار کرد: نشانه های آیه 'ظهر الفساد فی البر و البحر' هم اکنون آشکار شده است و وجود انواع آلودگی های نفتی و شیمیایی در دریا، سالانه باعث مرگ میلیونها آبزی می شود و در خشکی نیز انواع و اقسام آلودگی هوا، محیط زیست و تخریب جنگلها دیده می شود.
وی گفت: اسلام دین نظافت است چنانکه پیامبر اکرم(ص) آنرا مبتنی بر نظافت در همه زمینه ها از جمله غذا خوردن، مسواک زدن، زیبایی ظاهری، استفاده از بوی خوش دانسته اند و این همه نشان از اهمیت موضوع نظافت و بهداشت در اسلام است که شامل بهداشت فردی؛ اجتماعی و محیطی می شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: لباس یک فرد، او را احاطه می کند و طبیعت نیز ما را احاطه کرده و محیط بر ما است بنابراین همان طور که تن را سالم نگه می داریم محیط هم باید سالم نگه داشته شود.
حجت الاسلام نوایی افزود: بحث گردشگری، نظافت و حفظ محیط زیست معدل فرهنگی جامعه را نشان می دهد و شناسنامه و هویت ملی است و مورد تاکید اسلام می باشد به عنوان مثال 'وانظروا الی آثار رحمه الله' یا 'قل سیروا فی الارض' نشانگر توجه به گردشگری و سیر در زمین است.
وی نقش رسانه ها در آگاهی دادن به عواقب تخریب محیط زیست را مهم ذکر و بیان کرد: رسانه های دیداری، شنیداری یا مکتوب باید بنیادی کار کنند و نقش تکاملی در موضوعات مهمی از جمله بهداشت، سلامت و رعایت حقوق دیگران ایفا کنند.
7507/5132
خبرنگار: مصطفی نخعی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.