اکبر مختاری خیبری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود افزایش نسبی فرهنگ عمومی برای نریختن زباله در طبیعت رعایت نکردن این مساله توسط برخی اشخاص تبعات اجتماعی و اثرات نامطلوب برای محیط زیست، شهرها و منابع طبیعی به همراه دارد.
وی اظهار کرد: نهادهای دولتی به تنهایی در فرهنگ سازی عمومی در این زمینه موفق نخواهند بود لذا باید با افزایش مشارکت عمومی و استفاده از ظرفیتهای تشکلهای مردم نهاد احساس مسئولیت اجتماعی را در این زمینه افزایش داد.
وی گفت: این فرهنگ سازی باید از کودکی و در قالب آموزشهای مهدهای کودک و مدارس انجام شود.
مختاری افزود: والدین و بزرگان فامیل هم به عنوان الگو در زمینه های مختلف برای کودکان در این زمینه نقش موثر دارند.
وی استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را برای افزایش حساسیت مردم نسبت به مشکلاتی که زباله ها برای طبیعت و انسان ایجاد می کنند بسیار مفید دانست و اظهار کرد: شبکه های اجتماعی به عنوان اهرم قوی برای فرهنگ سازی می توانند مورد توجه قرار گیرند.
وی اتخاذ قوانین و ایجاد مشوق برای افرادی که زباله ها را در طبیعت رها نمی کنند و جریمه و تنبیه برای آلوده کنندگان محیط زیست را از دیگر راه های جلوگیری از ریختن زباله در طبیعت دانست.
مختاری یکی از عوامل آلوده شدن طبیعت را فراوانی و قیمت ناچیز ظروف یک بار مصرف و پلاستیک ذکر کرد و گفت: باید آگاهی مردم نسبت به مضرات استفاده از این مواد و زباله های تولیدی این ظروف در طبیعت افزایش یابد.
وی از رسانه های ارتباط جمعی خواست با الگو گرفتن از اقدام خبرگزاری جمهوری اسلامی در راه اندازی پویش 'نه به ریختن زباله' در فرهنگ سازی و افزایش احساس مسئولیت عمومی در این زمینه نقش آفرین باشند.
شهرستان گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
7545/2095/ 6053 خبرنگار: فهیمه نعمتی شهری ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.