به گزارش ایرنا، این شهرستان واقع در حاشیه شمالی کویر، مسیر جاده تاریخی ابریشم، محور مواصلاتی بین المللی تهران - مشهد محل رفت و آمد سالانه 20 میلیون مسافر و زائر بارگاه مطهر امام رضا(ع) است.
داورزن 150 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی دارد که 68 مورد آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آتشگاه باستانی آذربرزین مهر با قدمت چند هزار ساله به، بقعه سید‌ ناصربن ‌محمد، مسجدجامع چشام، بقاع سید‌اسماعیل و سیدحسین، مسجدجامع پایین قلعه مزینان، کاروانسراهای تاریخی مزینان و مهر از جمله آثار تاریخی شاخص داورزن هستند.

* آتشگاه آذر برزین مهر
بقایای این بنای باستانی در فاصله 35 کیلومتری شمال غربی سبزوار در میان ارتفاعات شمالی و در ارتفاع 2 هزار و 61 متری از سطح دریا بر فراز کوهی صخره ای و در کوهستان ریوند بین سبزوار - شاهرود در حوالی روستای فشتنق از توابع بخش باشتین شهرستان داورزن قرار دارد.
این آتشکده متعلق به دوران ساسانیان است و یکی از سه آتشکده مهم زرتشتیان به شمار می آید. آتشکده برزین مهر حاکی از این است که داورزن در دوران پیش از اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است. این آتشگاه اختصاص به طبقه دهقانان داشته و اکنون چهارتاقی آن باقی مانده است.
در شاهنامه فردوسی نیز از این آتشگاه و شهری باستانی به نام ریو یاد شده اما از این شهر تاریخی و موقعیت جغرافیایی آن اطلاعات دقیقی در دست نیست. آتشکده آذربرزین ‌مهر در زبان پهلوی به نام آتور بورگین میتر خوانده می‌ شود به معنی آتش مهر بالنده است.
در کنار این آتشکده گیاه 'ریواس' بسیار می روید که در دوره هزاره اول تا سوم قبل از میلاد از آن نوشیدنی به نام هَومَه تهیه می شد و در مراسم دینی و مذهبی آریاییها مورد استفاده قرار می ‌گرفت.

* باشتین خاستگاه قیام تاریخی سربداران
باشتین در فاصله 35 کیلومتری غرب داورزن از توابع بخش باشتین و دهستان ریوند است. این روستا در فاصله حدود 10 کیلومتری جنوب جاده سبزوار ـ تهران قرار دارد.
باشتین دارای آب و هوای مناسب و طبیعتی زیبا برای حضور گردشگران است اما آنچه که این روستا را متمایز کرده وقوع انقلاب تاریخی سربداران، فراگیری و تشکیل حکومتی به همین نام در این منطقه است.
باشتین خاستگاه و نقطه آغاز قیام سربداران بود و نخستین حاکم سلسله سربداران عبدالرزاق باشتینی از آنجا برخاست و اکنون بقایای قلعه سربداران در این منطقه برجای است.

* مزینان روستای ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران
روستای مزینان را به نام دکتر علی شریعتی متفکر و اسلام شناس عصر می شناسند. دکتر شریعتی در روستای کاهک از توابع شهرستان داورزن متولد و در روستای مزینان در منزل پدر خود به نام محمدتقی شریعتی درس آموخت.
مزینان یک روستای تاریخی است که در فاصله پنج کیلومتری شهر داورزن و در حاشیه کویر قرار دارد. این روستا دارای 10 بنای تاریخی از جمله کاروانسرا و منزل کودکی دکتر شریعتی و کویر است.
کاروانسرای تاریخی مزینان از جمله بناهای تاریخی دوران صفوی است که توسط حاجی معین الدین محمد اصفهانی ساخته شد. این اثر در ضلع جنوب غربی این روستا و در حاشیه جاده باستانی ابریشم قرار دارد. این محل در سال 1363 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

* کاروانسرای تاریخی مهر
کاروانسرای تاریخی مهر در کنار روستایی با همین نام واقع در ورودی غربی خراسان رضوی و فاصله 25 کیلومتری از غرب داورزن واقع شده است. این کاروانسرای تاریخی در دوران قاجاری به منظور استراحت و ارائه خدمات به زائران و مسافران حرم رضوی احداث شد.
این محل با استفاده از آجر، ملات گل و گچ با تزیینات آجری نیم دایره، طاقها و قوسهای جناقی و هلالی و برخوردار از شاه نشین، هشتی، حیاط مرکزی و اصطبلهای شرقی و غربی است.
این اثر به دلیل قرارگیری در مسیر جاده تهران - مشهد که روزگاری استراحتگاه کاروانیان جاده ابریشم بود از نظر بنا و موقعیت قابلیت تغییر کاربری به 'مجتمع رفاهی و خدماتی بین راهی' را دارد و به همین دلیل مورد توجه ویژه مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته است.
این سازه تاریخی در سال 1363 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

**روستای تاریخی کاهک
روستای کاهک به فاصله 10 کیلومتری از شمال داورزن در ورودی استان خراسان رضوی و در حاشیه جاده شاهرود - سبزوار واقع است.
بافت دست نخورده و تاریخی کاهک سبب شد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرگونه ساخت و ساز و تغییر بافت در این روستا را ممنوع اعلام کرده و با پرداخت تسهیلات مناسب به ساکنان این منطقه زمینه را برای حفظ بافت سنتی آن فراهم کند.
آنچه که این روستا را از سایر ویژگیهای طبیعی و تاریخی اش متمایز می کند وجود منزل تولد دکتر علی شریعتی در آن است.

* تپه های سیزده بدر فیض آباد
این ناحیه در سه کیلومتری شمال روستای فیض آباد با رودخانه های دائمی، آبشار منطقه بفره و آسیابهای آبی قدیمی از نقاط دیدنی شهرستان داورزن محسوب می شود.

* یخدانهای قدیمی
یخچال یا یخدانهای تاریخی داورزن هم بسیار دیدنی است. کویری بودن داورزن و تابستانهای بسیار گرم و نیاز به مصرف آب خنک در قدیم ایجاب می کرد که مردم به فکر احداث بناهایی چون یخدان و آب انبار باشند.
به همین منظور در گذشته داورزن دارای چندین مجموعه یخدان بود که هم اینک تعدادی از آنها در حاشیه شمال شهر و روستای 'طزر' باقی مانده اند.

* منطقه چوبین و بادغوس
در حاشیه کویر داورزن محوطه باستانی وسیعی وجود دارد که به خرابه های چوبین معروف است و در قدیم شمار زیادی از اهالی بیهق قدیم در این منطقه ساکن بوده اند.
خرابه های شهر بادغوس یا بادغیس نیز محوطه باستانی وسیعی است که بر سر راه روستای مزینان به بادغوس داورزن واقع است.
مرکز شهرستان 21 هزار نفری داورزن در فاصله 310 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
خبرنگار: جواد پورسخاوت **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
8144/7500/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.