سید کمال الدین حسینی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تلاش شده است تشکل های مردم نهاد در این زمینه هدایت شوند و با مبانی حقوق شهروندی آشنا گردند.
وی اظهار کرد: برای تحقق منشور حقوق شهروندی و یادآوری آن به مردم به صورت ویژه از ثمن های فعال در استان حمایت شده و برای شکل گیری فعالیت های گسترده آنها در روستاهای استان نیز تلاش شده است.
وی به برگزاری نشست عمومی حقوقدانان این استان در ارتباط با بررسی منشور حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: در این نشست موضوعات مختلف در زمینه منشور حقوق شهروندی مورد بررسی قرار گرفت و دستاورد های ارزشمند به همراه داشت.
وی با بیان اینکه در سال های اخیر برای فعالیت تشکل های مردم نهاد در زمینه مشاوره حقوقی به زنان و کودکان مجوز داده شده است، افزود: در این تشکل ها مشاوره های حقوقی رایگان ارائه می شود.
حسینی اظهار کرد: حضور تشکل های مردم نهاد در مناطق حاشیه شهر مشهد، آشنایی مردم با حقوق شهروندی و حضور فعال و موثر تشکل ها رویکرد دیگری بوده که طی ماه های اخیر شدت یافته است.
وی رویکرد دیگر در حمایت از تشکل های مردم نهاد را توانمندسازی آنها دانست و گفت: تاکنون 2 دوره آموزشی در این زمینه برگزار شده و حقوق مختلف در آن ها مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: منشور حقوق شهروندی به بیش از 60 دستگاه اجرایی استان ارسال شده، نظارت بر دستگاه ها در اجرای آن افزایش یافته و از دستگاه های پیشرو در این زمینه نیز قدردانی شده است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: باید شاخص های اجرای حقوق شهروندی در دستگاه های دولتی تدوین گردد که در این راستا خراسان رضوی در تلاش است مجموعه ای از شاخص های کارشناسی شده را به صورت دقیق معرفی کند.
وی مکانیزه بودن دستگاه های پاسخگو در ادارات و سازمان های دولتی را از دیگر موضوعات مهم برای تحقق مواد منشور حقوق شهروندی در جامعه دانست و گفت: تمام مکاتبات و علمکرد مسئولان و کارشناسان ادارات در سیستم های دولتی دیده می شود و شرایط را برای ارزیابی بهتر فراهم می کند.
حسینی با بیان اینکه اقدامات این استان در ترویج گفتمان منشور حقوق شهروندی بسیار ارزشمند بوده است، خاطر نشان کرد: دستیار ویژه رئیس جمهوری طی نامه ای به رئیس جمهوری از فعالیت های انجام شده در راستای تحقق منشور حقوق شهروندی در این استان قدردانی کرده است.
رئیس جمهوری اسلامی ایران 29 آذر 1395 منشور حقوق شهروندی شامل 23 سرفصل و 120 ماده به همراه ساز و کارهای اجرا و نظارت بر حسن اجرای آن را امضا و رونمایی کرد.
7498 / 6053 خبرنگار: توحید آرش نیا ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.