محمد مقدوری روز سه شنبه در نشست خبری افزود: این پروژه ها با وجود تنگناهای مالی در حوزه های بهداشتی، حمل و نقل، آب، فرهنگی، صنعت، گردشگری، کشاورزی و خدماتی در مناسبتهای مختلف شامل هفته دولت، دهه فجر و سفرهای رئیس جمهوری در سطح خراسان رضوی مورد بهره برداری قرار گرفتند.
وی مجموع اعتبار هزینه شده برای این پروژه ها را 90 هزار و 240 میلیارد ریال اعلام و بیان کرد: در این میان پروژه هایی که به صورت متفرقه در طول سال مورد بهره برداری قرار گرفته در این آمار محاسبه نشده اند.
معاون استاندار خراسان ضوی ادامه داد: از این میزان طرح و پروژه فقط امسال طی سه مرحله یعنی هفته دولت، دهه فجر و دو سفر اخیر رئیس جمهوری دو هزار و 398 مورد در مجموع با اعتبار 37 هزار و 650 میلیارد ریال تکمیل و بهره برداری شد.
وی گفت: همچنین از هزار و 800 پروژه نیمه تمام باقیمانده از قبل 900 مورد تا انتهای پارسال به انجام رسید و مقرر شد از 950 پروژه دیگر 500 مورد آن تا پایان فعالیت دولت یازدهم تکمیل و آماده بهره برداری شود.
مقدوری افزود: در حوزه اعتبارات عمرانی امسال شرایط نسبت به پارسال از وضعیت بهتری برخوردار است چنانکه میزان تخصیص اعتبارات عمرانی استان پارسال 32 درصد بود اما امسال به 56 درصد رسیده است.

* توسعه شبکه برق مشهد
معاون استاندار خراسان رضوی همچنین گفت: در حوزه نیروی برق طی سه سال اخیر توفیقات خوبی در استان نسبت به گذشته داشتیم چنانکه از 32 طرح بزرگ انتقال و توزیع برق با پیش بینی اعتبارات دو هزار و 900 میلیارد ریال که برخی نیمه تمام بود و برخی ضرورت اجرا داشت 28 مورد به انجام رسیده است.
وی افزود: بقیه طرحها نیز تا انتهای اردیبهشت ماه آتی بهره برداری می شوند.
مقدوری ادامه داد: در نتیجه این اقدامات شرایط شبکه برق مشهد از نظر شاخصهای این حوزه همچون تلفات نیروی کمتر از هفت درصدی که در کشور 10.5 درصد است در ردیف کشورهای توسعه یافته قرار گرفته است.
وی متوسط خاموشی برق را در سطح خراسان رضوی را در سال جاری بین 90 تا 100دقیقه اعلام و بیان کرد: در حوزه اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی برق همچون هوشمندسازی شبکه شهر مشهد، کاهش تلفات نیرو، طرحهای دانش بنیان و نصب پنلهای خورشیدی هم اقدامات بسیار ارزشمندی صورت گرفت.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: اجرای طرح توسعه نیروگاه توس نیز در قالب سه مرحله با ظرفیت 500 مگاوات از پارسال آغاز شده و تاکنون 12 درصد پیشرفت بیشتر از برنامه زمانبندی دارد. یک واحد این طرح سال 96 بهره برداری می شود.
وی افزود: فاینانس زیرساختهای توسعه شبکه برق مشهد نیز با اعتبار سه هزار میلیارد ریالی نهایی شده است.

* گازرسانی هر 2 روز به یک روستا
مقدوری در ادامه همچنین گفت: امسال در حوزه گازرسانی هر دو روز یک روستا در خراسان رضوی از مزایای شبکه گاز برخوردار شده است. بر اساس هدفگذاری برای تامین گاز روستاهای بالای 20 خانوار استان طی امسال 200 روستا گازرسانی شد.
وی افزود: امسال در بخش سرمایه ای تاکنون دو هزار میلیارد ریال در بخش گاز هزینه و سرمایه گذاری شده است. هدفگذاری انجام شده برای سال 96 گازرسانی هر روز یک روستا است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: هم اکنون از سه هزار و 350 روستای بالای 20 خانوار جمعیت در این استان هزار و 400 مورد گازدار شده اند.
وی گفت: ضریب کنونی نفوذ گاز در بخش روستاهای واجد شرایط استان 72 درصد است در حالی که این شاخص در ابتدای فعالیت دولت یازدهم 56 درصد بود. این ضریب تا انتهای فعالیت دولت یازدهم به 78 درصد می رسد.
مقدوری افزود: از پارسال عملیات گازرسانی به 720 روستا هدفگذاری و از این تعداد 670 روستا نهایی شد. امسال 200 مورد از این روستاها از مزایای شبکه گازرسانی برخوردار شدند.

* ساخت 330 کیلومتر بزرگراه و آزادراه
وی همچنن اقدامات دولت در حوزه حمل و نقل را قابل دفاع توصیف و بیان کرد: طی سه سال اخیر 160 کیلومتر بزرگراه و 166 کیلومتر راه اصلی در خراسان رضوی ساخته شده است.
معاون استاندار خراسان رضوی افزود: 128 کیلومتر راه بین شهری و 633 کیلومتر راه روستایی آسفالته از دیگر اقدامات دولت در حوزه جاده ای این استان است.
وی ادامه داد: در حوزه ریلی نیز 77 کیلومتر از مسیر راه آهن خواف - هرات تا نقطه صفر مرزی تمام و 17 کیلومتر مسیر از مرز به سمت هرات ریل گذاری شده است.
او گفت: ارتقا سامانه کنترل الکترونیکی مسیر ریلی مشهد - تهران نیز اجرا و برقی کردن راه آهن این مسیر هم امسال آغاز شد. تاکنون خرید تجهیزات و عملیات اجرایی بخشهای برقی این طرح شروع شده اما به دلیل برخی مباحث در حوزه فاینانس عملیات زیرسازی آن با تاخیر مواجه است.
مقدوری افزود: قطار سریع السیر مشهد - تهران نیز با اعتبار بسیار سنگینی که نیاز دارد هیچگاه در دستور کار دولت نبوده است اما پروژه برقی کردن این مسیر ادامه دارد و نخستین پروژه دارای اولویت کشور در حوزه ریلی است.
وی در ادامه گفت: همچنین اجرای خط سوم قطار شهری مشهد از پارسال آغاز و بهره برداری مرحله نخست خط دوم آن انجام شد. اجرای قطار مشهد - گلبهار هم با اعتباری مناسب سرعت خوبی یافته است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی افزود: قطار مشهد - گلبهار در سال 92 ردیف اعتباری 150 میلیارد ریالی داشت اما پارسال این میزان 500 میلیارد ریال و امسال 900 میلیارد ریال شد.

* هر شش ماه یک پروژه بزرگ آبی بهره برداری شد
وی همچنین گفت: طی فعالیت دولت یازدهم هر شش ماه یک پروژه بزرگ آبی در خراسان رضوی بهره برداری شده که سه سد بار، قره تیکان و چهچهه و نیز خط انتقال آب از سد ارداک به مشهد از جمله مهمترین آنها است.
مقدوری افزود: مخزن یک میلیون مترمکعبی ذخیره آب سد دوستی، دو تصفیه خانه بزرگ فاضلاب مشهد که 263 میلیون مترمکعب به ظرفیت تصفیه افزود، از دیگر پروژه های بهره برداری شده هستند.

* ایجاد 3200 تخت بیمارستانی
وی از دیگر شاخصهای توسعه را در چارچوب فعالیت دولت یازدهم توجه به حوزه سلامت عنوان و بیان کرد: 653 تخت بیمارستانی تا قبل از سفر اخیر رئیس جمهوری در خراسان رضوی طی فعالیت دولت ایجاد شده و 2 هزار و 500 تخت نیز در دست اجرا بود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی افزود: طی سفر اخیر رئیس جمهوری به مشهد 610 تخت دیگر و نیز امروز با حضور وزیر بهداشت 64 تخت دیگر در فریمان بهره برداری شد و بیمارستان کودکان اکبر هم طی روزهای آتی راه اندازی می شود.
وی آغاز عملیات اجرایی بیمارستان 540 تختخوابی شرق واقع در حاشیه شهر مشهد را که در سفر رئیس جمهوری کلنگ آن زده شد از دیگر طرحها عنوان و بیان کرد: اهدا زمین پنج هکتاری این بیمارستان از سوی آستان قدس رضوی کمک ارزشمندی نمود.

* اقدامات قابل توجه در حوزه آموزش، مسکن مهر و حاشیه شهر
مقدوری اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزشی را هم قابل توجه توصیف و بیان کرد: 24 پروژه آموزشی با چهار هزار و 253 کلاس درس و مجموع مساحت 552 هزار مترمربع بخشی از این تلاشها است.
وی در زمینه طرح مسکن مهر هم گفت: از 120 هزار واحد آغاز شده در استان امروز 90 هزار واحد به انجام رسیده و 22 هزار واحد آن طی سال 96 تکمیل و تحویل می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی اقدامات در حوزه حاشیه شهر مشهد را نیز گسترده توصیف و بیان کرد: همه دستگاهها و بخشهای مختلف به این حوزه وارد شده اند و عملکرد ارزشمندی به جای گذاشته اند و همچنان هم با جدیت در این حوزه کار می شود.
وی به کمکهای دولت به شهرها و شهرداریها نیز اشاره و بیان کرد: فقط امسال پنج هزار و 520 میلیارد ریال به شهرداریهای خراسان اختصاص یافت که از این میزان چهار هزار و 860 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

* رشد شش درصدی جمعیت شهری
مقدوری همچنین سرعت روند تغییرات جمعیتی را محسوس توصیف و بیان کرد: جمعیت شهری خراسان در سرشماری سال 1390 تعداد چهار میلیون و 310 هزار نفر بود که امسال با شش درصد رشد به چهار میلیون 585 هزار نفر رسیده است.
وی افزود: این شرایط حاکی از ضرورت توجه ویژه به مناطق روستایی و شهرهای کوچک است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در این مدت از 73 شهر استان 9 شهر با کاهش جمعیت مواجه بوده که باجگیران با 44 درصد بیشترین و گناباد با یک درصد کمترین کاهش را داشته اند. شهرهای گلمکان و رضویه در اطراف مشهد به ترتبی با 37 و 31 درصد بیشترین رشد جمعیت را داشته اند.
وی گفت: این وضعیت نشان می دهد اگر مشهد و حاشیه آن هوشمندانه و با برنامه مدیریت نشود دچار شرایط بسیار دشوارتری خواهیم شد.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
1906/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.