حمیدرضا محمودی قوژدی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: شهروندان خلیل آبادی در ارتباط با ائمه اطهار(ع)، فرهنگ عاشورا و قیام امام حسین(ع) آیینهای ویژه و منحصر بفردی دارند که از آن جمله می توان به عزاداری، تعزیه خوانی، حیدری حیدار و دسته بنی اسد اشاره کرد.
وی افزود: مراسم شبیه خوانی کندر نیز نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی شیعی و بیشتر درباره شهادت حسین بن علی(ع) و مصائب اهل بیت است. در کندر نیز همانند بسیاری دیگر از نقاط کشور از گذشته های دور که حداقل به 200 سال قبل برمی گردد شبیه خوانی و نمایش مصائب اهل بیت علیهم السلام صورت می گیرد.
او ادامه داد: مراسم آیینی حیدری حیدار هم قبل از حرکت دسته های عزاداری در چندین نوبت پشت سرهم در اکثر نقاط خلیل آباد توسط عزاداران حسینی انجام می شود. در میدان وسیعی عزادارن دور 'علم نیشابوری' با در دست گرفتن کمربند نفر کناری با دست چپ حلقه ای مدور را تشکیل می دهند. یک نفر میاندار در وسط حلقه با فریاد برآوردن نام حسن و عزادارن که دست برکمر دارند با زدن بر سینه خود فریاد بر می آورند حسین و در ادامه در اوج مراسم با عنوان نام علی و جواب دادن عزاداران با عنوان حیدر این عمل تکرار و در آخر مراسم چاووشی خوانی می شود.
مدیر میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری خلیل آباد افزود: دسته بنی اسد هم مراسم آیینی، مذهبی و نمادین جمع آوری و دفن شهدای کربلا در این شهرستان است که همه ساله طبق سنتی دیرینه روز دوازدهم محرم توسط اکثر هیاتهای مذهبی انجام می شود.
وی ادامه داد: در روز 12 محرم دسته بنی اسد همگی از جلوی هیاتهای مربوطه با پوشیدن لباس عربی 'شبیه قوم بنی اسد' و با در دست گرفتن وسایل کفن و دفن شامل بیل، کلنگ، کوزه و تابوت به حرکت در آمده بطوری که مردان در جلو و زنان عزادار در پشت سر آنان به سوی قبرستان روستا و شهر با خواندن نوحه ها و مداحیهای مربوط به دسته بنی اسد آن واقعه مهم تاریخی را همه ساله تکرار می کند.
او همچنین گفت: از خلیل آباد 11 اثر غیرمنقول در فهرست آثار ملی و یک اثر معنوی 'پرده خوانی خلیل آباد' در سالهای گذشته در فهرست آثار معنوی به ثبت رسیده است.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری خلیل آباد در فاصله 242 کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.
7496/1858**خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.