قاسم طاهری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس محاسبات انجام شده، هر نفر- سفر در مترو، نیم لیتر صرفه جویی در سوخت به همراه دارد که به ازای جابه جایی 175 میلیون مسافر در خط یک قطار شهری مشهد از ابتدای راه اندازی آن تا کنون، صرفه جویی قابل توجهی حاصل شده است
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز 38.5 میلیون مسافر توسط خط یک جابه جا شده اند و طبق تحقیق انجام شده در دانشگاه فردوسی مشهد به ازای هر سفر در مترو 33 هزار ریال منفعت نصیب کشور می شود که با احتساب تعداد مسافر جابه جا شده در سال گذشته یکهزار و 280 میلیارد ریال از محل این خط درآمدزایی شده است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد ادامه داد : در مجموع با جابه جایی مسافر در بازه زمانی 10 ساله هزینه احداث یک خط مترو برگشت می شود.
طاهری افزود: در زمینه مهندسی معکوس و ساخت قطعات مورد نیاز برای نگهداری و تعمیر واگن ها نیز امسال 80 مورد تجهیزات و قطعه توسط مهندسان این شرکت بومی سازی شده است.
وی با بیان اینکه یک سوم بهای خدمات در حمل و نقل عمومی توسط مردم ، یک سوم توسط دولت و یک سوم توسط شهرداری تامین می شود ، اظهار کرد : سال گذشته 12 میلیارد ریال یارانه بلیت مترو توسط دولت پرداخت شده ولی امسال هنوز رقمی برای این مهم پرداخت نشده است.
طاهری گفت: قیمت تمام شده بهای خدمات خط یکم قطارشهری 13 هزار و 500 ریال است که در سال جاری به ازای هر سفر پنجاه و پنج هزار ریال توسط مردم و هشت هزار ریال توسط شهرداری تامین شده است.
وی خاطرنشان کرد : در مسیر خط یکم 60 دستگاه واگن فعال است و یکصد دستگاه واگن دیگر برای فعالیت در این مسیر مورد نیاز که در صورت تامین این واگن ها تعداد جابجایی ها در این خط افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه سرویس دهی این خط از ساعت شش صبح تا 22 با فاصله زمانی پنج دقیقه ای انجام می شود، گفت: در مسیر خط دوم نیز یکصد واگن نیاز است که هم اکنون 15 دستگاه در آن فعال است .
مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد ادامه داد: هم اکنون 450 نفر نیز روزانه در مسیر بخش نخست خط دوم قطارشهری مشهد از بلوار طبرسی تا میدان شهدا جابجا می شوند.
وی از افزایش سرویس دهی در مسیر توسعه خط یکم به طول پنج کیلومتر از ایستگاه غدیر تا فرودگاه خبر داد و افزود : با توجه به درخواست مدیر کل فرودگاه های استان برای افزایش مدت زمانی سرویس دهی در این مسیر ، این مهم از دیروز عملیاتی شد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد بیان کرد : تا دیروز سرویس دهی در این مسیر در 2 بازه زمانی 6 تا 9:30 صبح و 15 تا 21 انجام می شد ولی از دیروز تا 15 فروردین سال 96 خدمات رسانی دراین مسیر از ساعت 6 تا 22 انجام می شود.
طاهری افزود: اگر استقبال و تقاضای سفر در این مسیر ادامه داشته باشد این طرح پس از تعطیلات نوروزی نیز ادامه خواهد یافت.
در مجموع چهار خط برای قطارشهری مشهد تعریف شده که خط اول آن به طول 19 کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد، اسفندماه سال 1389 به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه به طور میانگین 120 هزار نفر در این مسیر جا به جا می شوند.
مسیر توسعه پنج کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر پارسال به بهره برداری رسید و فرایند مسافرگیری آن آغاز شد.
عملیات حفاری 14.5 کیلومتر خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ماه پارسال به پایان رسید و بهره برداری آزمایشی بخش نخست این خط به طول هشت کیلومتر دوم اسفندماه سال جاری آغاز شد.
عملیات حفاری خط سوم قطارشهری مشهد نیز به طول 28.5 کیلومتر، که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می دهد، از نیمه دوم فروردین امسال آغاز شده است.
مطالعات خط چهارم قطارشهری مشهد هم که قرار است از خواجه ربیع آغاز و با عبور از میدان شهدا با امتداد به سوی حرم مطهر رضوی از ضلع شمالی حرم عبور کرده و به قلعه ساختمان و جاده سرخس منتهی شود، مرحله پایانی خود را طی می کند.
7505/6012خبرنگار : ندا جواهرفر** منتشرکننده : علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.