محمد بخشی محبی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: از ابتدای امسال تاکنون عملیات انسداد سه هزار و 200 حلقه چاه غیرمجاز در خراسان رضوی انجام شده که هزار حلقه از این چاهها مربوط به دشت مشهد است.
وی ادامه داد: برخی چاهها در دشت خراسان رضوی مجوز فعالیت دارند اما بیشتر از حد مجاز و حتی برخی تا چندین برابر آب برداشت می کنند که برخورد با اینگونه بهره برداران از سال آتی انجام خواهد شد.
معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد در ادامه از پایان عملیات آزادسازی بستر کشف رود خبر داد و گفت: موضوع این آزادسازی از پارسال با همکاری شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در دستور کار قرار گرفت که با آزادسازی هزار و 500 هکتار از زمینهای منطقه امروز دیگر تصرفی در کشف رود نداریم.
وی همچنین با اشاره به پایان عملیات آزادسازی زمینهای حاشیه سد ارداک افزود: تاکنون 100 هکتار زمین در اطراف سد ارداک آزاد شده و با رفع تصرف این میزان 500 لیتر به میزان ورودی آب سد افزوده شده است.
بخشی محبی ادامه داد: بعد از سد ارداک عملیات رفع تصرف سد طرق، رودخانه های زشک، طرقبه، شاندیز و اخلمد نیز در دستور کار قرار دارد.

* آزادسازی 2130 هکتار از زمینهای دولتی
معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد همچنین به فعالیت 10 ساله شورای حفظ حقوق بیت‌المال اشاره و بیان کرد: در این چارچوب ضرف یک سال اخیر دو هزار و 130 هکتار زمین ملی، دولتی و وقفی به ارزش 200 هزار میلیارد ریال آزادسازی شده است.
بخشی محبی افزود: این در حالی است که در سالهای گذشته زمینهای ملی به مدلهای مختلف نظیر جعل اسناد ملکی و هویتی، نشانه‌گذاری خودساخته، گرفتن برخی موافقتنامه‌های اصولی با پوششهای قانونی و از طریق تبانی، تصرف از طریق توسعه در حریم و بستر رودخانه‌ها، تصرف اراضی ملی در جوار مراتع و تصرف با پوشش خیرخواهانه تصرف شده اند.
وی در ادامه به مبارزه با زمین خواری در مشهد نیز اشاره و بیان کرد: گروههای گشت مشترک اراضی جهت هم افزایی بین دستگاههای متولی و مبارزه با زمین خواری از اسفند پارسال ایجاد و به دنبال اقدامات انجام شده هم اینک هیچگونه ملکی در معرض تعرض یا تصرف قرار ندارد.
معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد با اشاره به برنامه افتتاح شورای حفظ حقوق بیت المال در پنج شهرستان خراسان رضوی نیز گفت: این شوراها به زودی در نیشابور، کاشمر، تربت حیدریه، تربت جام و سبزوار فعال می شوند.

* صدور سند برای زمینهای دولتی
وی در ادامه همچنین گفت: با اقدامات و پیگیریهای انجام شده در سال جاری سند برای 600 هکتار از اراضی دولتی صادر شده است.
بخشی محبی افزود: مطالعات لازم برای 650 هزار هکتار از زمینهای ملی و منابع طبیعی فاقد سند در خراسان رضوی انجام شده که صدور سند برای آنها نیازمند 10 میلیارد ریال اعتبار است.
وی با اشاره اقدامات مربوط به مبارزه با تخلفات در ارتفاعات جنوبی مشهد هم گفت: در بحث ارتفاعات جنوبی اقداماتی خوبی انجام و پارسال 100 درصد اشخاص حقیقی مرتبط با زمین خواری در این محدوده رفع تصرف شده و در اختیار راه و شهرسازی قرار گرفته است.
معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد افزود: امسال حدود 600 هزار اصل نهال را در این ارتفاعات کاشته می شود.

* تخریب و صدمه به غارها پیگرد قانونی دارد
دادستان عمومی و انقلاب مشهد در ادامه گفت: 153 غار در استان خراسان رضوی شناسایی شده که تخریب و صدمه به آنها پیگرد قانونی داشته و با متخلفان برخورد می شود.
بخشی محبی با اشاره به برخورد با عوامل تخریب غار کارده افزود: طبق گزارش هیات کوهنوردی مبنی بر وجود غار کارده در دره آل، در این غار آثار قدیمی از دوره دوم زمین شناسی و محل زندگی خفاشها بوده و از لحاظ غارشناسی رتبه عالی دارد.
وی گفت: غار کارده را میراث فرهنگی به شخصی واگذار کرده و کارگران مشغول کار در این غار، ناخواسته مبادرت به تخریب آن می کردند که این عمل جرم است.
معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد افزود: غارها میراث فرهنگی کشور و متعلق به نسل های آینده می باشند.
خبرنگار: مریم انجیدنی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.