حسن رحیم پور ازغدی روز یکشنبه در سلسله نشستهای مرجعیت علمی و فصل تحول علوم انسانی در دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) در مشهد افزود: دیدگاهها در مباحث علوم انسانی طی 37 سال گذشته ثابت نبوده بگونه ای که همه قدرتهای حاکمیتی در اختیار یک دیدگاه یا نگاه درباره علوم انسانی باشند.
وی ادامه داد: نهادهای تصمیم گیر فعلی درباره علوم انسانی به اجماع نرسیده اند و اختلاف نظرهای ریشه ای و رادیکال زیادی در بین آنها وجود دارد.
او گفت: در بین این نهادها افرادی هستند که هنوز صورت مساله برای آنان تفهیم نشده است. سیاهی لشکر در حوزه و دانشگاه زیاد است اما در سطح اظهار یک دیدگاه کلی و جامع درباره علوم انسانی ناکارآمد هستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: از مجموعه دانشگاههای اسلامی که بعد از انقلاب ساخته شده اند نیروهای خوبی بیرون آمدند که بیشتر کارمندان جمهوری اسلامی هستند اما کسانی که به غیر از فضل شجاعت ساختارشکنی داشته باشند، یک انقلاب فکری و عملی ایجاد کنند از این دانشگاهها بیرون نیامده است.
وی ادامه داد: یک گروه در کشور داریم که از این طریق نان می خورند و با وجود این افراد نمی توان در علوم انسانی تحول ایجاد کرد.
رحیم پور ازغدی گفت: پیشرفت علوم تجربی به تنهایی برای پیشرفت اسلامی کافی نیست زیرا در این حوزه فقط تجربه و محاسبات کار می کند و عقل کاریی ندارد لذا علوم انسانی است که در کنار علوم تجربی به پیشرفت کمک می کند.
رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) نیز در این همایش گفت: طرح تحول علوم انسانی از دو بخش قابل بحث است. نخست بحث تئوری پردازی و گفتمان سازی و بخش دوم بحث حوزه اجرایی و پیداسازی آن در جامعه است.
رضا سعیدی افزود: در بحث اجرایی تحول علوم انسانی باید از نظریه پردازیهای کشدار خودداری کرد تا جنبه کاربردیتر داشته باشد.
وی ادامه داد: برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و اسلامی شدن دانشگاهها نیاز به شاخصهایی از کل نظریات مطرح شده در این زمینه وجود دارد تا ملاک عمل قرار گیرد.
سلسله نشستهای مرجعیت علمی و فصل تحول علوم انسانی که افتتاحیه آن امروز در مشهد برگزار شد در قالب 40 برنامه برگزار می شود. 10 جلسه نخست این نشستها به غرب شناسی، 10 جلسه دوم به اسلام شناسی،10 جلسه سوم به تولیدات 40 سال اخیر در فضای اسلامی و 10 جلسه چهارم به نظریات صادره در حوزه علم دینی می پردازد.
هدف از برگزاری این نشستها گفتمانسازی در بخش استادان و نخبگان و ارائه نظرات تعدادی از نخبگان خاص رشته های علوم انسانی است که در عرصه ای خاص از این رشته ها کار جدی کرده اند.
7489/1858 **خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.