به گزارش ایرنا، آیت الله سید احمد علم الهدی روز یکشنبه در آئین آغاز سلسله نشست های مرجعیت علمی و فصل تحول علوم انسانی در دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) افزود: این انحراف عمیق در علوم انسانی با کمک جریان های داخلی در کشور انجام شده است.
نوی اظهار کرد: با وجود تمام اقدامات خالصانه و عالمانه ای که تاکنون در حوزه و دانشگاه به عنوان مراکز تحول علوم انسانی انجام گرفته است اما تا کنون به دلیل عدم انسجام و هماهنگی بین فعالیتها، یک حرکت مشخص و پرمعنایی که افراد بتوانند به عنوان یک مرجع به آن استناد کنند، صورت نگرفته است.
آیت الله علم الهدی افزود: باید ضمن ایجاد یک انسجام قوی و نیرومند و هماهنگ برای تحول علوم انسانی، یک حرکت جدی تری را در نظام دانشگاهی آغاز کرد که اگر این حرکت جدی انجام نشود، طبیعی است تحول علوم انسانی به عنوان یک برنامه فرعی ضعیف پیش خواهد رفت.
وی با تاکید بر شناسایی عامل اصلی گرایش علوم انسانی کشور به سوی علوم غربی گفت: روزی که مردم به منظور توسعه علم و دانش به سوی علوم غربی گرایش یافتند تصورشان این بود که غرب دارای موقعیت بالاتر و پیشرفته تر در کل مجموعه علوم تجربی است.
امام جمعه مشهد گفت: شاید این تصور مردم با دیدن صنایعی که بعد از رنسانس علمی در غرب ظهور پیدا کرد، بی معنا نبود و با آن زرق و برق فناوری که دنیای آن روز در سرزمین غرب مشاهده می کرد طبیعی بود که در مقام توسعه فناوری ها به سراغ غرب برود و از آن الهام بگیرد.
آیت لله علم الهدی اظهار کرد: اما آن چه که با تحکم و زور و قدرت مادی نمی شود و نمی توان آن را بر جامعه تحمیل کرد، علم و فکر است؛ شاید بتوان با سر نیزه بر جامعه ای حکومت کرد اما نمی شود اندیشه ها را با سرنیزه بر جامعه تحمیل کرد.
وی خاطر نشان کرد: آن هنگام که ملت ما علوم تجربی و فناوری را از غرب پذیرفت شاید غرب در برخی علوم به کمال رسیده بود اما آن چه باعث شد جامعه در توسعه علمی همه رشته ها بویژه علوم انسانی به سوی غرب گرایش پیدا کند و علوم انسانی غربی در مواهب علمی دانشگاهی کشور نهادینه شود؛ سکولارسازی تعلیم و تربیت و علم توسط دشمن بود.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: بیدارسازی های ارزشمند یک رهبر بصیرت آفرین به ما فهمانده است که زمانی که خودمان در همه رشته های علمی غنی تر و بهتر هستیم چرا باید به سراغ علوم بیگانه برویم.
آیت الله علم الهدی اظهار کرد: با اینکه بطلان علوم انسانی غربی تا حد بسیاری برای جامعه اسلامی روشن شده است اما بسیاری از اساتید آکادمیک هنوز این مطلب را نپذیرفته اند و هنوز از علوم غربی تاثیر می پذیرند و به این سادگی ها حاضر نیستند علوم دینی را قبول کنند و مبنای تدریس علوم انسانی خود قرار دهند.
وی بیان کرد: زمانی که دشمنان اسلام حرکت فاحش و خطرناکی را در جهت سکولارسازی تعلیم و تربیت در کشور انجام دادند ما دارای سند بالادستی در علوم انسانی به نام قرآن بودیم.
آیت الله علم الهدی گفت: قرآن کریم جریان توسعه انسانی را که یک اصل در اندیشه توسعه ماست به علم و ایمان نسبت می دهد به این معنا که اگر علم با ایمان آمیزش نداشته باشد نمی تواند ابزار توسعه انسانی قرار بگیرد.
وی بیان کرد: دشمنان از مدتها قبل به وجود سند بالادستی به نام قران به عنوان مبنای توسعه انسانی پی برده بودند، لذا با سکولارسازی تعلیم و تربیت، باعث شدند در تمام رشته های علمی در جامعه اسلامی تمایل به غرب بوجود آید.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: اینکه مقام معظم رهبری بر اسلامی شدن دانشگاه ها تاکید دارند؛ مقصود معظم له حل مساله سکولارسازی علم در دانشگاه هاست.
آیت الله علم الهدی اظهار کرد: باید با یک مبانی معرفتی دینی وارد علوم در دانشگاه ها شد در غیر این صورت مشکل سکولاسازی علم حل نمی شود و به آن سند بالادستی که بر تلفیق علم و ایمان تاکید دارد، دست نخواهیم یافت و برای همیشه در چاه لائیک بودن خواهیم ماند.
وی تاکید کرد: باید مساله سکولارسازی علم و تعلیم و تربیت را به صورت جامع در محیط آکادمیک کشور حل کرد در غیر این صورت در تحول علوم انسانی به عنوان علوم انسانی اسلامی موفق نخواهیم بود.
7489/ 6012 خبرنگار: میترا عبداللهی **‌انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.