به گزارش ایرنا، دکتر محمد کافی عصر شنبه در همایش پل بعثت در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: این پل در آن زمان نمونه بارز تکیه بر توان داخلی و استفاده از مهندسان بومی بود که توانست تاثیرات بسیاری را از خود بر جای بگذارد.
وی با بیان اینکه باید فضا برای بررسی فعالیت هایی که توسط نخبگان در جنگ تحمیلی انجام شده در دانشگاه ها فراهم شود، اظهار کرد: بررسی علمی ساخت پل بعثت به طور یقین می تواند دستاورد های بسیار زیادی را در حوزه ترویج تکیه بر توان داخلی داشته باشد.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این دانشگاه 143 شهید تقدیم انقلاب کرده و هم اکنون نیز یکهزار و 400 دانشجوی شاهد و ایثارگر در این مرکز آموزش عالی مشغول به تحصیل هستند.
کافی حضور اساتید این دانشگاه در جنگ تحمیلی را بسیار مهم دانست و افزود: تعدادی از اساتید دانشگاه فردوسی را جانبازان هشت سال دفاع مقدس تشکیل می دهند.

***پل بعثت بسیاری از معادلات جنگ را تغییر داد
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز در این همایش با بیان اینکه ساخت پل بعثت در زمان جنگ تحمیلی بسیاری از معادلات جنگ را تغییر داد، اظهار کرد: استفاده از ظرفیت و تکیه بر دانش داخلی در زمانی که مشکلات بسیاری وجود داشت، توانست کمک بسیاری به پیروزی جنگ کند.
حسین کامران با بیان اینکه مهندسان این استان از ظرفیت بسیار بالایی برخوردارند، اظهار کرد: حضور مهندسانی که در ساخت پل بعثت حضور داشتند و انتقال اندیشه های آنان به نسل امروز می تواند انگیزه مناسبی را برای مهندسان جوان ایجاد کند.
وی ادامه داد: اکنون نیز بر اساس نیروی کار مناسبی که در حوزه مهندسی ساختمان وجود دارد می توانیم پروژه های بزرگ ملی در استان را به دست فعالان این عرصه به سرانجام برسانیم.

***مشکلات بسیاری در ساخت پل بعثت وجود داشت
عضو تیم اجرایی ساخت پل بعثت نیز در این همایش اظهار کرد: یکی از ویژگی های مهم این پل زمان بسیار کوتاه ترمیم آن بود به طوری که در کمتر از یک ساعت بعد از بمباران ؛ توسط مهندسان ایرانی بازسازی شد.
مرتضی بابایی خراسانی با اشاره به اینکه ساخت این پل با مشقت های بسیار زیادی همراه بود، خاطر نشان کرد: تلاش کردیم تا اطلاعات ساخت پل در اختیار دشمنان قرار نگیرد و این موضوع باعث شد که بسیاری از فعالیتهای ساخت این پل در شب انجام شود.
وی ادامه داد: برای حمل و نقل وسایل برای ساخت این پل نیز مشکلاتی بسیار وجود داشت اما در نهایت مهندسان جنگ توانستند یک پل بسیار ارزشمند را طراحی و آماده کنند.
پل 800 متری بعثت با عرض 12 متر برای ایجاد ارتباط با شهر فاو به روی رودخانه اروند رود در مهر ماه سال 1365 ساخته شد.
برای ساخت این پل که از آن به عنوان شاهکار مهندسی جنگ یاد می شود از سه هزار و 400 لوله 56 اینچی استفاده شد.
7498/6012خبرنگار توحید آرش نیا ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.