طرح بین دستگاهی 'تکاپو' یکی از طرحهای اشتغال دولت تدبیر و امور است که از سوی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی پیگیری و امور اجرای آن هماهنگ می شود.
رضا تازیکی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مشهد افزود: هم اکنون بعد از فضایی که بعد از برجام در عرصه بین المللی به وجود آمده حداقل 20 قرارداد با چندین برند خارجی و مهم برای تولیدکنندگان پوشاک ایران فراهم شده است.
وی ادامه داد: برای نمونه شرکت سالارپوش در مشهد با یک شرکت ترک قرارداد 2 و نیم میلیون دلاری در سال برای تولید پوشاک سفارشگیری کرده و یا شرکت دیگری در تهران سفارشی به ارزش پنج میلیون دلار از یک شرکت خارجی دریافت کرده است.
مدیر اجرایی طرح ملی تکاپو هدفگذاری در بخش پوشاک ایران را سفارشگیری 500 میلیون دلاری اعلام و بیان کرد: با این میزان می توان حداقل 200 هزار شغل ایجاد کرد.
وی گفت: اگر سفارش تولید نباشد بهره وری پایین می آید و کارخانه ها با یک نوبت کار تولید می کنند که هزینه تمام شده محصول را بالا می برد.
تازیکی افزود: هم اینک در برخی کشورهای همسایه ایران به دلیل افزایش هزینه های کارگر و تولید، شیب تولید محصولات آنها به سمت ایران سرازیر شده و باید این فرصت را مغتنم شمرد و حداکثر استفاده را از آن کرد.
وی ادامه داد: در بخش نساجی تا 10 روز دیگر یک گروه نساجی خارجی وارد ایران می شوند و ضمن بازدید از 25 شرکت نساجی منتخب زمینه را برای خرید پارچه و مواد اولیه و عقد قرارداد بررسی می کنند.
مدیر اجرایی طرح ملی تکاپو گفت: هم اینک 40 درصد از بازار 14 میلیارد دلاری صنعت پوشاک ایران با تولید و 60 درصد آن توسط قاچاق تامین می شود در حالی که می توان با استفاده از صنعت پوشاک یک و نیم میلیون شغل ایجاد کرد و صنعت پوشاک لکوموتیو صنعت نساجی است.
وی افزود: طرح ملی تکاپو هم اینک در 29 استان کشور در قالب 44 پروژه فناوری، زنبورداری، گردشگری، پوشاک، زعفران و تولیدات گلخانه ای اجرا می شود. به عنوان نمونه بعد از تحقق برجام توافقنامه ای با گروه پارودی که بخش مهمی از بازار جهانی را در اختیار دارد به امضا رسیده است.
تازیکی ادامه داد: برای صادرات استاندارد محصولات ضروری است به همین منظور آزمایشگاه تخصصی عسل با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه زنبورداران در استان البرز ایجاد می شود.
'طرح ملی تکاپو' با هدف توسعه اشتغال پایدار و رونق اقتصادی با تشکیل ستادهایی در هر استان برای حمایت از فعالیتهای تولیدی خاص به منظور بازارسازی و بازاریابی بنگاههای خرد و متوسط نسبت به تقویت و توسعه کسب و کارهای محلی و افزایش سطح اشتغال و درآمدزائی اقدام می کند.
7507/1858**خبرنگار: مصطفی نخعی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.