محمدابراهیم افشاری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: جمع آوری و برخورد با کالاهای قاچاق وظیفه ذاتی سازمان صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی و دستگاههای کاشف است لذا اقدام در این زمینه نیاز به حکم ندارد.
وی ادامه داد: در این چارچوب برخورد با مصنوعات نقره در بازار مشهد طی دو هفته اخیر در پی شدت یافتن قاچاق آن از تایلند و برخی دیگر کشورها، تعطیلی بسیاری از کارگاههای تولیدی و مشکلات تولیدکنندگان داخلی اجرایی شده است.
رئیس کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: افزون بر 60 درصد نقره جات موجود در بازار مشهد که زمانی قطب تولید این مصنوعات بود قاچاق است.
وی افزود: زمانی چندین هزار اشتغال از این محل در کارگاههای تولیدی خراسان رضوی وجود داشت اما امروز در پی قاچاق که طی این سالها برخورد جدی هم با آن نشده بود بازار مشهد در اختیار مصنوعات قاچاق قرار گرفته است.
افشاری ادامه داد: ظرف دو هفته اخیر نیز حجم قابل توجهی از مصنوعات نقره قاچاق به مشهد وارد شده و در حال توزیع در سطح عرضه بود لذا موضوع در کمیسیون استانی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بررسی شد.
وی گفت: در این راستا از توان اتحادیه های مربوطه و بازرسان سازمان صنعت، معدن و اتاق اصناف بهره گرفته و برنامه ریزی شد با کمک این دستگاههای به بازار نقره مشهد سرو سامانی داده تا به منظور حمایت از تولید و اشتغال داخلی جلوی قاچاق نقره گرفته شود.
رئیس کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی افزود: در موضوع طلای قاچاق نیز چندین عملیات انجام و در قالب هشدارها و اطلاعیه های مختلف با کمک اتحادیه طلا و نقره و جواهر مشهد از خرید و فروش و عرضه مصنوعات طلای قاچاق جلوگیری شد.
وی ادامه داد: در خصوص نقره اقدام جدی صورت نگرفته بود لذا عده ای سودجو با قاچاق نقره سودهای میلیاردی از این محل می بردند که تولید و اشتغال مشهد را به ورطه نابودی کشانده اند.
افشاری گفت: تا جایی که در سطح عرضه هم شاهد آن بودیم پشت ویترین هم می نوشتند ساخت تایلند، این وضعیت موجب شد نسبت به اقدام جدی در این حوزه اقدام شود.
وی افزود: در اقدامی بخشی از این مصنوعات قاچاق از سطح عرضه و نیز از فرودگاه مشهد کشف و جمع آوری شد. دیروز 11 اسفند جاری هم در اقدامی دیگر سراغ نقره فروشان بازار رضا رفتیم اما عده ای سودجو با تهییج کسبه تلاش کردند با تعطیلی و خاموش کردن برق بازار جلوی اقدامات قانونی دستگاههای مربوطه را در برخورد با کالاهای قاچاق بگیرند.
رئیس کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی ادامه داد: عاملان این اقدام شناسایی شده اند و برخورد با قاچاق در سطح عمده فروشی و عرضه با قوت و قدرت ادامه می یابد.
وی گفت: دیروز با اتحادیه های مربوطه از جمله فیروزه تراشان و اتحادیه طلا و نقره و جواهر مشهد نشستی داشتیم و در قالب موافقت اولیه مقرر شد آنان طی تعهدی نسبت به جمع آوری مصنوعات نقره قاچاق اقدام کرده و از خرید این مصنوعات از قاچاقیان عمده که در مشهد حدود 12 نفر هستند پرهیز کنند.
افشاری افزود: اگر خود اصناف و اتحادیه های مربوطه به این تعهد عمل کنند بطور قطع ما نیز اصرار نداریم برخورد به این شکل انجام شود اما اگر اینگونه نشود با برخوردهای شدیدتر اقدام می کنیم.
وی گفت: این طرح جزو برنامه کاری کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی و نیز مشهد است. تا زمانی که کالاهای قاچاق از سطح بازار جمع نشود اجرای طرح به عنوان یک وظیفه ذاتی متوقف نمی شود.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
1906/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.