کرمعلی قندالی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دولت یازدهم با وجود همه مشکلات و محدودیت ها ، به جامعه عشایری توجه خاصی داشته و شورای عالی عشایری که 10 سال تعطیل بود در این مدت دو جلسه داشت و کمک بزرگی به حمایت از جامعه عشایری کرد.
وی افزود: بالع بر 600 هزار تن علوفه با پرداخت مدت دار در سه سال اخیر برای عشایر تامین و صادرات دام های آنان هم آغاز شد.
وی اضافه کرد: هم اکنون استفاده از انرژی های نوبا هدف تسهیل دسترسی و برخورداری عشایر از انرژی و کمک به محیط زیست به طور جدی پیگیری می شود.
وی ادامه داد: در حوزه تجهیزات هم واحدهای استانی سازمان امور عشایری به ماشین آلات لازم تجهیز می شوند که بر اساس برنامه ریزی انجام شده؛ امسال در تفاهمنامه ای با وزارت دفاع 220 وسیله نقلیه برای آبرسانی به عشایر و نیز حمل و نقل در سطح کشور تامین می شود.
قندالی گفت : امسال یک هزار و 500 میلیارد ریال از محل ماده 10 و 12 قانون مدیریت بحران و تنظیم مقررات دولت با عنوان تسهیلات یارانه دار با سود چهار درصد و دوره برگشت پنج ساله با ضمانت زنجیره ای برای به عشایر مصوب شده است .
وی گفت:بر اساس برنامه ریزی انجام شده، یک هزار میلیارد ریال از این تسهیلات به تشکل های عشایری تخصیص داده می شود تا از این تسهیلات برای حضور قوی در بحث تولید بهره گیرند.
وی افزود : در سال 94 نیز 60 میلیارد ریال کمک بلاعوض به تشکل های عشایری پرداخت شد که عمده آن در صندوق توسعه بخش عشایری سرمایه گذاری شد .
وی ادامه داد : امروز صندوق توسعه ملی بخش عشایری با 450 میلیارد ریال سرمایه از تشکل های بسیار مفید و موثر است که در اعطای تسهیلات ارزان قیمت به اعضای خود اقدام می کند.
وی عنوان کرد : علاوه بر این حدود یک هزار و 400 میلیارد ریال از محل منابع صندوق توسعه ملی، تسهیلات در اختیار گروهی از عشایر که در طرح زنجیره تولید ورود و مشارکت کرده اند طی دو سال گذشته اعطا شده است.
به گفته قندالی ، تشکل های عشایری امروز در زنجیره تولید گوشت قرمز نقش اساسی دارند چون این طرح طی دو سال اخیر با قوت اجرایی شده است.
وی گفت : در دو سال گذشته در این طرح 700 هزار راس دام پروار شده و بخشی از این تولید به بازار داخلی و قسمتی هم به بازار خارجی صادر شد.
وی با اشاره به اینکه تولید گوشت قرمز عشایر کشور در سال 92 حدود 150 هزار تن بود ، اظهار کرد : این رقم در سال جاری 190 هزار تن رسیده که عمده آن از محل اجرای طرح زنجیره تولید و پروار دام بوده است.
وی افزود : پیش بینی می شود بخشی از منابع 1.5 میلیارد دلاری که دولت با اولویت مناطق مرزی و عشایری به مجلس پیشنهاد داده و یک فوریت آن تصویب شده است به حوزه عشایری و طرح زنجیره تولید اختصاص یابد و در یک فرصت سه ساله کل جمعیت عشایری در این طرح قرار می گیرند.

** تشکیل کارگروه توسعه گردشگری عشایری
رئیس سازمان امور عشایری ایران هم چنین در آئین پایانی همایش سه روزه مسئولان امور تعاونی ها و مدیران عامل اتحادیه های تعاونی های عشایری کشور در مشهد، از تشکیل کارگروه توسعه گردشگری و توسعه صنایع دستی عشایری کشور در ستاد مرکزی خبر داد .
قندالی اظهارکرد: این کارگروه در استان های کشورهم با هدف حمایت از تولید و اقتصاد عشایری در این حوزه ها تشکیل می شود.
وی عنوان کرد: هم اکنون فروشگاه اینترنتی برای عرضه صنایع دستی درسامانه مرکزی اتحادیه عشایری کشور فعال شده و مشخصات کمی و کیفی صنایع دستی و شناسنامه آنها در این سایت قرار می گیرد.
وی افزود: این فروشگاه اینترنتی هنوز در ابتدای کار است و در سال 96 قصد آن است با مشارکت همه تشکل های کشور تحولی در استفاده از این تکنیک جدید و فضای مجازی برای فروش و عرضه تولیدات عشایری بویژه صنایع دستی شکل گیرد.
وی گفت : 200 تشکل در قالب اتحادیه های عشایری استان ها و شرکت های تعاونی عشایری شهرستان ها و اتحادیه مرکزی عشایری ایران فعال هستند و 100 درصد عشایر کشور در قالب این تشکلها ساماندهی شده اند.
وی عنوان کرد : علاوه بر این حدود 330 صندوق خُرد زنان عشایری در کشور وجود دارد و در سطح ملی نیز صندوق توسعه بخش عشایری با ذخیره مناسبی فعالیت می کند.
وی اظهار کرد : این تشکل ها عمده نیاز عشایر در زمینه تامین نهاده های تولید ، کالاهای اساسی از جمله آرد و سوخت مورد نیاز را تامین و در بین آنان توزیع می کنند.
قندالی افزود : سرانه آرد عشایری در سال 92 به ازای هر نفر حدود هفت کیلو گرم در ماه بود اما این میزان امروز 12 کیلو در ماه است که توسط تشکل ها توزیع می شود.
وی اضافه کرد : علاوه بر این تشکل ها در حوزه خرید و فروش محصولات هم در برخی استان ها نقشی بسیار پررنگ دارند ضمن آنکه در حوزه آموزش و ترویج نیز فعالیت خوبی انجام می دهند.
به گفته وی ، عملکرد این تشکل ها به نسبت شرایط و امکانات و ظرفیت ها خوب است و با توجه به اینکه جامعه عشایری جامعه ای مولد و کم هزینه است و از طرفی عمده تولیدات آنها در داخل کشور مصرف می شود بخشی از این تولیدات عشایری توسط خود آنان مستقیم به بازار عرضه می شود وبخشی هم از سوی تشکل ها پوشش داده می شود و فروشگاه های عرضه مستقیم مواد پروتیئنی و صنایع دستی نیز در برخی استان ها فعال هستند.
همایش سه روزه مسئولان امور تعاونی ها و مدیران عامل اتحادیه های تعاونی های عشایری کشور در قالب دوره های آموزشی کارافرینی و کارگاه های آموزشی رنجیره تولید گوشت قرمز و نیز بحث و تبادل نظر، طرح مسائل و مشکلات و ارائه راهکارها در مشهد برگزار شد.
6012/1906خبرنگار : فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.