به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق روز چهارشنبه در نشست سراسری هم اندیشی اجرای قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست کشور در هتل پردیسان مشهد فزود: براساس آموزه های دینی، خانواده جایگاه اساسی و ویژه ای دارد و هیچ کدام از مکاتب و حتی نظام های حقوقی،به اندازه دین اسلام برای جایگاه خانواده ارزش قائل نشده است.
وی اظهار کرد: مبانی دین اسلام ارزش و جایگاه خاصی برای کودکان و نوجوانان در محیط خانواده قائل شده، زیرا آنان مدیریت آینده کشور را برعهده می گیرند.
وی دیدگاه جدید قانون نسبت به اطفال و نوجوانان را دیدگاه پسندیده ای دانست و افزود: قانونگذار در قوانین، مجازات افراد زیر 18 سال را به طور کامل متفاوت از مجازات برای افراد بالای 18 سال در نظر گرفته است.
وی بیان کرد: قانون حمایت از کودکان بدسرپرست و بی سرپرست مصوب 92 امکان فرزندخواندگی کودکان بدسرپرست و بی سرپرست را از سوی زنان مجرد با شرایط خاصی فراهم کرده است.
معاون دادستان کل کشور گفت: براساس قانون سابق حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، فرزندخوانده مشمول دریافت ارث نمی شد اما در قانون جدید؛ شرایطی برای سرپرستان جدید ایجاد کرده تا فرزندخوانده خود را تحت حمایت قرار دهند.
حجت الاسلام و المسلمین مصدق اضافه کرد: در قانون جدید حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، تکالیفی را برعهده دادستان های کشور قرار داده تا در راستای صیانت از حقوق مردم به عنوان مدعی العموم در مورد کودکان بی سرپرست و بدسرپرست نیز وارد عمل شوند.
مدیر کل امور حقوقی سازمان ثبت احوال کشور نیز در این همایش گفت: قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست تنها در قالب تعامل نزدیک دستگاه های اجرایی به طور مناسب قابل اجرا خواهد بود.
محمد رضا علیان افزود: اگر دستگاه های اجرایی از جمله ثبت احوال، بهزیستی و دادگستری در اجرای صحیح این قانون برای حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست تعامل نداشته باشند، نتیجه لازم حاصل نمی شود.
وی بیان کرد: سازمان ثبت احوال آخرین مرحله از حمایت از یک کودک بی سرپرست یا بدسرپرست قرار داد زیرا کودکی که به فرزندخواندگی پذیرفته می شود باید برای وی شناسنامه صادر شود.
وی اظهار کرد: قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست قانون پیشرفته و مطلوبی است اما در برخی بخش ها ضعف هایی نیز دارد.
معاون سازمان ثبت احوال کشور گفت: در قانون جدید دایره پذیرش کودکان بدسرپرست و بی سرپرست از سوی خانواده ها گسترش یافته و این زمینه برای زنان مجرد و مطلقه و ... نیز فراهم و سعی شده است که حتی المقدور کودکان در کانون خانواده بزرگ شوند.
علیان افزود: برخی ضعف ها نیز در این قانون وجود دارد از جمله در مورد شناسنامه صادر شده برای کودک تحت قیومت است که با از بین رفتن سند قیومت باید شناسنامه نیز از بین برود اما این مهم انجام نمی شود.
وی بیان کرد: ضعف هایی که بر قانون جدید حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست مترتب است را می توان با بخشنامه ها و دستورالعمل ها جبران و مشکلات را حل کرد.
معاون سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه این سازمان رابطه دیرینه و قوی با نهاد بهزیستی دارد، افزود: تاکنون دو تفاهم نامه با بهزیستی در خصوص صدور شناسنامه برای کودکان بی سرپرست و بدسرپرستی مراکز بهزیستی یا آنان که به فرزندخواندگی سپرده می شوند، امضا شده است.
علیان افزود: بانک اطلاعاتی سببی و نسبی سازمان ثبت احوال کشور در حال تکمیل است و این سازمان تلاش خواهد کرد در معرفی خانواده های درجه اول و درجه دوم، نزدیکان کودک و در نهایت خانواده هایی که می توانند سرپرستی کودکان را برعهده گیرند، بهزیستی را یاری دهد.
نشست سراسری قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست با حضور مسئولان قضایی و رئیس سازمان بهزیستی کشور صبح روز چهارشنبه در مشهد آغاز شده و بعد از ظهر نیز با حضور وزرای دادگستری و تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ادامه می یابد.
7489/6012 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.