انوشیروان محسنی بندپی روز چهارشنبه در نشست سراسری اجرای قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست در مشهد افزود: بر اساس نابرابریها هر فرد ممکن است در زندگی با آنها مواجه و دچار سختیها و آسیبهایی شود که این آسیبها در ابعاد مختلف نظیر اعتیاد، طلاق، اختلالات روحی و روانی بروز می یابد.
وی ادامه داد: در همین چارچوب با گروهی از افراد آسیب دیده در جامعه مواجهیم که هیچ نقشی در شرایط بوجود آمده نداشته و در واقع والدین آنها به دلیل فقدان استحکام زندگی خود باعث ایجاد چنین شرایطی برای فرزندانشان شده اند.
رئیس سازمان بهزیستی گفت: این افراد که در بوجود آمدن شرایط آسیب زا هیچ نقشی نداشته اند به دو گروه کودکان بی سرپرست و کودکان بدسرپرست تقسیم می شوند. از این جمعیت حدود 85 درصد کودکان بدسرپرست هستند.
وی افزود: بهزیستی موظف به نگهداری از کودکان بدسرپرست و بی سرپرستی است که بطور عمده زیر هشت سال سن دارند، در بهترین دوران زندگی خود به سر می برند و باید مسیر رشد و تکامل آنان، اجتماع پذیری مناسب، آموزش، تربیت صحیح و موارد مشابه به درستی برایشان طی شود.
محسنی بندپی ادامه داد: سازمان بهزیستی برای نگهداری از این کودکان با مشکلاتی مواجه بود که نمایندگان برای رفع این مشکلات 'قانون حمایت از کودکان بدسرپرست و بی سرپرست' مصوب سال 1353 را طی 10 سال در مجلس شورای اسلامی بررسی کردند و در سال 92 به تصویب رساندند.
وی گفت: انتقال فرزندی از والد زیستی به خانواده دیگر کار بسیار پیچیده ای است لذا تصویب قانون جدید حمایت از این قشر مدتها در مجلس به طول انجامید و سازمان بهزیستی این قانون را مبنای کار خود قرار داد.
رئیس سازمان بهزیستی افزود: این سازمان تلاش کرده در نخستین فرصت و کوتاهترین زمان مسیر انتقال کودکان بدسرپرست و بی سرپرست به خانواده های جایگزین شتاب گیرد و حضور این کودکان در مراکز نگهداری کاهش یابد.
وی بند مصوب 'امین موقت' را از مفاد مطلوب قانون جدید حمایت از کودکان بدسرپرست و بی سرپرست کشور ذکر و بیان کرد: این ماده قانونی در سال 1353 دیده نشده بود اما بر اساس ماده موضوعی مزبور در قانون جدید و فراهم کردن شرایط پذیرش کودکان به صورت 'امین موقت' هر قدر تعداد کودکان بی سرپرست و بدسرپرست در مراکز نگهداری زیر پوشش این سازمان کمتر شود رشد و تکامل آنان بهتر صورت می گیرد.
محسنی بندپی فراهم شدن زمینه پذیرش کودکان بی سرپرست و بدسرپرست توسط زنان مجرد را از دیگر مفاد مطلوب قانون جدید حمایت از این کودکان توصیف و بیان کرد: با فراهم شدن زمینه فرزندخواندگی از سوی دختران و زنان مجرد، کسانی که در خارج از کشور هستند و افرادی که کمتر از 50 سال سن دارد چتر حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست بسیار گسترش یافته تا شمار افراد داوطلب افزایش یابد و واگذاری و انتقال این کودکان به کانون گرم خانواده سریعتر و روانتر انجام گیرد.
وی افزود: در کشور برای تولید قانون مشکل نداریم اما در اجرا مشکل داریم. مشکل در اجرای قانون این است که هر دستگاه جزیره ای عمل می کند و فقط مشکل خود را می بیند.
رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: این سازمان تلاش کرده از جزیره ای عمل کردن در خصوص وظایف و تکالیف خودداری کند و دست نیاز خود را به سوی وزارت دادگستری دراز کرده تا بهزیستی را یاری و راهنمایی نماید.
وی اجرای ثبت الکترونیکی طلاق به صورت آزمایشی در خراسان رضوی و راه اندازی دادگاه درمانمدار در خصوص اعتیاد در پنج استان را از طرحهایی برشمرد که با کمک دادگستری اجرا شده اند.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.