به گزارش ایرنا ، عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان شاخه خراسان رضوی عصر سه شنبه در این نشست در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد گفت: برجام در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب به عنوان یک عملکرد درخشان قابل طرح است اما به دلیل حاکمیت جریان اصولگرایی بر فضای رسانه ای این موفقیت نتوانست در حوزه دیپلماسی دولت یازدهم معنابخشی عملی داشته باشد.
حسن رسولی افزود: روحانی وابسته به جریان اصلاح طلب نبود و به عنوان یک اصولگرا در جامعه روحانیت مطرح بود اما به دلیل منافع ملی این جریان از وی حمایت کرد ولی در مقابل جریان اصولگرا در دوران فعالیت دولت عباراتی برای وی به کار بردند و مخالفتهایی انجام دادند که بی سابقه بود.
وی ادامه داد: بزرگترین خدمت دولت روحانی این بود که دولت را از چمبره خرافه گرایی، تصمیمات لحظه ای و شخصی دور کرد و تدبیر و عقلانیت را جایگزین آن نمود. در حوزه اقتصاد نیز مهمترین عملکرد دولت تدبیر و امید برگرداندن آرامش به اقتصاد کشور می باشد.
این فعال سیاسی گفت: نقدهایی به بخش اقتصادی کشور مبنی بر ناکار آمدی آن به واسطه استفاده از مردان کهنسال و خسته مطرح شده اما با همین مردان کهنسال و خسته آرامشی به اقتصاد برگردانده شد که بی نظیر بود و تورم بالای 40 درصد در دولت قبلی به زیر 9 درصد در دولت فعلی رسید.
وی افزود: در طول فعالیت دولتهای نهم و دهم 14 هزار شغل جدید در کشور ایجاد شد اما در مقابل دولت تدبیر و امید توانست طی چهار سال 700 هزار شغل جدید ایجاد کند.
رسولی ادامه داد: طبق گزارش تیم اقتصادی دولت یازدهم بطور متوسط با توجه به وضعیت هرم جمعیتی کشور سالی یک میلیون و 300 شغل باید ایجاد شود که برای تحقق آن باید حداقل 70 تا 100 هزار میلیارد دلار تزریق سرمایه خارجی داشته باشیم ولی طبق گزارش مربوطه یک میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری خارجی انجام شد که این کاهش ناشی از فعالیت دلواپسان بود.

* بدترین دوره عملکردی در بین دولتهای پس از انقلاب
این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین گفت: دولتهای نهم و دهم در حوزه تحکیم آرمانهای انقلاب نیز موفقیتهای قابل دفاعی نداشتند. در میانه راه طرح جدید مکتب ایرانی را مطرح کرد و هم در حوزه انسجام ملی از ناموفقترین دولتها بود.
رسولی افزود: مردم در سال 84 به نحو مطلوب از حق رای خود استفاده نکردند و دولت احمدی نژاد در شان ظرفیتهای این کشور نبود.
وی ادامه داد: در زمان دولت احمدی نژاد شان دولتداری تنزل یافت. بخشی از وقت کشور گرفته شد تا مشخص شود هاله نور در نیویورک واقعی بوده یا نه.
او گفت: 58 درصد فروش نفت به عنوان سرمایه ملی و بین نسلی در دولتهای نهم و دهم استحصال شد و 60 درصد درآمد نفتی کشور مربوط به دوره احمدی نژاد است.
این فعال سیاسی افزود: چند ده میلیارد دلار نیز در دوران احمدی نژاد از محل فروش داراییهای دولت تامین درآمد شد. در مجموع درآمد نفتی دولت احمدی نژاد 160 میلیارد دلار بود که نتیجه چنین درآمدی کاهش 70 درصدی ارزش پول کشور بود.
وی ادامه داد: در پایان دولت احمدی نژاد چیزی از زیرساختهای نظام باقی نمانده بود و سیاستهای آن دولت منجر به پایین کشاندن شان جمهوری اسلامی در حد برخی حکومتهای جزیزه ای خلیج فارس شد بطوری که احمدی نژاد در سفر به چین مورد بدترین بی احترامی قرار گرفت.
رسولی گفت: دولتها ذیل سایه حاکمیت نظام نسبت به تغییر و تحول قدرت اقدام می کنند، در ارزیابی کلی ضمن قبول وجود رکود در اقتصاد کشور معتقدم روحانی در انجام ماموریت امداد و نجات نسبت به اوضاع کشورداری ایران نمره قابل قبول می گیرد.
وی افزود: اگر فرض کنیم جامعه ایران موجودی آسیب دیده بود می توان گفت مهمترین نقطه مثبت دولت یازدهم عملیات موفقیت آمیز در زمینه امداد و نجات در همه حوزه ها بوده است.

*رسانه ملی به صورت ملی عمل نمی کند
این فعال سیاسی همچنین گفت: فضای رسانه ای کشور در اختیار اصولگرایان است و رسانه ملی که باید ملی باشد حرف دومین نفر کشور پس از رهبری را وارونه جلوه می دهد.
وی افزود: به عنوان مثال روحانی در خصوص تمدید قانون تحریمها صحبتی از نقض برجام به میان نیاورده بود ولی صدا و سیما در اخبار خود به نقل از رئیس جمهوری منعکس کرده بوده که 'تمدید تحریمها نقض برجام است.'.
رسولی ادامه داد: در شرایطی که فضای رسانه ای در سیطره جریان منتقد و مقابل دولت است انعکاس عملکرد دولت کاری دشوار خواهد بود.

* حمایت اصلاح طلبان از روحانی در انتخابات پیش رو
عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان در خصوص حمایت از روحانی در انتخابات 96 نیز گفت: حمایت این جریان سیاسی از دکتر روحانی تفاوتی با حمایت در سال 92 نکرده است.
رسولی افزود: اصلاح طلبان معتقدند عدم حمایت از دولت روحانی هزینه های وحشتناکی برای کشور به همراه دارد و جا به جایی دولت هزینه های سنگینی بر فرهنگ و منافع ملی تحمیل می کند.
وی ادامه داد: درست است که برخی شعارهای انتخاباتی روحانی هنوز محقق نشده ولی باید به روحانی مهلت داد تا در چهار ساله دوم، آن بخش از قولهای اجرنشده را عملیاتی کند.

* کارنامه دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی مثبت است
دبیر جبهه آرمانخواهان واقع بین نیز در این نشست گفت: در حوزه سیاست خارجی برآیند عملکرد دولت یازدهم مثبت بوده و دولت کارنامه خوبی دارد.
سعید احدیان افزود: در مجموع دولت در این حوزه نقش موثری در به نتیجه رسیدن اختلاف 12 ساله با دشمن داشت و با ایفای نقش کلیدی در مذاکرات هسته ای به نقاط قوت خوبی رسید.
وی ادامه داد: البته نقاط ضعفی در حوزه دیپلماسی عمومی وجود دارد ولی در مجموع عملکرد دولت یازدهم در حوزه برجام، مذاکرات و تحولات منطقه ای تاثیرگذار و مثبت است.
این فعال سیاسی گفت: در حوزه فرهنگی دغدغه مهمی وجود دارد. فرهنگ حاکم بر کشور باید متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی باشد و وجوه ایرانی سبک زندگی باید حراست و تقویت شود که در این حوزه اتفاقات گذشته همچنان ادامه دارد.
وی افزود: احمدی نژاد را قبول ندارم، در اینکه دولت احمدی نژاد از سرمایه هنگفت اقتصادی که می توانست باعث شکوفایی اقتصادی کشور شود استفاده نکرد شکی نیست اما باید مشخص شود آیا دولت روحانی می تواند در چهار سال آینده برای اقتصاد ایران کاری انجام دهد.
احدیان ادامه داد: دولت روحانی در حوزه اقتصاد نقاط مثبتی نیز در کارنامه خود دارد البته روکود اقتصادی طولانی مدت شده که باید برای رفع آن اقداماتی انجام شود.
وی گفت: کاهش تورم به زیر 10 درصد از نقاط قوت دولت یازدهم بوده ولی مفهوم تورم 9 درصدی به معنای جلوگیری از افزایش قیمت نیست.
او افزود: همچینین رشد هفت درصدی اقتصاد در این دولت اتفاق افتاده که البته این رشد ناشی از زحمت دولت در حوزه برجام و افزایش فروش نفت می باشد.
دبیر جبهه آرمانخواهان واقع بین ادامه داد: برجام به رغم وجود برخی نقدها تثبیت شده و مورد تایید قرار گرفت و خودم نیز از طرفداران برجام هستم ولی پیوند اقتصاد با برجام کار درستی نبود.
وی گفت: پس از برجام سوئیفت باز شد ولی وزارت صنعت تاکنون از این موقعیت به خوبی استفاده نکرده است.

* آشتی ملی را همه قبول دارند ولی ضمانت لازم است
احدیان در ادامه اظهار کرد: شکافی بین دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا وجود دارد که شکاف قابل قبولی نیست. اصلاحات جریان اجتماعی واقعی است و حدود 20 درصد در کشور بدنه دارد لذا چالش روش درستی نیست و باید نزدیکی انجام شود.
وی افزود: با حذف جریانهای طرفدار براندازی نظام آشتی ملی ممکن می شود.
احدیان ادامه داد: برای رفع حصر قرار نیست دادگاهی برگزار شود بلکه تنها باید اطمینان حاصل شود که در صورت آشتی و وفاق ملی و رفع حصر به آشوب کشانده نخواهد شد.
خبرنگار: ندا جواهرفر **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.