استاد دانشگاه تهران در این نشست گفت: در تاریخ آمریکا بی سابقه بوده که فردی با نداشتن هیچ سابقه سیاسی رئیس جمهور شود. دونالد ترامپ از جهات گوناگون با دیگر روسای جمهور آمریکا متفاوت است و قدرت معامله بالا، ادبیات و نوع حرف زدن و ژستهایش با دیگران تفاوت های زیادی دارد.
دکتر فواد ایزدی افزود: کسانی که به ترامپ رای دادند از نظر نژاد سفیدپوست بوده به لحاظ طبقه و تحصیلات متوسط به پایین و از نظر سکونت بیشتر در شهرهای کوچک و روستاها ساکن بوده و از نظر دینی نیز مسیحی پروتستان هستند.
وی ادامه داد: هم اکنون جامعه آمریکا به شدت دو قطبی شده و آنان نمی توانند همدیگر را تحمل کنند. این عامل در کنار وضعیت اقتصادی و واکنشهای ترامپ افول و فروپاشی را در آمریکا بدنبال دارد.
این استاد دانشگاه وضعیت اقتصادی را مهمترین عامل افول آمریکا عنوان و بیان کرد: هم اینک بدهی دولت آمریکا 20 تریلیون دلار، قرض مردم آن کشور به بانکها 60 تریلیون دلار برآورد می شود و نرخ واقعی بیکاری در آمریکا 20 درصد است.
وی گفت: مشکل شرایط اقتصادی آمریکا باعث شد مردم آن کشور بدنبال منجی باشند تا حرف دل مردم را بزند. ترامپ از احساسات غیرمنطقی و غیرواقعی مردم با عقبه نژادپرستانه مردم در این زمینه استفاده کرد.
ایزدی افزود: اعتماد مردم آمریکا به دولتشان کاهش یافته و ضعیف است. بر اساس نظرسنجیها اکنون 19 درصد مردم آمریکا به دولتشان اعتماد دارند و 76 درصد یعنی بیش از سه چهارم معتقدند نظام حاکم در آمریکا با همکاری سرمایه داران منافع مردم را ضایع می کند.
وی ادامه داد: این در حالی است که در دهه 1950 میلادی بین 70 تا 80 درصد مردم آمریکا دولت را قبول داشتند.
این استاد دانشگاه همچنین گفت: رابطه آمریکا با ایران هیچگاه خوب نمی شود، آمریکا دو مشکل اساسی با ایران شامل سیاست خارجی و توانمندیهای بسیار ایران دارد.
وی افزود: تا زمانی که ایران رتبه نخست منابع نفت و گاز و قشر جوان و تحصیل کرده داشته باشد اگر سیاست خارجی هم عوض شود توانمندی باعث می شود که با ایران دشمنی کند و این موضوع به دست هیچ رئیس جمهور و مقام ایرانی حل نمی شود.

* مساله فروپاشی آمریکا جدی است
استاد مردمشناسی دانشگاه تهران نیز طی در این نشست گفت: امروز آمریکا در حال افول و نزول است و قدرت اقتصادی کشورهایی همچون روسیه و چین باعث افول آمریکا شده است.
دکتر ابراهیم فیاض افزود: آمریکا فقط زبان زور را بکار می برد در حالی که عرضه جنگیدن ندارد و شاهد این مدعا حادثه خلیچ فارس و دستگیری تکاورهای آمریکا توسط نیروهای نظامی کشورمان می باشد.
وی ادامه داد: مساله فروپاشی در آمریکا جدی است و آنان به شدت از این بابت ترسیده اند، آمریکاییها برای جلوگیری از این مسئله و ایجاد انسجام در کشورشان مجبور به واکنشها و حرکتهای تندی شده اند.
او گفت: این در حالی است که مرجعیت در آمریکا وجود ندارد که بتواند بحران را حل کند. بطور مثال در حادثه 1388 مرجعیت نظام جمهوری اسلامی بحران را مدیریت و حل و فصل کرد.
خبرنگار: مریم انجیدنی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.