به گزارش ایرنا غلامحسین شافعی پنجشنبه در نشست شورای اداری تربت جام که با حضور فعالان اقتصادی و مدیران واحدهای صنعتی این شهرستان برگزار شد، افزود: لازمه رفتن به سوی توسعه آن است که مسئولان این نگرش اشتباه را اصلاح کرده و نگاه درآمدی را جایگزین نگاه هزینه ای کنند.
وی با تاکید بر تمرکز زدایی، ادامه داد: ما در اکثر نقاط ایران ظرفیت های فراوانی داریم که عمدتا از نگاه کارشناسان پرمدعای مرکز مغفول مانده و متاسفانه این ظرفیتها در سطح ملی شکوفا نشده است.
وی اظهار داشت: باید در مسائل و مشکلات به سراغ سرمنشاء مشکلات رفت،‌ و با توجه به اینکه مسائل و مشکلات تنها با احصای مشکلات حل نمی شود، باید منبع تولید مشکل را شناسایی و برطرف کرد.
وی تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی عرصه اقتصاد ما دیوار ضخیم و بلند تمرکز است که باید شکسته شود، اتاق بازرگانی در برنامه ششم توسعه نهایت تلاش خود را به این سمت معطوف کرده که این دیوار بلند و نگاه متمرکز به برخی مناطق را بشکند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به سیاست های اقتصاد مقاومتی یادآور شد: اقتصاد مقاومتی با حرف اجرا نمی شود و اگر به 24 بند این سیوه نامه توجه شده بود مشکلات کمتری داشتیم، البته الگوی مصرف انرژی در کشور اگر اصلاح نشود اوضاع با هیچ شیوه نامه ای بهبود نخواهد شد.
وی افزود: ایران از نظر تنوع اقلیمی و شرایط، وضعیت متفاوتی در جای جای کشور دارد، بنابر این ما نمی توانیم در مرکز کشور و در یک نقطه واحد، نسخه ای برای کل کشور بنویسیم.
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به شرایط متفاوت تربت جام نسبت به دیگر شهرها افزود: در برنامه ششم توسعه خوشبختانه به از بین بردن تمرکز توجه و به مساله توزیع قدرت نگاه ویژه ای شده اما بر اساس مشکلات توسعه در سطح کشور، توسعه متوازن اتفاق نمی افتد.
شافعی با اشاره به ظرفیت ویژه تربت جام در حوزه اقتصاد ملی افزود: این شهرستان با برخورداری از قابلیت ها و پتانسیل های بالا، نقشی مهمی در اقتصاد فرامرزی دارد که با گذر زمان این موقعیت ویژه ارتقاء خواهد یافت.
وی به عبور جاده ابریشم از تربت جام اشاره و بیان کرد:‌ 65 کشور دنیا در صدد احیای راه ابریشم هستند و تربت جام به دلیل قرار گرفتن در این مسیر می تواند از ظرفیت بالایی برخوردار شود.
فرماندار تربت جام نیز در این نشست گفت: عزم جدی دولت بر حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه های صنعت، معدن و رسیدگی به مشکلات فعالان اقتصادی قرار گرفته است.
علی رستمی اظهار داشت: سرمایه گذاری 12 هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی در تربت جام در 2 سال اخیر،‌ قابلیت بالای این شهرستان در جذب سرمایه گذاری را نشان می دهد.
وی با اشاره به اینکه تربت جام در کشاورزی رتبه یکم تا ششم استان را دارد،‌ افزود: ظرفیت تربت جام به لحاظ صنعتی و معدنی به گونه ای است که می تواند رتبه و جایگاه ممتازی در بین دیگر شهرستان های استان داشته باشد مشروط بر اینکه نقدینگی لازم برای سرمایه گذاری در این حوزه با کمک بخش خصوصی و همکاری دولت در منطقه فراهم شود.
وی گفت:‌ برای توسعه پایدار منطقه، استقرار امنیت و جمعیت در این خطه شرقی کشور نیازمند فعال سازی حوزه های صنعتی و معدنی و قابلیت های بی بدلیل گردشگری این منطقه هستیم.
تربت جام دارای 65 واحد صنعتی و معدنی است که از آن میان 25 واحد فعال، 22 واحد نیمه فعال و 18 واحد تعطیل اند.
مرکز این شهرستان 284 هزار نفری در 167کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.
خبرنگار: نرگس اسلامی نژاد **‌ انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی ‌
7519/5132

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.