این اداره کل روز یکشنبه به نقل از حسین زارع صفت گزارش داد: 'مکان رویداد' یعنی مکانی که رویدادی ملی در آنجا رخ داده ولی لزوما در آن محل فضای معماری یا ساختمان تاریخی وجود ندارد. در واقع 'مکان رویداد' برای حفاظت از آن بخش مکانهای جغرافیایی تعریف شد که رویدادی تاریخی در آنا رخ داده و اثرات آن کماکان ادامه دارد.
وی در خصوص درباره تخریب بنای مهدیه عابدزاده به عنوان نخستین بنای مهدیه در ایران نیز گفت: جامعة المصطفی متعهد شده عین به عین و در همان نقطه، ساخت و ساز مهدیه را بر اساس ضوابط و مستندات موجود و تصاویر کار و با نظارت میراث فرهنگی اجرایی کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: پرونده مهدیه عابدزاده در گذشته برای ثبت تنظیم شد و با توجه به تخریب بنا نشستی در تهران برگزار شد و به زودی شماره ثبت آن اعلام می‌شود.
وی ادامه داد: میراث فرهنگی خراسان رضوی مجوز تخریب هیچ بنای تاریخی را نمی دهد. بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی در صورت تخریب بنای مذکور صرفا صدور پروانه ساخت عین به عین مهدیه منطبق با ماده 7 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی توسط شهرداری مجاز است و مالک بنا باید عین به عین آن را دوباره بسازد.
زارع صفت گفت: جامعة المصطفی متعهد شده بنا را عین به عین با ضوابط میراث فرهنگی بسازد و بهره بردار باید اثر را مجدد احیا کند، در غیر این صورت پروژه متوقف می‌شود.
وی افزود: بنای مهدیه به عنوان اثر ثبتی میراث فرهنگی نبوده، جامعة المصطفی به عنوان ملک خود آن را تخریب کرده است. اداره کل میراث فرهنگی در مدت یک سال اخیر برای ثبت این اثر تشستهای متعددی با جامعة المصطفی برگزار کرد که منجر به متقاعد و متعهد شدن این مجموعه به بازسازی عین به عین آن شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: طبق اعلام این مجموعه مذهبی بنای مهدیه به انضمام منزل مرحوم عابدزاده با کاربری آموزشی، فرهنگی، مذهبی احیا می شود و تصمیمی نسبت به تغییر کاربری آن ندارد. ضمن اینکه این بنا همزمان با رویداد مشهد 2017 زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی بازسازی می‌شود.
وی گفت: با توجه به کثرت مخاطبان جامعه المصطفی از نظر جمعیت و تنوع ملیتی بیش از 130 کشور جهان زمینه آشنایی ملل مختلف با آثار فرهنگی و تاریخ کهن مشهد مقدس از طریق این مهدیه صورت می‌گیرد.
7496/1858**خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.