محمد رکنی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این چارچوب پوشاک اقوام ایرانی و هنر سوزن دوزی در قالبهای مختلف با رویکرد کارآفرینی به نمایش گذاشته می شود.
وی ادامه داد: زندگی و سبک آن در سطوح مختلف فرهنگی و اجتماعی تغییرات فراوانی داشته و شکل جدیدی به خود گرفته بنابراین این تغییرات به حوزه پوشاک نیز سرایت کرده است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: با بپپایی موزه تلاش می شود پوشاک سنتی و صنایع دستی مرتبط با این حوزه برای علاقه مندان به نمایش گذاشته شود.
وی افزود: در این موزه در سه قالب آموزش، پژوهش و تولید عرضه و ارائه به علاقه مندان صورت می گیرد و با توجه به رویکرد ملی و فراملی آن بر این اعتقادیم که موزه پوشاک اقوام ایرانی می تواند حلقه اتصال فرهنگ ایرانی باشد و با توجه به وجود شاخصه های تاریخی ارتباط میان ایران و کشورهای دیگر را تقویت نماید.
رکنی ادامه داد: این نمایشگاه تولیدات و هنرهای دستی روستایی را با اهمیت و جایگاه ویژه ای به نمایش می گذارد تا به این ترتیب به نوعی حمایت از زنان روستایی نیز صورت بگیرد. این حمایت موجب تقویت و ایجاد فرصتهای شغلی مبتنی بر خلاقیت و توانایی زنان می شود.
وی همچنین حاشیه نشینی و مهاجرت را از مشکلات کلانشهرهایی چون مشهد ذکر و بیان کرد: با تقویت حمایت از مشاغل و هنرهای سنتی و دستی در روستاها می توان در کاهش مهاجرت تاثیر فراوانی داشت.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: همچنین در نگاه کلان در کنار راه اندازی موزه پوشاک اقوام ایرانی توسعه گردشگری روستایی نیز محقق می شود.
وی با اشاره به غنای تاریخی و فرهنگی خراسان رضوی افزود: این استان نسبت به دیگر استانهای کشور از تنوع و قدمت بالای بافتهای تاریخی برخوردار است بنابراین با توجه به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام امتیاز راه اندازی و افتتاح این موزه ملی به مشهد داده شده است.
رکنی با بیان اینکه هم اکنون طرح اجرای موزه ملی پوشاک اقوام ایرانی در مرحله مکانیابی برای تاسیس و راه اندازی قرار دارد ادامه داد: راه اندازی این موزه مورد تاکید و پیگیری معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده است.
وی به سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی نیز اشاره و بیان کرد: در اقتصاد مقاومتی فرصت سازی برای زنان و مردان در شهرها و روستاها و نیز استفاده از ظرفیتهای بین المللی و منطقه ای، فراهم شدن زیرساختهای ارتباطی و اطلاعاتی، مشارکت حداکثری جامعه در فعالیتهای اقتصادی و افزایش درآمد کشور مورد تاکید است که همین موارد در راه اندازی و فعالیت موزه پوشاک اقوام ایرانی در مشهد دیده شده است.
از سال 2011 میلادی همه ساله سه کشور از حوزه کشورهای افریقایی، اسلامی و اسلامی غیرعربی به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی معرفی می شود . آیسسکو (ISESCO) سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی با عضویت 57 کشور اسلامی، کلانشهر مذهبی مشهد را برای سال 1396 مصادف با سال 2017 میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در آسیا انتخاب کرده است.
7496/1858**خبرنگار: آرزو جاودانی **منتشرکننده: حسین کریم زاده

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.