این روزها موضوع سرمایه گذاری در بورس نقل هر محفل و جمعی  است از مسافران تاکسی گرفته تا گپ و گفتهای خانوادگی و دوستانه به صورت مجازی.

این بازار گرم بورس، در این ایام دو دفتر از دفاتر پیشخوان دولت در کاشمر را  که کار ثبت نام از متقاضیان سرمایه گذاری در سامانه سجام و کارگزاری های مختلف را انجام می دهند را به رغم اوضاع کرونایی و تلاش برای در خانه ماندن مردم با افزایش شمار مراجعان مواجه کرده است.

سیاستهای اخیر دولت به گونه ای است که نه تنها متمولین و سرمایه داران بلکه حتی اقشار ضعیف جامعه هم به سراغ بورس و سرمایه گذاری در آن رفته اند.

تبِ بالای سرمایه گذاری کاشمری ها در بورس

در این روزها از بورس و سودآور بودن سرمایه گذاری  در آن بسیار شنیدیم و بسیاری خود را برای ثبت نام در بورس جزم کردند و عده زیادی با انجام کارهای مقدماتی و کسب اطلاعات اولیه برای انجام مراحل ثبت نام برای اخذ کد بورسی به دفتر پیشخوان دولت مراجعه می کنند تا در شمار تازه واردهای بورس محسوب شوند و امیدوارندکه در این روزهای کرونازده کار و بارشان با سرمایه گذاری هرچند اندک در بورس سکه شود و به نوایی برسند.

در همان مراجعه اولیه  به دفتر پیشخوان دولت شاهد حضور جوانی بودم که برای ثبت نام دوستش در سامانه سجام آمده بود. او با هیجان خاصی برای دوستش از بورس می گفت و از رقم بالای سودی که در یک سال اخیر با توجه به اینکه پای ثابت بورس بوده، کسب کرده است.

یزدان هاشمی به قدری با کلام شیرین و دلچسبش از بورس و مزایای سرمایه گذاری آن گفته بود که دوستش حاضر شده بود وامی که برای رهن خانه گرفته را در بورس سرمایه گذاری کند.

او ادامه داد: تنها با خرید عرضه های اولیه ام بدون هیچ کار سختی توانسته ام سرمایه ام را سه برابر کنم حتی اگر شناختم از بورس بیشتر بود و خرید و فروش سهام انجام می دادم این سود بیشتر هم می شد.

محمد معماری فرد دیگری است  با کارت ملی و شناسنامه به دست، مشغول تکمیل مراحل ثبت نام است و  قصد ثبت نام کل اعضای خانواده جهت اخذ کد بورسی را دارد.

او با بیان اینکه با هر کد بورسی و سرمایه گذاری در عرضه اولیه می توان به سود خوبی رسید افزود: بدون هیچ دردسری بیشتر از سود سپرده ام در بانک، از سرمایه گذاری در بورس سود گرفته ام.

وی اظهار داشت: سرمایه گذاری در بورس برای منطقه ما که درآمد در آن کم است و جوانان به دلیل نداشتن شغل مناسب، مجبور به مهاجرت به سایر شهرها هستند کورسوی امید است زیرا با حداقل سرمایه می توانند در بورس سرمایه گذاری کنند.

سفره پهن شده بورس

در کاشمر دو دفتر پیشخوان دولت و یک دفتر کارگزاری، کار ثبت نام علاقه‌مندان به سرمایه گذاری در  بورس را انجام می دهند و این روزها که تعداد علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بورس افزایش یافته این دو دفتر پیشخوان دولت مجبور شده اند با برنامه ریزی های لازم و دادن نوبت به افراد از ازدحام مردم برای ثبت نام در این دفاتر بکاهند. اما با همین حال هم این دفتر به طور متوسط روزانه قریب ۱۰۰ نفررا پذیرش کرده اند.

مدیر دفتر پیشخوان شماره ۷۲۱۹۱۴۰۳ در کاشمر به خبرنگار ایرنا گفت:  تب سرمایه گذاری در بورس فقط در کاشمر نیست بلکه در شهرهای دیگر هم همین طور است و حتی با شدت بیشتر به طوری که ما پس از ثبت نام افراد در سامانه سجام و تعیین هویت می توانیم با فاصله سه چهار روزه نسبت به ثبت نام افراد و اخذ کد بورسی برای آنان اقدام کنیم ولی در برخی شهرهای دیگر گاهی تا دو هفته  کار ثبت نام و اخذ کد بورسی به درازا می‌کشد.

رضا غفارزاده افزود: هرچه نقدینگی بیشتری وارد بازار بورس شود این بازار بیشتر رونق می گیرد.

وی ادامه داد: بورس، سفره ای را پهن کرده و هرکس بتواند در آن سرمایه گذاری کند می تواند به سودی برسد مشروط بر این که حداقل شناختی از بازار کسب کند.

او که خود در عرصه بورس نیز فعال است گفت: برخی با توجه به این که افزایش کدهای بورسی و گرفتن سهام عرضه اولیه از سود سایرین کم می کند از افزایش فعالان حوزه بورس ناراحتند ولی من  از استقبال مردم بسیار خوشحالم زیرا افراد با کمترین سرمایه هم می توانند وارد عرصه شوند.

غفارزاده افزود: این دفتر پیشخوان به عنوان نخستین مرجع برای ثبت نام افراد در بورس  از اسفند ماه سال ۹۷ مجاز به فعالیت شده و تا کنون  پنج هزار و ۴۹۸ نفر در این دفتر ثبت نام کرده اند.

وی ادامه داد: تا پایان سال ۹۸ ، تعداد دو هزار و ۵۰۰ نفر را  ثبت نام کرده ایم و فقط از سوم فروردین که کار ما شروع شده تا هشتم اردیبهشت حدود سه هزار نفر را ثبت نام کرده ایم.

این مدیر دفتر پیشخوان دولت گفت: با وجود نقدینگی سرگردان بالای مردم، سرمایه گذاری در بورس رونق گرفته و به تبع آن شاهد ثبت نام بیشتر افراد جامعه هستیم.

غفار زاده افزود: اغلب دوستانم که در بورس فعالیت می کنند به منافع خوبی دست یافته و سود خوبی داشته اند لذا موضوع  سودآوری بورس برای منطقه ما که کشاورزی اش رونق خاصی ندارد و صنعت آن بی رمق است ممکن است  باعث کاهش نیروی کار شود زیرا کسی که وارد بورس شود و حداقل سود را  ببرد حاضر نیست برای بیش از هشت ساعت کار با حقوق قانون کار و یا کمتر در این دو بخش فعالیت کند و نسبت به کار بی انگیزه می‌شود و تمرکز به کارش کم می شود هرچند از سوی دیگر بحث بورس به صنعت کمک می‌کند و برخی صنایع با درصد شناور از بورس قدرت می‌گیرند.

او ادامه داد: کرونا و خانه نشینی مردم، آنها را به سمت دیجیتال مارکتینگ ها سوق داده و بورس هم در زمره فعالیتهایی است که افراد با دسترسی به یک سیستم یارانه و اینترنت و شناخت بازار می توانند سرمایه خود را در معاملات بورسی وارد کنند و به موفقیت هایی دست یابند.

غفارزاده افزود: در شرایطی که مردم استقبال خوبی از بورس کرده و سرمایه هایشان را وارد این بازار کرده اند و حمایتهای بازار و تبلیغات دهان به دهان باعث شده بورس مورد توجه باشد لازم است برای موفقیت بیشتر سرمایهگذاری در بورس، سواد و آگاهی افراد به کمک دانشگاهها با برگزاری دوره های آموزش بورس افزایش یابد زیرا هزینه برای آموزش و شناخت بورس، نوعی سرمایه‌گذاری است.

هدایت بازار سرمایه توسط جریان نقدینگی!!

یک  کارشناس ارشد اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه کشور و مدرس دانشگاه علامه طباطبایی هم در این خصوص اعتقاد دارد: بورس سهام در همه کشورها یکی از جذاب ترین بازارهاست و سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار همواره از افت و خیز و هیجان بالایی برخوردار بوده است لذا عموما پس از رکود اقتصادی، با افزایش نرخ ارز و بالا رفتن نرخ تورم و نقدینگی، شاهد رونق بازارهای مختلف هستیم و ابتدا بازار ارز و طلا و سپس خودرو و مسکن و پس از آن با وقفه کوتاهی نوبت به بازار سهام می رسد.

دکتر رضا فراهانی اظهار داشت: گفته می شود در شرایط تورمی سطح عمومی قیمتها مانند قیمت دارایی‌های فیزیکی و مالی، سهام شرکتها هم بالا می رود.  در پی رشد نرخ ارز، طلا و مسکن شاهد رشد حدود ۹۰ درصدی سهام شرکت های بورسی در سال ۹۷ بودیم و  به واسطه رشد دامنه‌دار نقدینگی، تقاضا برای خرید دارایی‌های مالی در سال ۹۸ هم تداوم داشت به گونه‌ای که شاخص کل بورس در سه ماهه نخست سال ۹۸ حدود ۱۰۰ درصد بالا رفت و در سه ماهه چهارم هم ۱۰۰ درصد دیگر بر رشد شاخص کل بورس افزوده شد که این رشد خیره کننده در ابتدای سال ۹۹ به اوج خود رسید و هر روز شاهد ثبت رکوردهای جدیدی در ارزش بازار و حجم معاملات هستیم.

وی ادامه داد: می توان گفت طی دوسال گذشته قیمت سهام بسیاری از شرکت‌های کوچک رشد پنج تا ۱۰ برابری و گاهی بالاتر از آن را تجربه کردند و از ابتدای سال جاری تا نیمه اردیبهشت، شاخص کل بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است و در چنین شرایطی شاهد استقبال گسترده مردم و بیشتر شدن تب سرمایه‌گذاری در بورس هستیم و اینکه افرادی که اطلاعات بورسی بیشتری دارند به همراه سرمایه گذاران جدیدتر سیل نقدینگی را به سمت این بازار نوظهور روانه ساخته اند.

این مدرس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به این که روند رو به رشد قیمت سهام همچنان ادامه دارد گفت: سهام شرکت های بورسی متعلق به دولت که در لیست واگذاری ها در قالب صندوق های سرمایه گذاری قابل مبادله یا ETF قرار دارد از پتانسیل بیشتری برای رشد برخوردار هستند زیرا با نگاهی به رشد قیمت های آنها متوجه می شویم در مقایسه با شرکت‌های کوچک که به واسطه سفته بازی رشد چند برابری داشته اند این شرکت های بزرگ که لیست آنها برای سرمایه گذاران قابل احصاء است از رشد کمتری برخوردار بوده اند.

به گفته او دولت به منظور اجرای کامل این طرح بزرگ اقتصادی و مالی، درعمل حمایت های گسترده ای از بازار سهام خواهد داشت تا در وهله نخست این برنامه از سوی مردم با استقبال خوبی مواجه شده و پس از اجرای آن هم مردم نگران کاهش ارزش سرمایه خود نباشند.

وی درخصوص عواملی که باعث به وجود آمدن اقبال عمومی برای مشارکت در سرمایه گذاری در بورس شده گفت: فرهنگ سازی و اشاعه دانش سرمایه گذاری در بورس طی سالهای اخیر در دستور کار متولیان امر قرار داشته است، همچنین توسعه زیرساخت‌های الکترونیکی و همه گیر شدن استفاده از سامانه های معاملات آنلاین و افزایش مهارت و  دسترسی مردم به بازار سهام، آموزش های حضوری و غیرحضوری کارگزاری های بورس و نمایندگی آنها در شهرهای بزرگ و کوچک و برنامه ها و اخبار رسانه ملی از این بازار، نقش عمده‌ای در رغبت و آشنایی مردم با این بازار جذاب داشته است.

او ادامه داد:فراهم بودن تمهیدات لازم برای مشارکت گسترده مردم در بورس، تاثیرات خود بر استقبال مردم را در امسال بیشتر نشان داد و ححم نقدینگی در سطح جامعه هم مزید بر علت شد و مردم دریافتند برای حفظ ارزش پول و قدرت خرید خود می توانند با هر مبلغی وارد بورس شوند و شانس خود را برای کسب بازدهی مناسب از دست ندهند. البته همه اینها در کنار نیاز دولت برای تامین مالی بودجه از طریق بازار سرمایه باعث شد آرزوی تاریخی مدیران و کارشناسان برنامه و بودجه کشور برای تقویت و توسعه بازار سرمایه به عنوان یکی از مهمترین ارکان تامین مالی کشور در آستانه تحقق قرار گیرد.

چند توصیه برای تازه واردهای بورسی

این کارشناس و فعال بازار سرمایه برای سرمایهگذاران تازه وارد رعایت چند نکته را توصیه نمود و گفت: افرادی که قصد سرمایه گذاری مستقیم در بازار سهام دارند بایستی به رابطه بین قیمت سهام و سودآوری شرکت توجه بیشتری داشته باشند و برای هرگونه خرید و فروشی بررسی و دقت نظر بیشتری صرف نمایند زیرا در حجم بالای سرمایه گذاری، تنوع بخشیدن به سبد سهام از اصول اولیه سرمایه گذاری در بورس است.

به گفته فراهانی برای سرمایه گذاران تازه وارد، اجتناب از سرمایه گذاری در سهام پرریسک نظیر شرکتهایی که در بازار پایه پذیرفته شده اند برای گریز از ریسک بالا اکیدا توصیه می شود که در سهام این گونه شرکتها سرمایه گذاری نکنند و در این زمینه با افراد آگاه و دلسوز مشورت کنند.

وی با بیان اینکه عمدتا از سرمایه گذاری در بورس تحت عنوان "بازی بزرگان" یاد می شود گفت: این بدان معناست که افراد صرف نظر از میزان سرمایه شان، برای موفقیت در این بازی بایستی از دانش، اطلاعات و مهارت بالایی برخوردار باشند، از شرایط اقتصادی و سیاسی، قیمتها در بازارهای جهانی، بازارهای منطقه ای و شرایط عمومی شرکت ها در سطح کشور و صنعت خودشان آگاهی داشته باشند و از دانش و سواد نسبی مالی و دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی مالی و سایتهای خبری و تحلیلی برخوردار بوده و به لحاظ رفتاری تسلط کافی بر هیجانات و احساسات خود داشته باشند.

 فراهانی تصریح کرد: گاهی شنیده می‌شود بعضی از سرمایه گذاران تازه وارد از وام و تسهیلات بانکی یا اعتبارات کارگزاریها استفاده کرده و به سرمایه‌گذاری در بورس مبادرت می ورزند، اگرچه در شرایط تورمی برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای این کار سودمند است ولی بهتر است سرمایه‌گذاران مبتدی فقط از وجوهی که در آینده نزدیک به آن نیازی ندارند استفاده کنند و از جایگزین کردن مسکن، خودرو یا سایر ملزومات زندگی به امید بازدهی بالا در بورس اجتناب ورزند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.