به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا حیدری در نشست خبری که به مناسبت روز شوراها، ظهر امروز به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن بیان اینکه جهت‌گیری‌های مدیریت شهری مشهد باید طبق اهداف تعریف شده برای این شهر باشد، اظهار کرد: یکی از این محورها، حوزه معماری و شهرسازی است که جزو حوزه‌هایی است که باید بیشتر به آن توجه شود و حتماً در باقی‌مانده عمر این شورا این امر را انجام می‌دهیم؛ مانند موضوع حفظ هویت شهر مشهد که با آن فاصله زیادی داریم. همچنین بحث برندسازی از داشته‌های تاریخی

رئیس شورای شهر مشهد تصریح کرد: موضوع بافت فرسوده مشهد نیز بسیار مهم است که در بحث تعامل ساختاری و نهادهای مربوط به این حوزه به وضعیت خوبی رسیده‌ایم و قرار است بیشتر از قبل به آن بپردازیم. موضوع شهر بدون گرسنه و بدون معتاد نیز از رویکردهایی است که در آینده بیشتر به آن توجه خواهیم کرد.

حیدری در ادامه در خصوص بازگشت امیر شهلا به شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: حدود دو سال از تشکیل پرونده آقای شهلا در حوزه قضائی می‌گذرد و او از بخشی از اتهامات به‌ویژه از اتهام اصلی خود تبرئه شده ولی تعدادی از اتهامات به دادگاه تجدید نظر رفت. وی مستنداتی به ما ارائه کرد که دادگاه تجدید نظرش تشکیل و تبرئه شده است اما حکم رسمی هنوز اعلام نشده و ما از دادگاه مربوطه خواسته‌ایم هر چه زودتر تعیین تکلیف کنند تا بتوانیم از حضور ایشان در شورای شهر استفاده کنیم.

وی در پاسخ به خبرنگار مهر در ارتباط با تدابیر شورای شهر و شهرداری مشهد برای آسیب‌دیدگان اقتصادی از بحران کرونا، گفت: چند تقسیم‌بندی در این خصوص می‌توان انجام داد که برای یک بخشی از جامعه توسط دستگاه‌های مختلف و گروه‌های مردمی، تدابیر لازم انجام شده و خدمات ارائه می‌شود. البته ما در حوزه پایگاه‌های داده‌های اطلاعاتی که تمام افراد نیازمند را تشخیص داده باشد، نقص داریم که در طرحی دوفوریتی، اعضای شورای شهر، شهرداری را به تشکیل این بانک موظف کرده‌اند.

حیدری اضافه کرد: در خصوص بخش‌هایی که مستقیم از کرونا آسیب دیده‌اند و به شهرداری مربوط هستند، مصوباتی را در پایان سال ۹۸ داشته‌ایم؛ مثل قراردادهای اجاره‌ای و چک‌های افرادی که نزد شهرداری بود که تا اول تیرماه تمدید شد و همچنین ذی‌نفعان مثل کسانی که در پایانه‌های مسافربری غرفه‌هایی دارند، حمایت می‌شوند و رقمی حدود ۴۰ میلیارد تومان، میزان کاهش درآمدهایی بوده است که ما حذف کردیم. همچنین به نیروهای خدماتی درون‌شهری نفری یک میلیون تومان پاداش داده‌ایم که نزدیک به ۱۱ میلیارد تومان بودجه صرف این کار شد.

وی در ارتباط با وضعیت حمل و نقل عمومی در مشهد گفت: ما جزو اولین کلان‌شهرهایی بودیم که به خاطر سلامت مردم، حمل و نقل عمومی را تعطیل کردیم چراکه طی تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی، ۳۰ درصد انتقال طریق حمل و نقل عمومی است؛ آن هم علی‌رغم اینکه هزینه‌های ثابت را پرداخت می‌کنیم و از طرفی شهرداری حدود ۲۰ میلیارد تومان متضرر شده است و قطعاً اگر بخواهد موضوع اقتصادی خود را مورد نظر قرار دهد، باید سریعاً حمل و نقل عمومی را فعال کند اما سلامتی افراد برای ما واجب تر است.

رئیس شورای شهر مشهد ادامه داد: البته اتوبوسرانی درون‌شهری به طور محدود، فعال شده است و ما تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه، اوضاع شهر را رصد می‌کنیم و اگر شرایط تثبیت شود، قطعاً وظیفه ما خدمت به مردم است و اگر موج دوم کرونا را در مشهد نداشته باشیم، شورا با توجه به شرایط موجود، تصمیم خود را خواهد گرفت ولی نکته مهم این است که مردم باید همکاری کرده و سفرهای غیرضروری خود را کم کنند.

حیدری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر چگونگی تأمین نیاز فرهنگی مردم شهر، ابراز کرد: شهرداری، متولی همه نیازهای فرهنگی شهر نیست اما در آن بخشی که مربوط به ما است و مأموریت داریم، فرهنگ‌سراها را به سهم خود به سمت فعالیت‌های مجازی برده‌ایم و برای مخاطبین فرهنگ‌سراها، سامانه‌هایی تعیین شده و به خصوص در حوزه آموزش، فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه نشست، عدم به‌کارگیری زنان در مدیریت شهری مشهد را یک انتقاد درست به شهرداری دانست و اظهار کرد: به‌کارگیری زنان در مدیریت شهری از مطالبات جدی شورا بوده و شهردار مشهد نیز بارها به این موضوع تأکید داشته است اما موانعی بر سر این راه وجود دارد. اولاً از آنجایی که در گذشته چنین تجربه‌ای برای بانوان وجود نداشته، ظرفیت محدودی در این خصوص بین بانوان داریم و بسیاری از آنان به دلایل مختلف از جمله نقش پررنگ‌ترشان در خانه، این مسئولیت را نمی‌پذیرند.

حیدری تأکید کرد: همچنین در سطح شهر مشهد نیز موانع و حساسیت‌هایی برای انتصاب بانوان در پست‌های مدیریت شهری وجود دارد اما این نکته درست است که شهردار باید هر چه سریع‌تر در خصوص این موضوع تصمیماتی بگیرد.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه ضمن اشاره به طرح تفصیلی مشهد، تصریح کرد: این مسئله، موضوعی بین بخشی است و مسکن و شهرسازی، شورای شهر و شهرداری مشهد در این ارتباط وظایفی دارند.

حیدری ضمن بیان اینکه ۱۰ سال از مطالعات طرح جامع می‌گذرد، افزود: نیاز است صاحب نظران در حوزه شهرسازی و معماری، در خصوص آسیب‌شناسی این طرح کار کنند و ما در شورای شهر نیز بر این موضوع تأکید داریم و به شهردار مشهد نیز منتقل شده تا سریعاً اقدامات لازم را انجام دهند.

وی در ادامه مخالفت شورای شهر برای ایجاد پارکینگ در اطراف حرم رضوی را اعلام کرد و گفت: این کار ممکن نیست چراکه با ایجاد پارکینگ، ورود اتومبیل‌های شخصی به سمت حرم مطهر را تأیید می‌کنیم اما طرح‌هایی در نظر گرفته شده که پارکینگ‌هایی در حلقه‌های اطراف حرم ایجاد شود و بقیه مسیر با حمل و نقل عمومی پوشش داده شود.

وی ادامه داد: همچنین برای ساخت سه ایستگاه قطار شهری در اطراف حرم، یعنی در میدان شهدا، باب‌الجواد و پایانه مسافربری، دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است تا در ۳ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ تحویل داده شو؛ این امر به کاهش ترافیک در اطراف حرم رضوی کمک خواهد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.