حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی روز دوشنبه در دیدار با مدیران سازمان‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی افزود: در ماجرای شیوع بیماری کرونا شاهد بودیم که در کشورهای غربی که در عرصه‌های گوناگون سخت افزاری به ظاهر پیشرفت‌هایی دارند وبا تنگنای مالی و تحریم نیز روبرو نیستند، چه اتفاقاتی در فروشگاه‌هایشان افتاد و چه صف‌های طولانی برای تهیه مواد غذایی تشکیل شد ولی در کشور ما که سال‌ها تحت فشار تحریم و تنگنا بوده، هیچیک از این اتفاقات نیفتاد و این نمایانگر فرهنگ غنی ملت ماست.

وی ادامه داد: اگر می‎خواهیم به پیروی از فرمایش رهبر معظم انقلاب، سهمی در ساختن تمدن نوین اسلامی بر عهده داشته باشیم، باید به تقویت امور فرهنگی که شالوده و زیربنای این تمدن است، توجه کنیم و وظیفه آستان قدس رضوی به عنوان پایتخت فرهنگی ایران اسلامی، باید هدایت، راهبری و جریان سازی در این مسیر باشد.

وی گفت: مهمترین شاخص حرکت فرهنگی آستان قدس رضوی به زانو در آوردن دشمن است و برای از کار انداختن ماشین ضدفرهنگی دشمن باید به فرهنگ بها داد، رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به توطئه‌های فرهنگی دشمن تذکر دادند، وقتی دشمن می‌خواهد بر کشوری مسلط شود، اول فرهنگ آن را مصادره می‌کند، بعد اقتصاد، سیاست و مدیریت آن را در دست می‎گیرد.

حجت‎الاسلام والمسلمین مروی افزود: اصل بر انجام امور فرهنگی، نشر و تبلیغ و ترویج فرهنگ رضوی است که باید با بهره‌گیری از ظرفیت و امکانات متنوعی همچون مدارس، دانشگاه، حوزه علمیه، بنیاد پژوهش ها و مراکز مختلف فرهنگی و وجود اساتید، دانشجویان و طلاب در حوزه فرهنگ شاهد تأثیرگذاری بیشتر و بهتری در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن باشیم.
وی ادامه داد: پیشرفت سخت‌افزاری در عرصه های مختلف بدون پیشرفت در عرصه فرهنگی و نرم افزاری و سبک زندگی، به تعبیر مقام معظم رهبری باعث استحاله و از بین رفتن ماهیت واقعی ما خواهد شد.

وی گفت: ما در جبهه فرهنگی تمدن نوین اسلامی با تهاجم فرهنگی جهان استکبار مواجه هستیم. آرایش ما باید متناسب با آرایش جنگی دشمن و شاخص اصلی ما باید غلبه بر جبهه فرهنگی استکبار و اثرگذاری فعالیت های ما باید در سطح اثرگذاری جبهه دشمن باشد و همه اینها با عنایت خداوند متعال و با روحیه ایثار، ازخودگذشتگی و به دست آوردن نوآوری های بومی امکان پذیر است.

حجت‎الاسلام والمسلمین مروی افزود: در انجام کار فرهنگی چند راهبرد اساسی باید مد نظر مدیران سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی باشد که شامل تولید محصول فرهنگی با کیفیت و جریان ساز، انتخاب نقطه اثر بر اساس ظرفیت های آستان قدس و خلاء های فرهنگی کشور، نوآوری، توجه به سلایق مخاطبان و توجه به ظرفیت های مردمی و تشکل‌های فرهنگی است.
وی ادامه داد: در موضوع واگذاری امتیاز تنباکوی ایران به انگلیسی‌ها پیش از اینکه موضوع اقتصادی باشد، فرهنگی بود، به گواه گزارش‌های مستند تاریخی، انگلیسی‌ها به بهانه خرید تنباکو، در بسیاری از مناطق ایران دفتر زده بودند و تسلط فرهنگی هدف مدنظرشان بود. چون می‌دانستند اگر بتوانند فرهنگ یک ملت را غارت کنند، راهی برای نفوذ و تسلط اقتصادی هم پیدا خواهند کرد.

وی لازمه متوقف کردن ماشین جنگی دشمن را شناخت تحرکات، فعالیت‌ها و عرصه‎های مورد نظر آن‎ها دانست و گفت: برخی حوزه‌های نرم‌افزاری فرهنگی از جمله شبکه ها و فضاهای مجازی باید به طور مرتب رصد شوند. دشمن، این فضاها و تکنولوژی را با قیمتی بسیار نازل و گاهی به صورت رایگان در اختیار دیگر ملل قرار می‌دهد و این به خاطر همراهی و دلسوزی آن‌ها نیست بلکه هدف و نقشه‌ای شیطانی پشت آن وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.