محمدحاجیان شهری روز جمعه در حاشیه بازدید از وضعیت کارتن‌خواب‌های اطراف منطقه اسماعیل‌آباد مشهد، افزود: بسیاری از این افراد معتادان متجاهر و دارای بیماری‌های زمینه‌ای مختلف هستند که شرایط را روز به روز بدتر می‌کند.

وی ادامه داد: حدود ۲۷۰ میلیون نفر در کشورهای مختلف درگیر مواد مخدر هستند که از این تعداد، ۳۰ میلیون نفر معتاد متجاهر هستند و براساس آمار در مشهد با جمعیت حدود ۳.۲ میلیون نفر حدود پنج هزار تا ۶ هزار نفر معتاد متجاهر وجود دارد.

وی گفت: شورای پنجم شهر مشهد از ابتدای فعالیت خود رویکرد حمایتی برای ساماندهی معتادان متجاهر داشته است و بر همین اساس از سال ۹۶ تاکنون بیش از ۷۵ میلیارد ریال به این موضوع اختصاص یافته و امسال هم در حد وسع و بضاعت خود در این زمینه کمک خواهیم کرد.

رییس کمیسیون خدمات شهری و محیط ‌زیست شورای شهر مشهد افزود: امیدواریم با بررسی گزارش‌ نحوه هزینه کرد این اعتبارات بتوان خروجی این هزینه‌ها را به اطلاع رسانه‌ها و مردم رساند.

وی با اشاره به نقش پررنگ تشکل‌های مردمی، خیرین و سمن‌ها در ساماندهی معتادان متجاهر، ادامه داد: اواخر سال گذشته، ٦.٥ میلیارد ریال برای طراحی منطقه اسماعیل آباد اختصاص یافت که در این راستا تملک منازل واقع در جوار کانال اسماعیل‌آباد در دست اجراست.

وی گفت: بوستان خطی بسیار بزرگی در این محدوده احداث می‌شود تا موجب بهبود وضعیت کنونی آن شود.

حاجیان شهری افزود: نظارت شهرداری بر ساخت‌وسازها به روش‌های سنتی و قدیمی است که در قالب بازدیدهای میدانی انجام می‌شود، به منظور تشدید و استمرار بخشیدن و افزایش دقت نظارت‌ها، پیگیر بهره‌گیری از روش‌های نو همچون پهپاد هستیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات، ممانعت برخی دستگاه‌ها برای اجرای رای کمیته ماده ۱۰۰، به دلیل برخی شرایط خاص و مسائل اجتماعی و اقتصادی است.

وی گفت: شهرداری‌ها، مسوول برطرف کردن همه آسیب‌های اجتماعی نیستند و دستگاه های مختلف همچون استانداری، ستاد مبارزه با مواد مخدر، کمیته امداد و بهزیستی نیز باید در این زمینه نقش آفرینی داشته باشند و هرکدام براساس شرح وظایف مشخص خود ایفای نقش کنند.

حاجیان شهری افزود: شورای پنجم شهر مشهد نیز همچون گذشته در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی و ساماندهی معتادان متجاهر و کارتن‌خواب حضور موثر خواهد داشت و آماده بررسی طرح‌ها و پروژه های قابل اجرا هستیم و امیدواریم تمامی دستگاه های اجرایی مرتبط، تشکل‌های مردمی و سمن‌های فعال در این زمینه همراهی لازم را داشته باشند.

رییس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای شهر مشهد نیز گفت: روش‌های قدیمی برای ساماندهی معتادان متجاهر و کارتن‌خواب جوابگو نیست.

رمضانعلی فیضی افزود: برای ساماندهی معتادان متجاهر و کارتن خواب باید با بهره‌گیری از سمن‌ها و تشکل‌های مردمی فعال در این حوزه به سوی روش‌های نو برویم. 

وی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا موجب شده شرایط  افراد کارتن خواب، خاص‌تر و دشوارتر از گذشته شود، اخیرا بازدیدی هم از بلوار توس، پشت دیوار اروند و انتهای خیابان کشاورز و شهرک شهید باهنر داشتیم که وجه مشترک آنها، حضور پرتعدادتر و وضعیت نامناسب‌تر کارتن‌خواب‌ها در این نقاط، در شرایط شیوع کروناست.

طبق آمار ارائه شده توسط نهادهای متولی، پنج هزار معتاد کارتن خواب در کلانشهر ۳.۵ میلیون نفری مشهد زندگی می‌کنند که منطقه اسماعیل آباد در حاشیه این شهر از مهمترین مناطق تجمع این افراد است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.