دکتر مجید فولادیان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مدیریت اطلاع‌رسانی در این مدت بگونه‌ای بوده که ارائه داده‌ها و اطلاعات انبوه و بعضا متناقض به افکار عمومی سبب شد تا مردم آنگونه که باید بحران بیماری همه‌گیر را جدی تلقی نکرده و تغییر رفتارها و عادات، متناسب با شرایط بحران صورت نگیرد.

وی ادامه داد: این در حالی است که مبتنی بر مقتضیات روز و این دوران، می‌بایست برای مقابله با بحران بیماری همه‌گیر و مهار آن توصیه‌ها و دستورالعملهای روشن و قاطع وجود داشته باشد.  
این جامعه‌شناس گفت: در این شرایط برخی مسوولان دستوراتی را ابلاغ می‌کنند که بلافاصله از سوی مقامی دیگر نقض می‌شوند. 

وی افزود: این وضعیت بخاطر دستورات غیرمشخص و مبهم باعث شده مردم سایه سنگین حاکمیت شرایط ویژه را چندان باور نکنند.

دکتر فولادیان ادامه داد: مجموع ضعفهای حاکم بر مدیریت اطلاع‌رسانی پیرامون بیماری همه‌گیر، عاملی برای رعایت نشدن توصیه‌های عمومی و درخواستهای اجتماعی از سوی مردم است.
وی گفت: همگان در سانه‌ها شاهد اخباری هستند مبنی بر ارائه آمار از سوی مقامات رسمی که با خبرهای دیگر از اظهارات نمایندگان مجلس در شهرستانها پیرامون همان موضوع در تناقض قرار دارند. 
استاد دانشگاه فردوسی مشهد به رفتار رسانه‌ها در شرایط بحران نیز اشاره و بیان کرد: در رسانه‌ها نیز فیلمها و تصاویری از مردم در کوچه و خیابان نشاده داده می‌شود که در آنها شهروندان ماسک بر صورت یا دستکش طبی به دست، به عنوان ساده‌ترین اما موثرترین اقدامات اولیه پیشگیرانه، ندارند اما در حال فعالیت روزمره در سطح جامعه هستند.

وی افزود: پیام انتشار چنین فیلمها و تصاویری در ذهن مخاطب عام آن است که وضعیت بحران و شیوع بیماری کرونا چندان هم جدی نیست. 
دکتر فولادیان ادامه داد: با توجه به اطلاعات رسمی اعلام شده در خصوص بیماری کرونا که فراگیری آن را بسیار بالا نشان می‌دهد، اگر فقط پنج درصد مردم درگیر این بیماری شوند با فاجعه بزرگی در کشور رو به‌رو خواهیم بود. 
وی گفت: اگر در مشهد و خراسان رضوی با همین برنامه‌هایی که تاکنون در حال اجرا است مسیر ادامه یابد ظرف هفته‌های آتی وارد شرایط فاجعه‌آوری خواهیم شد و همانند رشت، گیلان و قم در این خطه از کشور هم نیاز به برپایی بیمارستانهای صحرایی برای درمان به وجود خواهد آمد. 
این جامعه‌شناس افزود: چین به عنوان نخستین منطقه شیوع ویروس عامل بیماری کرونا و پس از آن کشورهایی نظیر کره جنوبی و ژاپن که تقریبا همزمان با ایران درگیر کرونا شدند برای مهار بحران اقداماتی همچون قرنطینه شهرها یا الزام مردم به رعایت بعضی رفتارها را در سطح اجتماع انجام دادند ولی در ایران چنین اقداماتی اجرا نشده که شاید رعایت و ملاحظه برخی مسائل اقتصادی و سیاسی انگیزه دولت در اجرا نشدن چنین اقداماتی بوده است. 
وی ادامه داد: به عنوان مثال برای اعلام قرنطینه یک منطقه، نیاز به فراهم آوردن آذوغه مورد نیاز مردم است که خود به تنهایی نگرانیهایی را مطره می‌کند.
دکتر فولادیان گفت: با همه اینها، اگر مردم وضعیت بحرانی بیماری کرونا را آنطور که باید جدی بگیرند، با حمایت حاکمیت و برنامه‌ریزی مناسب ایران قادر است از این شرایط عبور کند.
وی در ادامه همچنین بر این نکته که "باید تهدید کنونی را یک فرصت نیز تلقی کرد" تاکید و بیان کرد: اکنون باید کاستیهای موجود شناسایی و رفع شوند. به عنوان مثال اگر ضرورت اجرای کامل "دولت الکترونیک" در دولتهای پیشین جدی گرفته می‌شد، اکنون با مشکلات کمتری برای پیشگیری از شیوه ویروس عامل بیماری در سطح کشور رو به‌رو رو می‌بودیم لذا شرایط کنونی فرصتی برای اجرای اقدامات معوق پیشین و موثر بر مهار بحران ناشی از کرونا است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.