علیرضا قادری روز سه‌شنبه در حاشبه کاشت نهال در محوطه بیمارستان امام رضا (ع) فیض آباد مرکز شهرستان مه‌ولات به خبرنگار ایرنا گفت: در هفته منابع طبیعی، پنج هزار اصله نهال از گونه های سازگار با منطقه از قبیل توت، سنجد، عناب، لیلکی، اقاقیا، زبان گنجشک، سرو و کاج بین مردم، دستگاه های اجرایی و دهیاری ها توزیع شد تا نسبت به کاشت آن اقدام کنند.

وی افزود: براساس تحقیقات علمی ۲۵ درصد ارزش درخت به تولید میوه و چوب آن است و ۷۵ درصد بقیه آن مربوط به کارکردهای زیست محیطی از قبیل تولید اکسیژن، جذب دی اکسید کربن و سایر گازهای سمی و آلاینده ، جذب گرد و غبار و تلطیف آب و هواست.

وی اظهار داشت: شهرستان مه‌ولات، ۲۲۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی دارد که ۶۲ هزار هکتار آن کانون بحران فرسایش بادی است که کاشت ۴۰ هزار اصله نهال سازگار با منطقه در قالب طرح بیابان زدایی در ۲۰۰ هکتار از این محدوده در اراضی چاه گوجی در حال اجراست و بقیه اراضی به صورت مرتع می‌باشد.

قادری گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون با همکاری دستگاه قضایی و انتظامی از ۷۵ هزار مترمربع اراضی ملی این شهرستان خلع ید و رفع تصرف شده است.

وی افزود: در روز جهانی حفاظت خاک (۱۴ آذر)، یکهزار اصله نهال در محدوده روستای همت آباد با حضور مردم و مسوولان و با همکاری بسیج سازندگی غرس شد.

وی با بیان اینکه این طرح در ۴۰ هکتار زمین و با کاشت ۱۰ هزار اصله نهال در مه‌ولات ادامه دارد، هدف از اجرای این طرح را تثبیت خاک، جلوگیری از ریزگردها و تولید علوفه برای دام عنوان کرد.

فیض آباد، مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری مه‌ولات در ۲۰۷ کیلومتری مشهد قرار دارد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.