دکتر محسن عبداللهی روز چهارشنبه در نشستی با عنوان 'جنبه های حقوقی تحریم آمریکا و اف.ای.تی.اف از نگاهی دیگر' در دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد افزود: نیروهای مسلح یک کشور اگر جرمی مرتکب شوند در جایگاه نقض قوانین و حقوق بشری قرار می گیرند و در قوانین بین المللی دولت حامی تروریسم تعریف و منع شده است.
وی اظهار داشت: اینکه آمریکا بخشی از نیروهای مسلح یک کشور را در رده گروههای تروریستی قرار دهد تا کنون بی سابقه بوده است و بر اساس حقوق بین المللی هیچ کشوری بر دیگری برتری ندارد تا بتواند بخشی از بدنه قوای دفاعی آن را در لیست گروههای تروریستی قرار دهد.
وی گفت: تا قبل از وقوع حملات 11 سپتامبر بر اساس قوانین داخلی آمریکا رئیس جمهوری این کشور بدون موافقت کنگره اجازه حمله نظامی به هیچ کشوری را نداشت اما بعد از این واقعه کنگره آمریکا قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن رئیس جمهوری این کشور می تواند در هر کجای دنیا گروههای تروریستی، حامیان مالی و طرفداران آنها را بدون اطلاع کنگره مورد حمله قرار دهد.
عبداللهی در باره تحریمها نیز گفت: تحریم های چند جانبه کشورها در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شده است و به رغم اینکه ممکن است ظالمانه باشد اما از نظر قوانین بین المللی، قانونی است ولی تحریم های یک جانبه که اکنون آمریکا علیه ایران اعمال می کند با توجه به قوانین داخلی آمریکاست و فقط از دیدگاه حاکمان آمریکا جنبه قانونی دارد.
وی افزود: قوانین بین المللی یک نظر دیگر نیز به آثار تحریمها دارد و می گوید از آنجا که تحریمها باعث قحطی و نقض حقوق بشر در زمینه های مختلف می شود، باید ممنوع گردد.
وی اظهار داشت: قوانین داخلی آمریکا با نظرات کشورهای اروپایی و رای شورای امنیت سازمان ملل لزوما نمی تواند یکی باشد و به همین دلیل آمریکا تلاش می کند رای خود را به دیگران بقبولاند.
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا می شود تحریمها را دور زد یا خیر گفت: می شود این کار را کرد اما تراکنش یک دلار برای ملت ایران پنج دلار تمام می شود که این امر شرایط سخت اقتصادی را برای کشور به همراه داشته و خواهد داشت.
وی افزود: تا قبل از برجام همه تحریم ها و اعمال تحریمی ضد ایرانی تحت لوای قعطنامه های سازمان ملل انجام می شد و آمریکا برای تصمیمات خود در این زمینه ضمانت جهانی را یدک می کشید که برجام این بهانه را از آنها گرفت و به همین دلیل موجب خشم بسیاری از دشمنان ایران از جمله جان بولتون شد.
در این نشست اف.ای.تی.اف و سازوکارهای اجرایی آن معرفی شد.
پاسخ به پرسشهای دانشجویان نیز از مراسم پایانی این نشست بود.
6070 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.