سید حبیب راضی روز شنبه در برنامه آموزشی کارشناسان شهرداری کابل در مشهد افزود: 25 درصد کل زباله تولیدی نیز بازیافت یا تبدیل به انرژی می شود.
وی اظهار داشت: در مجموع روزانه 58 هزار تن پسماند در کشور تولید می شود و سرانه پسماند روزانه جمعیت شهری 800 گرم و جمعیت روستایی 500 گرم است.
وی گفت: بر اساس برنامه اجرایی پنج ساله سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور علاوه بر کارخانه زباله سوز تهران، 17 زباله سوز دیگر در کلانشهرها احداث خواهد شد.
راضی افزود: همچنین طبق این برنامه کارخانه های تولید کود کمپوست نیز از 67 پروژه به 123 پروژه خواهد رسید.
وی اظهار داشت: محل های دفن زباله ها نیز طبق این برنامه تا پنج سال آینده از 274 محل به 265 محل کاهش خواهد یافت و 10 پروژه هاضم نیز اجرا خواهد شد.
وی گفت: در بودجه سال جاری برای کالاهای مضر و مخرب محیط زیست عوارض نیم درصدی تعیین شده که اعتبارات ناشی از این عوارض به میزان 10 هزار میلیارد ریال باید در مدیریت پسماند کشور هزینه شود ولی این مهم به دلایلی امسال اجرایی نشده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد نیز در این مراسم گفت: این سازمان به عنوان منتخب برگزاری آموزش های منطقه ای در زمینه مدیریت پسماند، برگزاری اولین دوره آموزشی ویژه کارشناسان ارشد مدیریت پسماند شهر کابل افغانستان را از امروز به مدت 21 روز آغاز کرده است.
ابوالفضل کریمیان افزود: با توجه به اقدامات موثر و موفقیت های سازمان مپ شهرداری مشهد در حوزه مدیریت پسماند و با توجه به دارا بودن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری، این شهر به عنوان مرکز آموزش منطقه ای از طرف سازمان همکاری های بین المللی ژاپن انتخاب شده است.
وی ادامه داد: تولید، ذخیره سازی، جمع آوری، حمل، پردازش، دفع و دفن پسماند، فرهنگسازی و آموزش از مواردی است که در این دوره در قالب کلاس های نظری، کارگاه آموزشی و بازدید با استفاده از استادان و کارشناسان مجرب ارائه می شود.
کریمیان خاطرنشان کرد: کارشناسان شرکت کننده پس از گذراندن این دوره آموزشی و موفقیت در آزمون کتبی با تایید آژانس بین المللی ژاپن گواهینامه ویژه این دوره را دریافت خواهند کرد.
روزانه 58 هزار تن زباله در شهرها و روستاهای کشور تولید می شود که 75 درصد آن دفن می شود.
7505/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.